|

ابراهیم گلستان کارگردان، داستان‌نویس و عکاس ایرانی

سید ابراهیم تقوی شیرازی مشهور به ابراهیم گلستان . وی 26 مهر ماه سال 1301 در شیراز در خانواده‌ای فرهیخته متولد شد.

ابراهیم گلستان کارگردان، داستان‌نویس و عکاس ایرانی

سید ابراهیم تقوی شیرازی مشهور به ابراهیم گلستان .

ابراهیم گلستان کارگردان، داستان‌نویس و عکاس ایرانی

وی 26 مهر ماه سال 1301 در شیراز در خانواده‌ای فرهیخته متولد شد.

گلستان، نوۀ آیت الله سید محمد شریف تقوی شیرازی و نخستین فرزند سید محمدتقی گلستان، روزنامه‌نگارِ شیرازیِ صاحبِ روزنامهٔ گلستان، است که نمایندگی فارس را در مجلس مؤسسان ۱۳۰۴ که سلطنت را از قاجار به پهلوی منتقل کرد برعهده داشت پدربزرگ و عموی گلستان مجتهد بودند.

تحصیلات متوسطه را در دبیرستان شاهپور شیراز انجام داد

در سال ۱۳۲۰ برای تحصیل حقوق به تهران رفت. در آنجا در ۲۱ سالگی با دختر عمویش فخری گلستان ازدواج کرد

همسر اورا از نخستین کسانی می‌دانند که در تهران، اقدام‌هایی را در جهت سر و سامان دادن به وضعیت کودکان خیابانی انجام داد.  او تا سال‌ها مدیر پرورشگاهی بود که به تربیت فرزندان معتادان می‌پرداخت.

فرزندان آنها لیلی و کاوه گلستان هستند.

گلستان پس از آن در سال ۱۳۲۰ وارد دانشکدهٔ حقوق دانشگاه تهران شد در دوره دانشجویی به عضویت حزب توده درآمد و تحصیل را نیمه‌کاره رها کرد.

 او از سال ۱۳۲۳ به عنوان عکاس روزنامه‌های رهبر و مردم حزب به کار مشغول شد او یک سال به عنوان مسوول حزب توده در مازندران شرقی در شاهی مازندران زندگی کرد و بین کارگران به فعالیت حزبی پرداخت.

گلستان خود در سال ۱۳۲۶ از این حزب جدا شد. جدایی او نه به‌خاطر اختلاف نظری و فکری بلکه به‌دلیل باور او به‌ روابط ناسالم و باندبازی‌ها و جاه‌ طلبی‌های افراد حزب بود. وی در سال ۱۳۲۶، کتاب اول خود را که مجموعهٔ داستانی با نام «به دزدی رفته‌ها» بود، منتشر کرد.

و درباره‌ی انگیزه‌اش گفت: «گفتم بیایم قصه بنویسم، با قصه نوشتن حرف های خودم را بزنم. می‌دانستم شنونده‌های من کمتر خواهند بود، خیلی کمتر، اما می‌دانستم که گفتن‌هایم دست‌کم بی‌ریا‌تر و بی‌دروغ خواهد بود. می‌دانستم قصه نوشتن کار مؤثری نیست اما دیده بودم که مقاله نوشتن فقط وسیله سرگرمی و وقت‌گذرانی روزنامه‌خوان‌های معدود را فراهم کرده بود. می‌دانستم در قصه نوشتن دست‌کم یک تمرین فکری و یک ورزش اخلاقی برای خود نویسنده هست. یا باید باشد. آن‌وقت شروع کردم و این قصه به دزدی رفته‌ها را نوشتم.

گلستان پس از جدایی از حزب توده برای کار در اداره انتشارات شرکت نفت ایران و انگلستان به آبادان نقل مکان کرد. وقتی دیلن تامس شاعر ولزی در سال ۱۹۵۱ برای نوشتن مطالب تبلیغاتی برای شرکت نفت به آبادان رفت گلستان به عنوان مترجم او کار کرد.گلستان در این اداره مدتی رمان‌های معروف جهان را برای نشریه روزانه اخبار هفته ترجمه می‌کرد. او مدتی نیز دبیر این نشریه با تیراژ ۲۵هزار نسخه بود. او همچنین در مجله انگلیسی دیلی نیوز نیز کار می‌کرد. گلستان تا سال ۱۳۳۳ در این اداره کار کرد تا این که با ایجاد دفتر کنسرسیوم بین‌المللی نفت ایران او بخشی از امور تبلیغاتی این دفتر و روابط عمومی آن را عهده‌دار می‌شود که منجر به تولید فیلم ، عکس و کتابچه‌های تبلیغاتی شد.

وی پس از سال ۱۳۳۶، استودیوی سینمایی خود را با نام «استودیو گلستان» تأسیس کرد

و دراین‌باره گفت: «می‌دانستم که کار فیلم‌سازی باید با آدم‌های تازه بچرخد. هر چند باید شروع کرد از صفر... در هرحال من شروع کردم به جمع‌کردن آدم. بختم بلند بود هر چند کس به‌قدر وسع خویش چیزی شدند.

«مهدی اخوان ثالث»، «فروغ فرخ‌زاد»، «ایرج پزشک نیا»، «کریم امامی» و «نجف دریابندری» ازجمله افرادی بودند که در استودیو گلستان همراه «ابراهیم گلستان» مشغول به کار بودند. آن‌ها تا پایان دهه‌ی سی بیش از سی صد فیلم مستند خارجی، در زمینه‌های علمی و صنعتی ترجمه، دوبله و صداگذاری کردند. ازجمله آثار این استودیو ساخت فیلم رنگی مربوط به آتش‌سوزی چاه نفت شماره‌ی شش اهواز در 19 فروردین سال 1337 است که مدال برنز از جشنواره ونیز را دریافت کرد.

او همچنین تهیه کننده فیلم خانه سیاه است به کارگردانی فروغ فرخزاد. زمزمه هایی از رابطه عاشقانه این دو هنرمند به گوش می رسید و داستان رابطه آن ها هنوز پس از گذشت سال ها یکی از ماجراهای جذاب برای مردم است.

این فیلم موفق به دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم مستند سال 1342 از سوی فستیوال فیلم آلمان غربی شد.

از ویژگی‌های بارز داستان‌نویسی گلستان، خلق مجموعه داستان‌های به هم مرتبط است. در حالی که چنین سبکی در غرب سابقه طولانی‌تری دارد، این نوع داستان‌نویسی در ایران با گلستان آغاز می‌شود اما نکته مهم در این نوع آثار گلستان، خلق نوعی جدید از داستان‌نویسی است که در ادبیات کلاسیک ایران، مانند منطق الطیر، ریشه دارد.

سال‌ها بعد در اسفندِ ۱۳۴۸ گلستان سلسله سخنرانی‌هایی در دانشگاه شیراز داشت که ویراسته پنج بخشش سپس‌تر در روزنامه آیندگان منتشر و مشهور شد و بعدها در کتاب گفته‌ها آمد. گلستان توضیح داده که از ضبط صدای سخنرانی ارتجالی خود بی‌خبر بوده‌است.

احمدرضا احمدی در مقاله «حقیقت تلخ است» برای ویژه‌نامه کتاب نوشتن با دوربین  ،گلستان را نخستین عکاس پرتره ایران معرفی کرد: «پرتره‌هایی که از سران حزب توده گرفته بود و در ماهنامه مردم چاپ شد.

 

ابراهیم گلستان از سال ۱۳۵۷ در استان ساسکسِ انگلستان زندگی می‌کند.

 

حجم فایل :17.81M | مدت زمان :00:07:46
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها