|

دنزل واشنگتن، بازیگر، کارگردان و تهیه کننده ی آمریکایی

دنزل هیز واشنگتن جونیور در 28 دسامبر 1954 در ایالات متحده چشم به جهان گشود.

دنزل واشنگتن، بازیگر، کارگردان و تهیه کننده ی آمریکایی

دنزل هیز واشنگتن جونیور در 28 دسامبر 1954 در ایالات متحده چشم به جهان گشود.

دنزل واشنگتن در یک خانواده بسیار مذهبی بزرگ شد. در واقع پدرش کشیش بود.

از سوی دیگر، مادر دنزل یک آرایشگر و صاحب چندین مغازه زیبایی بود. والدین دنزل زمانی که او نوجوان بود از هم جدا شدند. دنزل دو خواهر و برادر نیز دارد.

زمانی که والدین دنزل از هم جدا شدند، او به فردی سرکش و بی انضباط تبدیل شد و اغلب در مدرسه با بچه‌های دیگر دعوا می‌کرد. این رفتارهای او مادرش را مجبور کرد تا دنزل را به مدرسه شبانه‌روزی نظامی اوکلند بفرستد تا او را سربه‌راه کند.

 این تصمیم به شکل‌گیری آینده او کمک کرد و او را از دردسرهای بعدی دور نگه داشت. دنزل می‌گوید که برای همیشه از مادرش به خاطر این تصمیم متحول کننده سپاسگزار است، زیرا اکثر مردانی که با آن‌ها معاشرت می‌کرد معتاد به مواد مخدر شدند یا درگیر جنایت بودند.

پس از اتمام دبیرستان، دنزل به دانشگاه فوردهام در برانکس، نیویورک پیوست.

او با آغاز تحصیلش در دانشگاه فوردهام زیر نظر مربی به نام پی جی کار ، عضو تیم باشگاه بسکتبال دانشگاهی شد.

 او ابتدا به تحصیل در رشته زیست شناسی پرداخت اما بعداً به علوم سیاسی روی آورد.

 وی هیج تصمیمی نداشت که کدام رشته را دنبال کند و بیشتر وقت خود را صرف بازی بسکتبال کرد.

پس از گذشت مدتی و افت خیز در رشته های مختلف ، یک ترم کلاس هایش را رها کرد و در یک کمپ به نام سالونه که شب ها برگزار می شد به عنوان مشاور کارش را شروع کرد.

او در این کمپ چندین نمایش اجرا کرد و پس از گذشت مدتی به پیشنهاد یکی از همکارانش به دانشگاه فوردهام بازگشت و در کمپ مرکزی لینکلن در رشته بازیگری ثبت نام کرد.

پس از آن او موفق شد در نمایش هایی در نقش امپراتور جونز و اتللو داشته باشد و داستان بازیگری او از همین جا شروع شد.

 

پس از مدتی به تحصیل در رشته هنر در پردیس مرکز لینکلن روی آورد.

دنزل واشنگتن سرانجام در سال 1977 با لیسانس هنر در رشته نمایش و روزنامه نگاری فارغ‌التحصیل شد.

 سپس برای تحصیل بازیگری به تئاتر کنسرواتوار آمریکایی در سانفرانسیسکو رفت و بعداً به نیویورک بازگشت تا سفر خود را به عنوان یک بازیگر حرفه‌ای آغاز کند.

 

دنزل در سال 1983 با زنی به نام پالتا پیرسون ازدواج کرد. پالتا هنرپیشه است. دنزل هنگامی که اولین نمایش خود را در تله فیلمی اجرا می کرد پالتا را ملاقات می کند. این زوج اکنون 4 فرزند به نام های جان دیوید ، کیشا ، الیویا و مالکوم دارند که دو تای آن ها دوقلو هستند.

 

او در سال 1989 برای بازی در یک فیلم جنگی و درام برنده ی جایزه ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

او در نقش تریپ، یک برده سابق، ایفای نقش کرد و شخصیتی سرکش را به تصویر کشید.

 

در سال 1996، دنزل واشنگتن توسط مجله پیپل به عنوان جذاب‌ترین مرد زنده انتخاب شد. او فقط 41 سال سن داشت و اولین ستاره سیاه پوستی بود که به عنوان جذاب‌ترین مرد زنده انتخاب شد. دنزل یکی از بهترین بازیگران دوران خود بود. زمانی که در سال 1996 تاج «جذاب‌ترین ترین مرد» را بر سر گذاشت، سد تبعیض نژادی را شکست.

هنگامی که واشنگتن در سال 2000 در فیلم "تایتان ها را به خاطر داشته باش" بازی کرد، این فیلم بیش از 100 میلیون دلار فروش داشت و بسیار معروف شد. بعد از این فیلم هم در بازی با فیلم روز تعلیم توانست برنده جایزه اسکار نیز شود.

 

در سال 2001، او جایزه آکادمی بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.

او در نقش کارآگاه آلونزو هاریس، یک افسر مجری قانون فاسد بازی کرد. این نقش او را به یکی از بزرگترین شرورهای تاریخ و شاید حتی جذاب‌ترین نقش منفی تبدیل کرد.

 

واشنگتن با 6 بار  نامزدی در جایزه اسکار توانسته است اولین بازیگر افریقایی تباری باشد که به این سطح از بازیگری رسیده است.

دنزل 6 بار نامزد جایزه اسکار و 2 بار موفق به دریافت آن شده است ، همچنین او 3 جایزه گلدن گلوب دارد و یکی از افتخارات اصلی او جایزه دکتری افتخاری است که از دانشگاه فوردهام موفق به دریافت آن شد. او این جایزه را به دلیل موفقیت های تاثیر گذار در کشف استعداد های چند جانبه دریافت کرد.

 

علاوه بر آن او توانست در سال 2007 دکتری افتخاری صفات انسانی و بشر دوستانه را از دانشگاه مورهاوس دریافت کند.

 

دنزل وانشگتن در تمام طول دوران فعالیت حرفه ای خود از چالش ها استقبال میکرده ، اکثر بازیگران هالیوود دارای بدلکاری هستند که به‌جای آن‌ها صحنه‌های خطرناک را اجرا می‌کنند. اما وقتی نوبت به لیست فیلمهای دنزل واشنگتن می‌رسد، میبینیم که او ترجیح داده تا بیشتر مواقع بدلکاری را به تنهایی انجام دهد.

او حتی اعتراف کرده که از شرکت در صحنه‌های خشونت آمیز لذت می‌برد و برایش هیجان‌انگیز است. این حقیقت نشان می‌دهد که او چقدر سخت کوش است و اشتیاق او به بازیگری را نمایان می‌سازد.

دنزل چندی بعد کتابی به‌نام دستی برای راهنمایی من نوشت؛ داستانی درباره مربیانی که او را به سوی موفقیت راهنمایی کردند. این کتاب حاوی داستان‌های بیش از 70 شخصیت عمومی آمریکایی در زمینه‌های مختلف مانند ورزش، تجارت و سیاست است.

او بخشی از فروش این کتاب را به باشگاه‌های پسران و دختران آمریکا اهدا کرد.

او مردم را تشویق میکند که هرگز از دنبال کردن رویاهای خود دست نکشند حتی زمانی که با شکست مواجه می‌شوند.

دنزل واشنگتن یکی از ثروتمندترین بازیگران هالیوود روی کره زمین است. ثروت هنگفت او از این واقعیت ناشی می‌شود که او نزدیک به چهار دهه در صنعت سینما در جایگاه مناسبی بوده است.

 

حجم فایل :17.83M | مدت زمان :00:07:47
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها