|

آموزش طراحی لوگو – هر آنچه یک طراح لوگو باید بدانید

طراحی لوگو به عنوان بخشی از هرم هویت بصری شناخته می‌شود

 

طراحی لوگو به عنوان بخشی از هرم هویت بصری شناخته می‌شود. در واقع بهتر است بگوییم که در راس این هرم قرار دارد. در چند سال اخیر و با پر رنگ‌تر شدن تبلیغات‌های هدفمند شرکت‌ها، نیاز به برند سازی به صورت جدی احساس شده است.

باید بگوییم در یک برند سازی اصولی و درست، لوگوی یک شرکت است که تبدیل به هویت یک سازمان می‌شود.

به همین دلیل آموزش طراحی لوگو باعث می‌شود بتوانید در بازاری که جان تازه‌ای به خود گرفته است، درآمد بسیار خوبی برای خود بدست آورید.

شناخت ابزارهای طراحی لوگو

قبل از اینکه شما بخواهید آموزشی طراحی لوگو ببینید، بهتر است با نمونه لوگوهای طراحی شده توسط شرکت‌های معتبر آشنا شوید. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که دیدن سبک‌های مختلف طراحی لوگو باعث می‌شود، شما دید درستی در این زمینه داشته باشید.

ابزارهای طراحی لوگو به دو بخش تقسیم می‌شوند:

  • طراحی اتودهای دستی در کاغذ طراحی
  • اجرا و پیاده سازی اتودهای دستی بر روی نرم افزارهای طراحی لوگو

بخش اول بسیار ساده است. شما برای طراحی لوگو نیاز به یک دفتر طراحی دارید، تا اتودهای مد نظر خودتان را در آن پیاده سازی نمایید. یک طراح لوگو باید این کار را انجام دهد.

در بخش دوم با استفاده از ابزارهایی مانند ایلاستریتور یا کورل، می‌توانید اتودهای دستی خود را در نرم افزار پیاده سازی نمایید.

دقت کنید که برای زیباتر شدن و حرفه‌ای شدن لوگو، حتما اصول فیبوناچی و قوانین طلایی در لوگو را رعایت نمایید.

ایده؛ مهم‌ترین بخش طراحی و ساخت لوگو

به من بگویید چطور امکان دارد بدون داشتن هیچگونه ایده‌ای، بتوانید یک لوگوی حرفه‌ای خلق کنید. داشتن ایده بسیار مهم است. اما شاید در ابتدای کار این برای شما بسیار سخت باشد. بخاطر همین توصیه می‌کنیم از بریف طراحی لوگو برای ایده گرفتن استفاده کنید.

بریف طراحی لوگو شامل بخشی از سوالاتی است که از کارفرما پرسیده می‌شود. اگر بتوانید به درستی از کارفرما سوالاتی را بپرسید، ایده‌های بسیاری برای شما شکل خواهد گرفت.

به عنوان مثال: کارفرما به شما می‌گویید که قصد دارید ساخت لوگو او به صورت مینیمال انجام شود. همین این گفته باعث می‌شود شما به سراغ سایر سبک های طراحی لوگو نروید.

یا می‌توانید با درخواست اینکه کدام لوگوها را می‌پسندد، با سبک گرافیکی کارفرما نیز آشنا شوید.

آشنایی با سبک‌های لوگو

لوگو سبک‌های گوناگونی دارد. شما نمی‌توانید به صورت دلخواه از سبکی استفاده کنید. عوامل مختلفی مانند پرسونای مخاطب، جامعه آماری کارفرما، نحوه بازاریابی، اهداف سازمان و برند، همگی در انتخاب سبک طراحی لوگو مهم است.

گاهی اوقات ممکن است کارفرما درک درستی نسبت به این موضوع نداشته باشد. اما شما به عنوان یک طراح لوگو حرفه ای باید این نکته‌ها را گوش زد کنید.

در اکثر مواقع طراح لوگو، سبک های لوگو را برای کارفرما ارسال می‌کند و از او می‌خواهد که سبک مد نظر خود را انتخاب کند.

اگر قصد دارید طراحی لوگو را به خوبی یاد بگیرید، کمی وقت بگذارید و انواع لوگوها را به خوبی بشناسید.

لوگوی کپی شده تحویل کارفرما ندهید

یکی از حساس‌ترین موارد در روند طراحی لوگو این است که طرح شما مشابه لوگوهای دیگران و یا بدتر از آن این است که یک لوگوی کپی شده به کارفرما تحویل دهید.

این کار را معمولا کسانی که در ابتدای کار هستند انجام می‌دهند. به ندرت پیش می‌آید یک شرکت طراحی لوگو، بخواهد این کار را انجام دهد. زمانی که یک لوگوی کپی شده به کارفرما تحویل دهید، امکان ثبت لوگو وجود نخواهد داشت و کارفرما دیگر به شما اعتماد نخواهد کرد.

رنگ سازمانی را در لوگو استفاده کنید

اگر کارفرما برای کار طراحی آرم و لوگو خود پیش شما آمد، از او سوال کنید و ببینید آیا سازمان آنها رنگ سازمانی دارند یا خیر. در صورتی که کارفرما رنگ سازمانی نداشته باشد، رنگی که شما در روند ساخت لوگو استفاده خواهید کرد به عنوان رنگ سازمانی در نظر گرفته خواهد شد.

بخش مهم این قسمت این است که باید شناخت کافی از کار کارفرما داشته باشید تا انتخاب رنگ نیز به صورت صحیح انجام شود. به عنوان مثال، تصور کردن لوگوی اسنپ با چندین رنگ قابل تصور نیست.

لوگو باید قابلیت ثبت داشته باشد

اکثر طراحان لوگو به این نکته توجهی نمی‌کنند. آیا تا به حال در مورد ثبت لوگو چیزی شنیده اید؟ شرکت‌های بزرگ به دنبال این هستند که بعد از اتمام طراحی لوگو، برای ثبت لوگوی خود اقدام نمایند. ثبت لوگو به دو حالت است. در حالت اول کارفرما به دنبال ثبت لوگوی خود در داخل ایران است.

در حالت دوم کارفرما به دنبال ثبت بین المللی لوگو است که در اصطلاح به آن ثبت مادرید نیز گفته می‌شود.

اما ملاک‌هایی در ثبت لوگو وجود دارد که اگر در روند ساخت آرم به آن توجهی داشته باشید، در روند ثبت برای کارفرما و در نتیجه طراح لوگو مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

پیشنهاد می‌کنیم به صورت کامل تمامی موضوعاتی که پیرامون طراحی لوگو حرفه ای که منجر به ثبت آن شود را مطالعه نمایید.

جمع بندی

بر خلاف سایر مقالات، ما به دنبال آموزش طراحی لوگو به منظور ورود بازار کار نبوده‌ایم. بلکه در این مقاله به صورت کلی به مواردی اشاره شده تا قبل از ورود به حوزه طراحی آرم و نشان، مسائل مختلفی که ممکن است در پروسه ساخت لوگو بوجود آید را بهتر بشناسید.

پیشنهاد می‌کنیم نیم نگاهی به پروژه‌های شرکت های طراحی لوگو نیز داشته باشید، تا بتوانید نوع مشتریان احتمالی خود را حدس بزنید.

یاد بگیرید مشتریان خود را چطور قانع کنید؛ این موضوع در بحث ساخت و طراحی لوگو بسیار مهم است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها