|

بررسی مفهوم هش ریت در فرایند استخراج ارز دیجیتال

در این مقاله مفهوم استخراج ارز دیجیتال را همراه با سازوکار و تاثیر الگوریتم اثبات کار در آن معرفی می‌کنیم و سپس رقابت ماینرها در الگوریتم اثبات کار را مورد بررسی قرار می‌دهیم. تا پایان نوشته همراه ما باشید.

بررسی مفهوم هش ریت در فرایند استخراج ارز دیجیتال

 

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

پدیده استخراج در دنیای کریپتوکارنسی، به مجموعه فرایندهایی گفته می‌شود که توکن‌های جدیدی را در شبکه بلاک‌چین به‌وجود می‌آورد. همان‌گونه که کارگران معدن با سختی و صرف انرژی فراوان پس از گذراندن مدت زمانی طولانی، به فلزات گران‌بها دسترسی پیدا می‌کنند؛ برای استخراج ارز دیجیتال نیز کاربران این بازار باید مدت زمان زیادی وقت بگذارند تا با استفاده از دستگاه‌های محاسباتی قدرتمند، به استخراج مقداری کوین بپردازند. همین موضوع باعث می‌شود که این دو فرایند استخراج، شباهت‌های زیادی به یکدیگر داشته‌باشند.

به زبان تخصصی‌تر، فرایند ایجاد و کسب کوین‌های جدید در یک پروژه کریپتوکارنسی هنگام اضافه کردن بلاک جدید به بلاکچین، ماینینگ ارز دیجیتال (Cryptocurrency Mining) نام دارد. بیت کوین اولین رمزارز قابل استخراج در بازار کریپتوکارنسی بود و از همان ابتدا، یکی از اصلی‌ترین راه‌های کسب درآمد در این بازار بوده‌است. این فرایند سازوکار مربوط به خود را دارد و الگوریتم اثبات کار نقش مهمی را در آن ایفا می‌کند که در بخش‌های بعدی نوشته با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

  • سازوکار فرآیند استخراج

در توضیح سازوکار فرایند استخراج می‌توان گفت که ارزهای دیجیتال در تأیید تراکنش‌ها، از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند و برای تأیید بدون مشکل تراکنش‌ها در سراسر دنیا، به کاربران خود نیاز دارند. این کاربران که تحت عنوان ماینر شناخته می‌شوند، وظیفه تأیید تراکنش‌ها را برعهده دارند و در ازای آن، پاداشی از جنس همان ارز دیجیتال دریافت می‌کنند.

  • نقش الگوریتم اثبات کار در ماینینگ

امکان استخراج ارز دیجیتال تنها در شبکه‌هایی وجود دارد که براساس الگوریتم اثبات کار (POW) فعالیت می‌کنند. در صورت فراهم بودن این شرط، می‌توان گفت کاربر موردنظر استخراج انجام داده و به ارزهای دیجیتال جدیدی دست یافته‌است.

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، رمزارزها با هدف ایجاد فضایی غیرمتمرکز برای انجام تراکنش‌ها، به‌صورت همتابه‌همتا پدید آمده‌اند و در چنین فضایی، تمام امور توسط کاربران انجام می‌شود، اما برای ایجاد تشابه بین اطلاعات موجود در پایگاه داده شبکه، هماهنگی نودهای شبکه با یکدیگر لازم است. الگوریتم اجماع (Consensus Algorithm) وظیفه ایجاد این هماهنگی را برعهده دارد.

الگوریتم‌های اجماع مختلفی برای هماهنگی نودهای شبکه روی اطلاعات واحد در بلاکچین استفاده می‌شوند، اثبات کار (Proof of Work) یکی از آن‌هاست. در این الگوریتم، به اجماع رسیدن نودها جهت حل معادلات شبکه، نیازمند انرژی و توان محاسبانی زیادی است. این فرایند کمک می‌کند تا کاربرانی که قصد دارند اطلاعات اشتباهی را در شبکه وارد کنند، شناسایی و از چرخه حذف شوند.

  • رقابت ماینرها در الگوریتم اثبات کار

مهم‌ترین نکته در رقابت ماینرها، برای استخراج در الگوریتم اثبات کار، مربوط به فرآیند هشینگ اطلاعات تراکنش‌هاست. نودها وظیفه دارند تا تمام اطلاعات موجود را همراه با اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و عدد تصادفی نانس در تابع هش قرار دهند. خروجی آن که هش نام دارد، به این صورت به‌دست می‌آید.

در این مرحله، هش به‌دست آمده با هش هدف مقایسه می‌شود. اگر این دو هش هم‌خوانی نداشته باشند، کاربر این فرایند را با تغییر دادن عدد نانس تکرار می‌کند. برنده این رقابت، کاربری است که هش موردنظر الگوریتم را زودتر پیدا می‌کند. برای موفقیت در ماینینگ ارز دیجیتال موردنظر، باید با مفاهیم دیگری مانند سختی شبکه، هش ریت و... آشنا باشید. همان‌طور که در مقدمه بیان شد، در بخش بعدی مقاله به معرفی مفهوم هش ریت در فرایند استخراج می‌پردازیم.

  • مفهوم هش ریت در فرایند استخراج

فعالیت تعریف شده در الگوریتم اثبات کار، همان توان ماینرها برای حل یک معادله ریاضی است؛ اما دستگاه‌های محاسباتی گوناگون در حوزه استخراج ارز دیجیتال، توان متفاوتی برای انجام این کار دارند. به‌عنوان مثال دستگاه شماره یک ممکن است در یک ثانیه، ۱۰ تابع هش را حل کند و دستگاه شماره دو در همین زمان، موفق به حل ۱۰۰ تابع هش شود.

هش ریت یا نرخ هش (Hashrate)، به توان پردازشی دستگاه‌های ماینر مختلف برای حل توابع هش می‌گویند. بنابراین می‌توان گفت که هرچه نرخ هش یک دستگاه بالاتر باشد، توانایی آن دستگاه برای حل کردن معادلات شبکه بیشتر خواهد بود. در نتیجه امکان کسب پاداش برای کاربران نیز بیشتر خواهد شد.

  • بهترین ارزهای دیجیتال برای ماینینگ

با توجه به آنچه در این مقاله بیان شد. اگر همچنان قصد استخراج رمزارز موردنظر خود را دارید، به موارد زیر توجه کنید:

1. نقدینگی ارز دیجیتال موردنظر: فرض کنید تمام انرژی و سرمایه خود را برای استخراج ارز دیجیتال موردنظر خرج کرده‌اید. اگر چندین سال بعد نتوانید آن دارایی را در بازار رمزارزها به فروش برسانید، عملاً فایده‌ای برای شما نخواهد داشت.

2. آگاهی داشتن از قوانین کشور: فرایند استخراج در برخی کشورها کاملاً ممنوع است و به‌عنوان عملی غیرقانونی شناخته می‌شود. طبیعتاً مهم است که سرمایه خود را در مسیری قانونی هزینه کنید.

3. ارزیابی تجهیزات خود: ماینینگ ارز دیجیتال نیازمند تجهیزات پیشرفته‌ای است، بنابراین از تجهیزات و امکانات خود مطمئن شوید، چراکه فرسوده بودن این تجهیزات وقت و هزینه شما را هدر می‌دهد.

در کنار بیت‌کوین که آن را به‌عنوان اولین رمزارز قابل استخراج معرفی کردیم، رمزارزهای دیگری نیز هستند که انتخاب مناسبی برای ماینینگ به‌شمار می‌روند:

1. ریون کوین RVN؛

2. مونرو XMR؛

3. لایت کوین LTC؛

4. اتریوم کلاسیک ETC؛

5. زد کش ZEC؛

6. دوج‌کوین DOGE Coin؛

7. دش DASH.

کلام آخر

مجموعه فرایندهایی که یک توکن جدید را در شبکه بلاک‌چین تولید می‌کند، استخراج ارز دیجیتال (Cryptocurrency Mining) نام دارد. استخراج در یک شبکه، تنها در صورتی ممکن است که براساس الگوریتم اثبات کار (POW) فعالیت کند و رقابت کاربران در این الگوریتم، براساس فرایند هشینگ اطلاعات تراکنش‌ها صورت می‌گیرد. به توان پردازشی دستگاه‌های ماینر مختلف برای حل توابع هش، هش ریت یا نرخ هش در ماینینگ ارز دیچیتال می‌گویند. در پایان این مقاله پیشنهاد می‌کنیم که مقاله "بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج ارز دیجیتال" نیز را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری درباره استخراج ارز دیجیتال کسب کنید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها