|

فرش دستباف آصادقی تویسرکان ثبت جهانی می‌شود

​رئیس مرکز فرش ملی ایران از ثبت ملی فرش دستباف آصادقی تویسرکان خبر داد و گفت: دومین مرکز خانه خلاق فرش را در استان همدان راه‌اندازی می‌کنیم.

فرش دستباف آصادقی تویسرکان ثبت جهانی می‌شود

به گزارش شبکه شرق، از تویسرکان فرحناز رافع عصر امروز در اختتامیه جشنواره فرش استانی به میزبانی تویسرکان با اشاره به کاهش تعرفه ابریشم از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد در سال جاری اظهار کرد: امیداوریم با کمک گمرک بتوانیم تعرفه ابریشم تا میزان هفت درصد کاهش پیدا کند اما فعلا ۱۰ درصد از سوی دولت ابلاغ شده است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت دانش جوانی فرش دستباف در نزد ایرانیان است اگر ایران در این حوزه پیشرفت کند سایر کشورهای هم پیشرفت می‌کنند اضافه کرد: اقدامات زیادی از جمله راه‌اندازی شتاب‌دهنده تخصصی، مرکز رشد فرش برای ثبت ایده‌ها، استارت‌آپ‌های متعدد در این زمینه انجام دادیم.

رئیس مرکز فرش ملی ایران با بیان اینکه اولین خانه خلاق فرش در استان سنندج افتتاح شد و راه‌اندازی دومین خانه خلاق فرش را در استان در برنامه داریم گفت: تلاش می‌کنیم فرش دستباف تویسرکان ثبت ملی و سپس ثبت بین‌المللی به عنوان نشان جغرافیایی شود برای اینکه بتوانیم روی نشان تجاری فرش دستباف تویسرکان و استان همدان اقدامات موثرتری را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه فرش نقش آصادقی که بزرگترین المان فرشی آن امروز رونمایی شد، فرش اصیل تویسرکان است که ثبت ملی و جهانی خواهد شد ادامه داد: با همت و مشارکت جوانان‌های این مرز و بوم و با همراهی معاونت علمی و فناوری وزارت علوم و پارک‌های علم و فناوری از ابزارهای نوین چون هوش مصنوعی برای تولید فرش، بازاریابی و فروش آن بهره‌مند خواهیم شد این اقدام کل زنجیره را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

رافع با بیان اینکه اکنون دو محصول آماده‌ داریم به ویژه اینکه یک محصول به تجاری‌سازی رسیده است گفت: نرم‌افزاری که در حوزه شست‌و شو و پردازش فرش دستباف است و ابداع گره‌ای بسیار آسان و راحت آموزش داده می‌شود و مورد تایید تیم ارزیاب قرار گرفته است.

وی گفت: امیدواریم با همت و مشارکت قالیبافان و همچنین جوانان بتوانیم ایده‌های جدید را در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری ثبت کنیم، از این ایده‌ها تا دو سال که به تجاری‌سازی برسند، حمایت خواهد شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه اولین مرکز رشد تخصصی فرش کشور در استان قم هفته‌های آینده شروع به کار خواهد کرد افزود: کاری که برای استان همدان در برنامه داریم اعطای تسهیلات در حوزه کارگاه‌های متمرکز و غیر متمرکز با وجود پشتیبان فعالیت و اقدام می‌کنند با هماهنگی‌های انجام شده در کمیته فرش شهرستان در استانداری خواهیم داد.

وی با بیان اینکه امیدواریم موانع تولید را رفع کنیم و هر چه زودتر و سریع‌تر صادرات را توسعه دهیم اظهار کرد: به دنبال ارائه آموزش‌های متعددی در حوزه بازار یابی برای هنرمندان قالیباف به ویژه جوانان فعال در حوزه اقتصاد و مدیریت بازرگانی هستیم.

رافع تاکید کرد: لزوما نیازی نیست بافنده باشند و یا در حوزه فرش کار کرده باشند، یک بازاریاب خوب و کسی که تبلیغات خوب انجام می‌دهد می‌تواند به ما بپیوندد و آموزش‌های لازم را در حوزه فرش انجام دهد.

وی تصریح کرد:محتواسازی، گفتن داستان در حوزه فرش موجب ارزش افزوده فرش خواهد شد بنابراین نباید فرش را ارزان بفروشیم چراکه فرش یک اثربی بدیلی است که قیمت و ارزش آن را فقط آفرینده آن می‌تواند بگذارد.

رئیس مرکز فرش ملی ایران با تاکید بر پیگیری توسعه بیمه فرش‌بافان در برنامه هفتم در خصوص جایگاه فرش ایران در جهان گفت: فعلا با مشکلاتی چون تعهد ارزی و تحریم‌های بسیار سنگین صادرات کاهش پیدا کرده است؛ اما اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است انشاءالله شاهد رشد صادارت در همه استان‌ها خواهیم بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با اشاره به اینکه صنعت و بازار فرش مغفول مانده است اظهار کرد: باید همت بیشتری را با برنامه‌ریزی برای کمک هم قالیبافان و  بازار فرش به کار گیریم.

احمد شانیان باید خواهان رشد و رونق هنر صنعت فرش باشیم چراکه همت فرد به فرد هنرمندان در این عرصه موثر است گفت: بسترسازی‌های مختلف را به اجماع برسیم و این جشنواره‌ها کمک می‌کند با برنامه ریزی راهبردی و هدفگذاری یک صدا حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه قسمت اعظم تولید در صنایع کوچک و خُرد است لذا باید افزایش تولید را در صنعت فرش امسال را در استان شاهد باشیم افزود: اگر پیوست سلامت فرش دست باف را برای مردم تبیین کنیم به خودی خود در مسیر ایجاد ارزش افزوده و توسعه صنعت فرش جلو خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه نباید از آموزش و مهارت آموزی فرش دستباف غافل باشیم گفت: برندسازی‌ها باید در این هنر صنعت که هنر زیباشناسی در آن وجود دارد، انجام شود.

شانیان از وجود ۶۳ هزار بافنده با جایگاه هفتم کشوری استان در حوزه فرش خبر داد و بیان کرد: برای اینکه جایگاه همدان را در این عرصه نشان دهیم راه مانده زیاد داریم، فضای اقتصاد و صنعت در استان اکنون بی‌نظیر است و  مردم همدان در عرصه‌های مختلف ثابت کردند در  اقدام و عمل بی‌نظیر هستند.

وی تویسرکان را نگین بهشت غرب کشور دانست و یادآور شد: تویسرکان نه تنها در مبل و منبت، گردو و دارو بلکه به زودی هم در هنر فرش یک قطب خواهد شد.

امام جمعه تویسرکان با اشاره به فراهم بودن ظرفیت‌های خوب در تویسرکان اظهار کرد: شهرستان در بحث معادن مغفول مانده است و گلایه از گذشته داریم و از مسئول صمت و استاندار انتظار داریم در بحث این معادن توجه کنند.

سیدموسی حسینی‌مجد به تاکید رهبر انقلاب برای رفع وابستگی به نفت اشاره کرد و گفت: ۴۰۰ سال قبل از میلاد بحث فرش دستباف در کشور به عنوان یکی از کارهای ارزشی خانگی و محل مطرح بوده است، می‌طلبد به این هنر ارزشمند توجه بیشتر توجه شود.

وی خواستار حمایت از اشتغالزایی با پرداخت وام‌ به فرشبافان شد و گفت: همه باید از این ظرفیت فرش دستباف در راستای توانمندسازی جامعه بهره ببریم.

در پایان این آیین از بزرگترین المان بتنی فرش آقاصادقی تویسرکان در میدان شهید فرشید هرمزی با حضور مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی رونمایی شد.

 

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها