|
نویسنده: سجاد صداقت

درباره سریال «نگاه جدید»

​تراژدی مُد و جنگ

شبکه اپل تی‌وی این سریال 10 اپیزودی را بر اساس زندگی کریستین دیور و کوکو شنل ساخته است. این سریال کریستین دیور را در پاریس پس از جنگ جهانی دوم به تصویر می‌کشد، زمانی که خط مد خود را که به طور غیررسمی «نگاه جدید» نامیده شد و تضاد حرفه‌ای و ایدئولوژیک او با طراح مد شناخته شده کوکو شانل را ایجاد کرد.

​تراژدی مُد و جنگ

«در جنگ جهانی دوم، آلمانی‌ها پاریس را به مدت ۴ سال اشغال ‫و فرانسوی‌ها را مجبور کردند تا تسلیم حکومت ستمگر نازی‌ها شوند. زمانی که جنگ به اتمام رسید، یک طراح مد تبدیل به نماد امید فرانسه شد. این داستان بیانگر نقش طراحی در بازگشت روحیه و زندگی به جهان است.» این جملات در ابتدای یک سریال تلویزیونی شاید نماد و نماینگر داستانی باشد که تماشای آن تکراری به نظر برسد اما سریال «نگاه جدید» (The New Look) ماجرایی را روایت می‌کند که بخشی از تاریخ آدم‌های معروف در سال‌های جنگ جهانی دوم در اروپا است.

احتمالا تماشای روایتی واقعی درباره دو تن از مهم‌ترین طراحان لباس‌های زنانه در جهان و در اروپای میانه دهه 1940 میلادی در زمره انتخاب‌هایی باشد که هر بیننده سریال‌های تلویزیونی می‌تواند به آن رجوع کند. اما در جهان رنگارنگ سریال‌های تلویزیونی اینکه بتوان مجموعه‌ای را پیدا کرد که هم داستانی اورجینال داشته باشد و هم مورد توجه واقع شود به معنای واقعی دری گران‌بها است. شبکه اپل تی‌وی این سریال 10 اپیزودی را بر اساس زندگی کریستین دیور و کوکو شنل ساخته است. این سریال کریستین دیور را در پاریس پس از جنگ جهانی دوم به تصویر می‌کشد، زمانی که خط مد خود را که به طور غیررسمی «نگاه جدید» نامیده شد و تضاد حرفه‌ای و ایدئولوژیک او با طراح مد شناخته شده کوکو شانل را ایجاد کرد.

نام سریال از نام اولین شوی لباس دیور، در سال ۱۹۴۷ که برای فصل‌های بهار و تابستان با ۹۰ مدل و ۶ مانکن در سالن دفتر مرکزی کریستین دیور، برگزار شد، وام گرفته شده است. دیور برای رد محدودیت استفاده از پارچه، ۲۰ یارد پارچه را به صورت افراطی در نوآوری‌های خود به‌کار برد. این طراحی شامل شانه‌های گرد، کمربندی که محکم بسته می‌شد و دامن‌های حجیم و پف‌دار بود. با گذشت زمان «نگاه جدید» به محبوبیت رسید و به اندازه سال‌ها از مد و از دیگر رقبا جلو افتاد.

اما قرار نیست سریال «نگاه جدید» تنها درباره کریستین دیور باشد. سریال به شکلی هوشمندانه داستان خود را درباره دوگانه دیور و کوکو شنل قرار می‌دهد. بر همین اساس هم این مجموعه از سال 1955 آغاز می‌شود. جایی که دیور تبدیل به بزرگ‌ترین طراح فرانسه شده و کوکو شنل بازگشته تا تخت و تاجش را پس بگیرد. داستان با این دوگانه و حرف‌های آنها در دو سوی شهر آغاز می‌شود اما قصه لاجرم به سال‌ 1943 و سال آخر اشغال پاریس توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم می‌رود تا ریشه‌های این دشمنی را پیگیری کند.

داستان «نگاه جدید» در سه اپیزودی که از آن پخش شده یکی از ماجراهای پرکشش در سریال‌های تلویزیونی سال 2024 است. مخاطب فرصت چندانی برای اخت گرفتن به یک ریتم آرام که ممکن است از چنین داستان‌هایی انتظار داشته باشد، ندارد و قصه به اندازه‌ای در دنیای واقعی داده دارد که می‌تواند یک فضای بسیار متفاوت را رقم بزند.

یکی دیگر از ویژگی‌های سریال «نگاه جدید» به نوع شخصیت‌پردازی کریستین دیور و کوکو شنل باز می‌گردد. این دو با تفاوت‌های بسیاری که از نظر شخصیتی دارند، نوع مواجهه‌هاشان با چالش‌ها و حوادث نیز متفاوت است. شخصیت قدرت‌طلب شنل در مقابل وجوه صلح‌طلب دیور از همان ابتدا در سریال نمایانده می‌شود. در حالی که شنل تلاش می‌کند روی گذشته‌اش پا بگذارد، دیور به شکل عجیبی این گذشته را می‌پذیرد و با آن روبه‌رو می‌شود. دیور معتقد است که هر آنچه در دوران اشغال در فرانسه گذشته، محصول تلاش افراد برای بقا بوده است. این تاکید بر بقا است که مانند بسیاری از قصه‌هایی از این دست، محور اصلی روایت را تشکیل می‌دهد. سریال «نگاه جدید» هر چند که ماجراهای دیور و شنل را نشان می‌دهد اما در نهایت بر این نکته تاکید می‌کند که آدم‌ها برای بقا دست به چه انتخاب‌هایی می‌زنند و این انتخاب‌ها ممکن است آنها را به کدام سو سوق دهد. بر همین اساس هم قرار می‌گیرد که این سریال حتی بر فرض مورد توجه قرار نگرفتن در اپیزودهای ابتدایی در سایت‌های معروفی چون IMDb اما در نهایت موضوعی دارند که می‌تواند بخش مهمی از توجه مخاطبان در صنعت سرگرمی را شکل دهد.

سریال «نگاه جدید» همه ابزار لازم برای متفاوت روایت کردن داستان خود را به کار می‌گیرد. فارغ از شکستن خط زمانی داستان به وسیله رفت و برگشت در سال‌های دور و نزدیک، تلاش می‌کند که به شخصیت‌های موردنظر خود نیز به طور متناوب بپردازد و در این هم‌زمانی نشان دهد که دیور چه مسیری را طی کرده و شنل چه مسیری را. همین تفاوت‌ها و شکل دوست داشتن‌هاست که از دیور و شنل دو چهره متفاوت می‌سازد. اما سریال به شکل عجیبی در همین اپیزودهای ابتدایی سمت دیور می‌ایستد و از شنل یک شبه شیطان می‌سازد. قرار است در این سریال ماجرای سفید و سیاه در کنار هم تعریف شود و حتی گاهی آنها را به صورت مستقیم در کنار هم قرار دهد. اما در نهایت ما با دو طراحی روبه‌رو هستیم که یکی انتخاب می‌کند فرسته باشد و دیگری شیطان. از قضا این انتخاب‌ها از دید تاد ای. کسلر سازنده، نویسنده و کارگردان چند اپیزود از این سریال، «نگاه جدید» را به سمت دیور سوق و ما را هر لحظه در مقابل شنل قرار می‌دهد.   

سریال «نگاه جدید» البته که جاذبه‌های بصری فراوانی نیز دارد. قرار است درباره دو تن از بزرگ‌ترین طراحان مد در دنیا حرف زده شود و قطعا این کار بدون نشان دادن آنچه آنها طراحی می‌کردند، امکان‌پذیر نیست. در این سریال نمایش‌ لباس‌های طراحی شده توسط این دو به شکلی متفاوت رونمایی می‌شود و دوربین سریال تلاش می‌کند ظرافت‌هایی که دیور و شنل را تبدیل به بهترین‌ها کرده به شکلی دقیق به نمایش بگذارد. در نهایت سریال «نگاه جدید» می‌تواند یک انتخاب برای علاقه‌مندان به سریال‌های تلویزیونی باشد. انتخابی که به نظر می‌رسد بر اساس همین چند اپیزود ابتدایی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها