|

انجمن واردکنندگان موبایل: خریدوفروش آیفون ۱۴ تخلف است

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل گفت: با توجه به اینکه شناسه گوشی‌های سری آیفون ۱۴، هنوز در سامانه گمرکی و جامع تجارت ثبت نشده است، این گوشی‌ها فعلاً رجیستری نمی‌شود، زیرا امکان آن وجود ندارد.

انجمن واردکنندگان موبایل: خریدوفروش آیفون ۱۴ تخلف است

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل گفت: براساس قانون، فروش گوشی که رجیستر نمی‌شود و بدون پرداخت حقوق و تعرفه گمرکی وارد کشور شده است، تخلف محسوب می‌شود، خریداران نیز نباید کالایی را به امید آنکه روزی رجیستر شود خریداری کنند.

 

محمدرضا عالیان اظهار کرد: با توجه به اینکه شناسه گوشی‌های سری آیفون ۱۴، هنوز در سامانه گمرکی و جامع تجارت ثبت نشده است، این گوشی‌ها فعلاً رجیتستری نمی‌شود، زیرا امکان آن وجود ندارد.

 

وی افزود: براساس قانون، فروش گوشی که رجیستر نمی‌شود و بدون پرداخت حقوق و تعرفه گمرکی وارد کشور شده است، تخلف محسوب می‌شود و سامانه همتا نیز براین اساس از فروشگاه‌های سراسر کشور خواسته اقدام به فروش کالایی که رجیستر نشده نکنند.

 

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه خریداران نیز نباید کالایی را به امید آنکه روزی رجیستر شود خریداری کنند، گفت: هر کالایی که بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی وارد کشور شود، کالای قاچاق محسوب می‌شود، بنابراین خریدوفروش آیفون ۱۴ تخلف است.

 

عالیان با بیان اینکه هنوز تصمیم جدی برای واردات آیفون ۱۴ گرفته نشده است، افزود: مدت‌هاست برای اینکه این گوشی رجیستر و به شبکه ارتباطی کشور متصل شود، جلساتی برگزار شده که هنوز نتیجه‌ای از آن اعلام نشده است‌.

 

وی ادامه داد: از دولت خواستاریم هرچه زودتر در این خصوص اعلام نظر کند تا مردم نیز از بلاتکلیفی درآمده و آسیب کمتری ببینند.

 

گمرک: امکان فعال‌سازی و رجیستر آیفون ۱۴ وجود ندارد

خریداران آیفون ۱۴ همچنان با مشکل فعال‌سازی این گوشی مواجه هستند؛ سامانه همتا به صورت رسمی اعلام کرد که با توجه به نبودِ واردات قانونی این مدل از گوشی‌ها، تمام گوشی‌های آیفون ۱۴ بازار قاچاق هستند؛ لذا به تمام واحدهای صنفی اکیداً توصیه می‌شود تا زمان تعیین‌تکلیف وضعیت واردات قانونی آیفون ۱۴ از خریدوفروش آن خودداری کنند.

 

اینکه آیا همه آیفون‌های ۱۴ موجود در بازار قاچاق محسوب می‌شوند یا خیر جای بحث دارد، چراکه طبق قانون به صورت سالانه هر مسافر امکان ثبت یک گوشی تلفن همراه را دارد و ممکن است بسیاری از این مدل از تلفن همراه از طریق مسافری وارد کشور شده باشند.

 

طبق اعلام گمرک، ورود مسافری آیفون ۱۴ به کشور قاچاق نیست، اما ازآنجاکه در سامانه مربوطه ثبت آیفون ۱۴ فعال نشده است، امکان پرداخت حقوق و عوارض گمرکی برای مسافر وجود ندارد، به همین دلیل براساس مصوبات کمیته رجیستری تلفن همراه، امکان فعال‌سازی نیز وجود ندارد.

 

گمرک بر این نکته تاکید دارد که طبق مقررات صادرات و واردات، هر مسافر می‌تواند در سال یک تلفن همراه وارد کشور کند و این نحوه ورود قاچاق محسوب نمی‌شود، اما فعال‌سازی تلفن همراهی که از این طریق وارد کشور شده، در حوزه گمرک نیست و طبق قوانین مسافر باید در ابتدا حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت کند که فعلاً این گزینه در سامانه مربوطه فعال نشده است.

 

منبع: ایمنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها