|

چگونه داستان ها ذهن ما را شکل می دهند؟

معجزه داستان

وقتی به طور کامل در دنیای داستان غرق شده ایم، این حس کم کم در ما ایجا می شود که هر آنچه برای شخصیت های کتاب رخ می دهد، در واقع برای ما اتفاق افتاده است. شما در حال ساختن یک دنیا هستید، دنیا را با شهرها پر می کنید و آن شهرها پر از آدم هستند.

معجزه داستان
فرانک جواهری دبیر گروه اجتماعی شبکه شرق

قدرت داستان

یک ضرب المثل بومی آمریکایی است که می گوید:"کسی که داستان می گوید، بر جهان حکومت می کند."

داستان ها این پتانسیل را دارند که فوق العاده قدرتمند باشند.آنها می توانند نحوه ارتباط ما با یکدیگر را تغییر دهند، تعصب را از بین ببرند، تحقیقات نشان داده؛  پتانسیل داستان‌ها برای متقاعد کردن خیره‌کننده است. از نظر روانشناسی، داستان ها ذهن ما را تغییر می دهند. 

 

غرق در دنیای خیال

وقتی به طور کامل در دنیای داستان غرق شده ایم، این حس کم کم در ما ایجا می شود که هر آنچه برای شخصیت های کتاب رخ می دهد، در واقع برای ما اتفاق افتاده است. شما در حال ساختن  یک دنیا هستید، دنیا را با شهرها پر می کنید و آن شهرها پر از آدم  هستند.

بر اساس یک تحقیق دانشگاهی افرادی که حتی چند فصلِ کتاب هری پاتر را خوانده باشند،  تصور می کنند توانایی شان برای استفاده از قدرت ذهن برای حرکت دادن اشیا بیشتر از بقیه است!  حتی افرادی که در مورد  خون آشام ها حتی یک یا دو فصل کتاب خوانده باشند، باور دارند که دندان هایشان از سایر افراد، کمی بلندتر است! 

 

تئوریِ  عصب های آینه ای

عصب شناسان دانشگاه کمبریج روی تاثیر خواندن بر بخش های مختلف ذهن تحقیق می کنند. بر اساس این تحقیقات، وقتی شما کلمه "پریدن" را می خوانید، همان بخش هایی از ذهن که موقع عمل پریدن، به کار می افتد، فعال می شود. 

سوال جالب این جاست اگر شما درباره "پریدن" کسی بخوانید، چرا باید بخش هایی از ذهن که به "پریدن" مربوط است، فعال شود؟ از نظر علمی این فرایند به تئوریِ عصب های آینه ای بر می گردد. وقتی درباره کسی که غمگین است می خوانید، غمگین می شوید، وقتی درباره کسی که خوشحال است، می خوانید، احساس شادی می کنید. 

.

داستان و روابط اجتماعی

مشخص شده است که وقتی با افراد غیرواقعی، که  شخصیت‌های تخیلی هستند ارتباط برقرار می‌کنیم، نوعی جانشین اجتماعی برای ما شکل می‌گیرد - مثل این است که آنها یک تقریباً شخص واقعی هستند در حالی که نیست!   روانشناسان گاهی به این شکل ارتباط،  روابط شبه اجتماعی" می گویند و نکته جالب این است که باعث می شود کمتر احساس تنهایی کنیم. این  روابط می تواند عزت نفس را افزایش داده و خلق و خو را بهبود بخشد. وقتی به عنوان زوج دوستان زیادی دارید، برای رابطه شما هم بسیار مفید است، اما نکته جالب این است که لازم نیست، این آدم ها واقعی باشند. 

 

داستان و سیاست

ثابت شده است که داستان ها در ایجاد تغییرات سیاسی و تغییر نحوه نگاه مردم موثر هستند. اگر تلاش می کنید نظر مردم را درباره مسائل حساس و بحث برانگیزی  مثل مهاجران تغییر دهید، داستان یکی از بهترین ابزارها است.  تحقیقات عصب شناسان همچنین نشان می دهد که  نحوه پردازش داستان ها در مغز با بقیه  اطلاعات متفاوت است، در واقع داستان ها می توانند حالت تدافعی افراد را کاهش دهند، مفاهیم پیچیده را آموزش دهند، رفتار افراد را تغییر دهند و تغییرات اجتماعی را ارتقا دهند.

 

کتاب بخوانید

داستان‌ها ابزاری برای کمک به افراد برای شبیه‌سازی و درک تجربیات اجتماعی است که هرگز شخصاً آن را تجربه نکرده‌اند. کودکان هم عاشق داستان هستند و همیشه داستانی برای گفتن دارند. برای کودکان داستان ها نقش مهمی در فهم دنیای اطرافشان دارند. اگر چه تلویزیون، فیلم، تئاتر همه جای خود را در دنیای داستان سرایی دارند، آن لحظه تماس با کتاب، زمانی که داستانی را می خوانید، تجربه ای متفاوت است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها