|

ادوارد تامس هاردی بازیگر مطرح انگلیسی

تام هاردی در 15 سپتامبر 1977 در لندن متولد شد.

ادوارد تامس هاردی بازیگر مطرح انگلیسی

‌ادوارد تامس هاردی بازیگر مطرح انگلیسی است.

تام هاردی در 15 سپتامبر 1977 در لندن متولد شد.

مادر تام، به‌هنر نقاشی در شهر لندن مشغول بود و اصالتا ریشه‌ی ایرلندی داشت و ادوارد چپیس هاردی، پدر تام، نویسندهٔ رمان‌ها و داستان‌های کوتاه کمدی بود.

از دوران کودکی عاشق نوشتن داستان کوتاه، ساخت فیلم کوتاه و کارگردانی بود و برخلاف هم‌سن‌وسالان خود در کشور مهد فوتبال، اصلاً علاقه‌ای به‌این ورزش نداشت..

او از همان دوران کودکی تا اویل دوران جوانی و بزرگسالی، تنها یک هدف در سر داشت و آن هم تبدیل‌ شدن به‌ ستارهٔ سینما بود. وی در محلهٔ ایست شین شهر لندن بزرگ شد و به جهت پر شر و شور بودنش مدراس زیادی عوض کرد.

 وی در نوجوانی  یک بار ماشینی را می‌دزدد و دیوانه‌وار در خیابان‌ها دور می‌زند و همزمان اسلحه‌ای هم در جیب داشته که در نهایت پلیس دستگیرش می‌کند و از مدرسه هم اخراج می‌شود.

 درهمان دوران نوجوانی اعتیاد شدیدی به‌الکل و مواد مخدر پیدا می‌کند و باتوجه ‌به‌هیجان نوجوانی، روز‌به‌روز درنده‌خوتر می‌شود.

در سن ۲۲ سالگی و در سال ۱۹۹۹، در یک مسابقهٔ تلویزیونی به‌عنوان سوپر مدل برتر انتخاب می‌شود، این اتفاق ناگهانی کمی دید وی را به‌ دنیای اطرافش تغییر می‌دهد؛ تام هاردی آن دوران خود را چنین توصیف می‌کند:

بین سن ۱۲ تا ۱۹ سالگی، واقعاً شر بودم. یک موجود نفرت‌انگیز، دیوانه‌ای دردسرساز. اصلاً سر جای خود آرام نمی‌گرفتم و دائم باید خودم را با چیزی سرگرم می‌کردم؛ به‌معنای واقعی کلمه یک احمق بودم، یک کله‌خر.

تام هاردی در سال ۱۹۹۹ با دختری به نام سارا ازدواج میکند که به دلیل مشکلاتش اعتیادش در زندگی مشترک با مشکلاتی مواجه میشوند.

بعد از این اتفاق تام با درخواست خودش به کمپ ترک اعتیاد میرود و در سال ۲۰۰۳ موفق به ترک مواد مخدرمیشود و یکسال بعد هم از همسرش جدا میشود.

پس از آن  برای شروع حرفهٔ بازیگری، در استودیوی بازیگران درام ریچموند ثبت‌نام میکند.

در آن زمان، اسطوره‌ٔ بازیگری تام گری اولد من هنرپیشه انگلیسی مشهور سینما، تئاتر و تلویزیون بود. او بازی‌های این بازیگر دوست‌داشتنی را روبه‌روی آینه تقلید می‌کرد تا اینکه چندی نگذشت که به‌آرزوی خود رسید و جلوی این بازیگر به‌ایفای نقش پرداخت.

هاردی برای حضور در سریال «جوخه برادران» تحصیل را نیمه‌کاره رها کرد و خیلی زود وارد دنیای بازیگری شد.

نقش آفرینی بعدی تام هاردی در همان سال یعنی سال ۲۰۰۱ بود. که در فیلم «سقوط شاهین» هنرنمایی کرد.

بعد از این کار هاردی شروع به فعالیت در مجموعه‌های تلویزیونی کرد. او همان سال ها یکی از نمایشنامه‌های پدرش را هم کارگردانی کرد.

  در سال ۲۰۰۸ نقش بسیار متفاوت و درعین‌حال جذابی را در فیلم جدال تبهکاران بازی کرد.

تام هاردی در کارنامه درخشان هنری‌اش گام‌های اولیه را برداشت و در سال ۲۰۱۰ وارد پروژه بسیار جذاب و پرهزینه به نام فیلم «تلقین» شد.

او توانست در این فیلم با لئوناردو دی کاپریو و ماریون کوتیار همبازی شود. هاردی پس از این بازی، به محبوبیت بسیار خارق‌العاده‌ای دست پیدا کرد و بعد از این فیلم بود که موفق به دریافت پیشنهاد‌های متنوعی شد.

او این فیلم موفق شد امضای هنری خود را ثبت کند و بازی خارق‌العاده‌ای از خود به نمایش بگذارد. تلقین یکی از فیلم‌هایی است که تا به امروز محبوبیت زیادی را از آن خود کرده است.

به‌صورت کلی سال ۲۰۱۱ بهترین سال برای تام هاردی بود. هاردی در این سال در فیلم «مبارز» هم  نقش بسیار بی‌نظیری ایفا کرد.

منتقدان دلیل اصلی محبوبیت این فیلم را تمرکز روی داستان سه شخصیت اصلی به‌جای مبارزات می‌دانند. این فیلم موفق شد که پل موفقیت بسیار خوبی برای تام  بسازد و او را تبدیل به محبوب‌ترین بازیگر نزد طرفداران کند. فیلم «مبارز» موفق به نامزدی جایزه اسکارهم  شد.

در سال ۲۰۱۲ در یک فیلم کمدی و رمانتیک به اسم «این یعنی جنگ» ایفای نقش کرد. این فیلم  متأسفانه امتیاز خوبی را از منتقدان دریافت نکرد ولی فروش نسبتاً خوبی داشت.

پس از چندی تام دوباره شانس همکاری با کارگردان موفق کریستوفر نولان را در فیلم ابرقهرمانی «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد»را به دست آورد. این فیلم با استقبال بسیار خوب منتقدان فیلم روبرو و موفق شد فروش بسیار خوبی را به دست آورد.

هاردی سپس در چند فیلم  متوسط بازی کرد که توجه منتقدان را به خود جلب نکرد.

اما  با بازی در فیلم «مکس دیوانه» این کم‌کاری را جبران کرد و موفق شد تمجید و ستایش منتقدان را به دست آورد و جوایز زیادی را عاید خود کند. فیلم مکس دیوانه فروش خیلی خوبی را از آن خود کرد

 در سال ۲۰۱۴ بر سر صحنه فیلم‌برداری با همسر دومش یعنی شارلوت رایلی آشنا میشود و حاصل این ازدواج دو فرزند است که این ازدواج تاکنون ادامه دارد.

اگر بخواهیم یکی از بهترین فیلم‌های ژانر اکشن تاریخ سینما را معرفی کنیم حتماً به مد مکس می‌رسیم.

این فیلم در سال ۲۰۱۵ اکران شد و تا به امروز در صدر بهترین فیلم‌ها‌ در کارنامه هنری تام هاردی قرار دارد. فیلم مد مکس در شرایط بسیار سخت و ریسک‌پذیر فیلم‌برداری و کم‌ترین جلوه‌های ویژه در آن استفاده شده است.

پس از اکران، مدمکس گیشه‌های سینما را قبضه و نظر منتقدان و مخاطبان بسیاری را از سرتاسر دنیا به خود جلب کرد. فروش گیشه این فیلم چیزی حدود ۳۷۷ میلیون دلار برآورد شده است.

این فیلم تا به امروز نامزد دریافت ده جایزه شده است که از این بین ۶ جایزه را به دست آورده است. براساس اخبار سینمای هالیوود، نسخه بعدی مد مکس در سال ۲۰۲۳ اکران خواهد شد.

داستان این فیلم در آینده اتفاق می‌افتد؛ زمانی که منابع طبیعی کاملاً در حال نابودی و از بین رفتن است و کره زمین به بیابانی خشک و بی‌آب و علف تبدیل می‌شود و گروه‌های وحشی رهبری منطقه را به دست گرفته‌اند.

موضوع این فیلم  نسل بشر را تحت تأثیر قرار داد.

در سال ۲۰۱۷ هاردی استراحت کوتاهی کرد و در سال ۲۰۱۸ با فیلم ابرقهرمانی «سرزمین زامبی‌ها» به سینما برمیگردد..

تام هاردی یکی از بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین بازیگران کنونی دنیا است. او با مهارت و بازیگری فوق‌العاده گیرای خود توانسته تعدادی از جذاب‌ترین نقش‌های سینما را از آن خود کند. 

حجم فایل :20.16M | مدت زمان :00:08:48
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها