|

بهترین نذری که در ماه محرم در میان مردم پخش شد

سنت نذر، به ویژه در برخی از ایام مذهبی رونق بیشتری می‌گیرد. از جمله این ایام مهم، دهه نخست محرم و به ویژه روزهای تاسوعا و عاشوراست.

بهترین نذری که در ماه محرم در میان مردم پخش شد

سنت نذر، به ویژه در برخی از ایام مذهبی رونق بیشتری می‌گیرد. از جمله این ایام مهم، دهه نخست محرم و به ویژه روزهای تاسوعا و عاشوراست.

سنت نذر، و نذر کتاب

اما بیایید ببینیم نذر چیست؟ نذر، سنتی مذهبی در اسلام و همچنین دیگر ادیان است که طی آن، نذر کننده به نیت برآورده شدن حاجتی که دارد یا صرفاً برای رضایت خدا و اولیائش عموماً بخششی به نیازمندان یا حتی غیر نیازمندان دارد. غالباً این بخشش به صورت اطعام و پخش خوردنی‌های مختلف است، اما الزامی بر این که صرفاً به این صورت باشد وجود ندارد.  امروز ما شاهد جوامعی هستیم که کمتر نیاز معیشتی و جسمی دارند اما از بسیاری از مواهب اخلاقی و فرهنگی و معنوی محرومند و نیاز به مطالعه و خرید کتاب در این جوامع به عنوان یک نیاز بنیادین مطرح می‌شود.

پس، نتیجه می‌گیریم که حداقل یکی دیگر از نیازهای اساسی انسان، برخورداری از فرهنگ و اخلاق و معنویت کافی است که این لزوماً با تغذیه جسمی به دست نمی‌آید. 

همان طور که غذاها و خوراکی‌های مختلف ممکن است به اندازه کافی در دسترس نیازمندان نباشد ، خوراک‌های معنوی نیز معمولاً کمتر در دسترس مردمی است که واقعاً به آنها نیاز دارند، و شایسته است به نحو مشابه توسط نذر کنندگان این خوراک‌ها در دسترس مردم، که به آنها نیاز دارند، قرار گیرد. این خوراک‌های فرهنگی و معنوی را عمدتاً در انواع کتاب‌ها می‌توان یافت.

 

مزایای کتاب نذری

اولاً، سنت نذر کاملاً اجرا شده است و نیازهای اساسی اقشاری از مردم، یعنی نیازهای روحی و فرهنگی و معنوی آنها، مرتفع شده است.

ثانیاً، در وضعیت سخت اقتصادی حاکم بر جامعه، امکان گسترش این کار بیش از توزیع خوراکی و شام و نهار در بین مردم فراهم است.

ثالثاً، اثر خوراکی پس از خورده شدن و انرژی بخشی موقت به بدنِ نیازمند، کلاً از بین می‌رود، در حالی که کتاب گوهر ماندگاری است که همواره در کنار خواننده‌اش می‌ماند و با هر بار مجدداً خوانده شدن علاوه بر یادآوریِ آگاهی و خرد قبلی، می‌تواند مفاهیم و دانش جدیدی را به ذهن خواننده خطور دهد و برای او به مانند یک کتاب انگیزشی الهام‌بخش باشد.

رابعاً، خوراکی تنها بر بدن فرد خورنده اثر و فایده بخشی دارد، در حالی که وجود یک کتاب خوب در کنار یک خواننده کتاب می‌تواند همچون چراغی روشن، دیگر همجواران خواننده را نیز تحت تأثیر قرار دهد،

راه عملی نذر کتاب

اما چگونه می‌توان در عمل اقدام به این کار کرد. ما راه حلی داریم:

در این راه حل، هر کسی در حد وسع خود می‌تواند اقدام به نذر کتاب کند. چطور؟ توضیح می‌دهیم:

ببینید، اگر بخواهید اقدام به اطعام حتی یک جمع کوچک مثلاً ده نفره، به صورت مثلاً شام یا نهار، کنید با یک حساب سرانگشتی درمی‌یابید که باید هزینه سنگینی را متقبل شوید که ممکن است اصلاً شما را منصرف کند. از طرفی معمولاً امکان یا تمایل به این که مثلاً تنها یک نفر را به عنوان نذری اطعام کنید وجود ندارد.

برای نذر کتاب هم مشکل نهیه کتاب وجود دارد و هم توزیع آن. اما اگر مؤسسه معتبری وجود داشته باشد که، پس از انتخاب عنوان کتاب توسط شما، هم کتاب را برای شما تهیه کند و هم آن را به هر جایی که خواستید به رایگان ارسال کند چطور؟ .

نذر کتاب دنیا را بهشت می‌کند

با این تمهید، اولاً در حد وسعتان هر چند تا کتابی که خواستید می‌توانید سفارش دهید (به راحتی می‌توانید محاسبه کنید که مثلاً با یک میلیون تومان چند پرس غذا می‌توانید برای نیازمندان تهیه کنید و با همان مبلغ چقدر کتاب بیشتر را می‌توانید به دست مردم برسانید). ثانیاً مقصدها را به راحتی می‌توانید شناسایی و معرفی کنید تا کتاب‌ها مجاناً به آن جاها رسانده شود، مقصدهایی مثل مدارس کودکان بی‌بضاعت در شهرهای کوچک و حتی بزرگ، کانون‌های فرهنگی هنری، زندان‌ها و ...

حتی می‌توانید افراد و خانواده‌ها را در این رابطه شناسایی کنید و بخواهید کتاب‌ها به آدرس آنها ارسال شود. 

مسلماً در این رابطه می‌توان دست به ابتکارهای زیادی زد. مهم این است که همت نماییم و این نوع نذری را از هم‌اکنون رایج کنیم. نگران مؤسسه‌‌ای که این کار را می‌کند نباشید، کتابفروشی‌های بسیاری وجود دارند که با شرایط ویژه برای خرید کتاب با تخفیف و سرویس ارسال سریع کتاب در این کار خیر با شما شریک می‌شوند. برای پیدا کردن این موسسات با کتابفروشی‌ها کافی است که در اینترنت و در گوگل عبارت ارسال رایگان کتاب را جستجو کرده و یکی از این کتابفروشی‌های آنلاین را انتخاب کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها