|

احمدی: سونامی خاموش اضافه وزن در راه است

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش گفت: طرح ملی نشاط می‌تواند به افزایش فعالیت‌های بدنی کودکان و نوجوانان کمک کند.

احمدی: سونامی خاموش اضافه وزن در راه است

به گزارش ایسنا، نشست شورای سیاستگذاری «طرح ملی نشاط» با محوریت رویداد ملی ورزش‌های الکترونیک فعال صبح امروز دوشنبه با حضور عبدالحمید احمدی معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان و مسئولان ذیربط در محل سالن جلسات وزارت ورزش برگزار شد.

احمدی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح گفت: برای رسیدن به هدف این طرح باید ظرفیت‌های همه دستگاه‌ها، نهادها و بخش‌های مختلف را به کمک ورزش همگانی آورد تا بتوانیم یک کار بزرگ و تاثیرگذار را در این حوزه انجام دهیم.

وی با اشاره به آغاز فعالیت طرح ملی نشاط، عنوان کرد: تمرکز این طرح روی ورزش‌های الکترونیک است. در شرایط فعلی جامعه با واقعیتی به نام ورزش‌های الکترونیک مواجه هستیم که روز به روز بر تعداد مخاطبان آن اضافه می‌شود. ضمن اینکه نهادهای بین المللی ورزش نیز این بخش را به رسمیت شناخته‌اند و برای آن فضای رقابت حتی در سطوح المپیک، بازی‌های یونیورسیاد و داخل سالن در نظر گرفته‌اند.

احمدی خاطرنشان کرد: جمعیت قابل توجهی به ورزش های الکترونیک مشغول هستند، طبق آمار ۲۰ میلیون کاربر آماتور و ۳ میلیون کاربر حرفه‌ای در سراسر کشور داریم، اکثریت آنها را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. همه این نکات اهمیت این موضوع را گوشزد می‌کند و نمی‌توانیم از آن غافل شویم. طرح ملی نشاط برای اولین باری است که طراحی و برنامه ریزی شده و در تلاش است که فعالیت بدنی و ورزش‌های الکترونیک را با یکدیگر تلفیق کند.

وی خاطرنشان کرد: شرایط کرونایی کم تحرکی را تشدید کرده است که طبق پایش معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش بر اساس مطالعات انجام شده، جمعیت دانش آموزان چاق ما ۳ درصد بیشتر شده‌اند و اگر این رفتار کم تحرکی ادامه داشته باشد این افراد در میانسالی قطعاً چاق خواهند بود و در معرض ابتلا به بیماری‌های گوناگون قرار دارند.

معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش تاکید کرد: با توجه به احتمال حضور کرونا حداقل تا نیمه سال آتی، بهتر است برای کرونا برنامه ریزی جدی تری داشته باشیم و بسترهای مشارکت در فعالیت بدنی از راه‌های گوناگون را فراهم کنیم. ما در این بخش مخاطبان باانگیزه و فعالی داریم که باید بتوانیم آنها را در برنامه‌هایمان مشارکت بدهیم تا در مسیری که مد نظرمان است به آنها کمک کنیم.

افشین ملایی رئیس فدراسیون همگانی هم در این نشست با تشریح اهداف و برنامه‌های فدراسیون ورزش‌های همگانی برای افزایش فعالیت‌های بدنی کودکان گفت: در رویکرد بازاریابی اجتماعی عامل مهمی به نام «رقبای کم تحرکی» وجود دارد که برای جلب مشارکت اجتماعی در یک موضوع باید ارزیابی دقیق و درستی از رقبا داشت و اینکه باید بدانیم رقبای ما چه کسان و یا چه عواملی هستند.

وی با تاکید بر اینکه سعی می‌کنیم از تمام ظرفیت‌های کشور برای رسیدن به این اهداف استفاده کنیم خاطرنشان کرد: طبق مطالعات انجام شده بر روی رده‌های سنی پایه و با توجه به زندگی آپارتمانی، بازی‌های الکترونیک یک رقیب جدی برای گرایش کودکان به فعالیت های بدنی هستند.

وی ادامه داد: اینکه کودک را رها کنیم و بگوییم که در سن سه سالگی فعالیت بدنی منظم داشته باشد انتظار درستی است اما شرایط اجتماعی و شیوع کرونا، کودکان را به سمت استفاده از بازی‌های رایانه‌ای سوق داده است. ما باید با استفاده از بازی‌های سبک و بازی‌های کودکانه بتوانیم از این بازی‌ها در افزایش فعالیت بدنی کودکان استفاده کنیم.

رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی ادامه داد: بزودی طرح دیگری را در سطح ملی آغاز خواهیم که با عنوان بازی و نشاط کودکان فعالیت خواهد کرد و با استفاده از بازی‌های هدفمند با محوریت مادر آموزش های لازم به کودکان ارائه خواهد شد.

رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی با بیان اینکه فعالیت‌های بدنی در بازی‌های الکترونیکی هدفمند انتخاب شده است، ادامه داد: اگر بخواهیم برای نسل جوان کار بکنیم باید همه ظرفیت ملی را به کار بگیریم. سازمان بسیج ورزش، فدراسیون دانشجویی و دانش آموزی و بخش‌های مختلف ظرفیت‌هایی دارند که باید بتوانیم با اشتراک گذاری دیدگاه‌ها و برنامه‌ها در جذب مخاطب موفق تر باشیم. همه ما باید تلاش کنیم با هم افزایی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها مشکل کم تحرکی را حل کنیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها