|

علی‌اکبر شکارچی، کیهان کلهر را این‌طور توصیف می‌کند

نابغه‌ای هشیار بر فراز قله کمانچه‌نوازی

کیهان کلهر را یکی از کمانچه‌نوازان بزرگ تاریخ معاصر ایران می‌دانم. او توانست بعد از انقلاب، کمانچه را به جهانیان معرفی کند. نقش کیهان کلهر در معرفی و اعتلای کمانچه، انکارناشدنی است.

نابغه‌ای هشیار بر فراز قله کمانچه‌نوازی

سارا حیدرنژاد: متعلق به نسلی پیش از کیهان کلهر است. از محضر بزرگانی چون نورعلی خان برومند، داریوش صفوت و علی‌اصغر بهاری بهره برده و به درجه کمال و استادی رسیده؛ صحبت از علی‌اکبر شکارچی، موسیقیدان و نوازنده صاحب‌نام کمانچه است. با او درباره کیهان کلهر، شیوه نوازندگی، تأثیرپذیری از گذشتگان و نوآوری‌هایش گفت‌وگو کردیم. شکارچی فروتنانه به تمجید از کلهر پرداخت و فعالیت‌های موسیقایی‌اش را ستود. جان‌مایه سخنان او را در ادامه می‌خوانید.

  نقش کیهان کلهر را در معرفی کمانچه به نسل جوان و همچنین جهانیان چه اندازه می‌دانید؟

کیهان کلهر را یکی از کمانچه‌نوازان بزرگ تاریخ معاصر ایران می‌دانم. او توانست بعد از انقلاب، کمانچه را به جهانیان معرفی کند. نقش کیهان کلهر در معرفی و اعتلای کمانچه، انکارناشدنی است. موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی دستگاهی هیچ‌گاه عمومیت نداشته و بزرگان موسیقی این مرز و بوم بودند که اجازه ندادند غبار فراموشی بر دستگاه‌های موسیقی ایرانی، گوشه‌ها، ردیف‌ها و سازهایی چون کمانچه بنشیند. کیهان کلهر، نام کمانچه را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخته است. امثال او هستند که می‌توانند جوان‌ها را در همهمه سازهایی چون ویلن، گیتار و پیانو به سمت و سوی کمانچه بکشانند و این میراث صدها ساله را حفظ کنند.

همکاری‌های او با بزرگان موسیقی ایران و همچنین چهره‌های شاخص آسیایی و اروپایی سبب شده حتی در دورترین نقاط جهان هم این ساز را بشناسند.

  کمانچه‌نوازی کلهر تا چه میزان شبیه به گذشتگان است و چقدر نوآوری دارد؟

پیش از انقلاب، کمانچه‌نوازی به سه حوزه تقسیم می‌شد؛ نخست موسیقی نواحی، کمانچه‌نوازانی مانند علیرضا حسین‌خانی، قوچعلی راج و همتعلی سالم در لرستان، ولی رحیمی و خلیل یوسفی کرمانجی در خراسان، قدر اتولی در مازندران و محمد طغانیان دهکردی در چهارمحال و بختیاری بود. آنها کمانچه‌نوازی را در استان‌های مختلف کشور زنده نگه داشتند.

دوم، کمانچه‌نوازی بیرون از مرزهای ایران بود. به‌طور مثال هابیل علی‌اف، کمانچه‌نوازی اسطوره و افسانه‌ای اهل جمهوری آذربایجان، آنچه را ایرانیان از کمانچه طلب می‌کردند می‌نواخت و به گوش جان ما می‌رساند.

سوم، موسیقی دستگاهی بود. پیش‌تر نیز گفته‌ام کمانچه‌نوازی در این حوزه از موسیقی به مویی بند بود. کمانچه‌نوازی تحت‌تأثیر ورود ویلن و اقبال نوازندگان به این ساز جدید و غربی قرار گرفت. اگر روانشاد استاد علی‌اصغر بهاری نبود شاید امروز صدای کمانچه را دیگر نمی‌شنیدیم. او با تربیت شاگردانی چون داود گنجه‌ای، درویش‌رضا منظمی، هادی منتظری و مهدی آذرسینا، کمانچه‌نوازی را به بهترین شکل برای آیندگان به امانت گذاشت و اجازه نداد نوای کمانچه خاموش شود.

  نخستین‌بار چه زمانی کیهان کلهر را ملاقات کردید؟

یادم هست سال ۱۳۵۸ در کانون فرهنگی و هنری چاووش برای نخستین‌بار نوازندگی کیهان کلهر را دیدم و شنیدم. او جسورانه کمانچه می‌نواخت. دلاوری او در کمانچه‌نوازی را بعد از گذشت بیش از 40 سال هنوز در خاطر دارم. متأسفانه کمانچه‌نوازی به دلایل گوناگونی در سایه مانده و ارج و قرب شایسته و بایسته را دریافت نکرده است. از سویی ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های موسیقی در ایران و از سوی دیگر عنادها و بی‌مهری‌ها، کمانچه و کمانچه‌نوازی را به حاشیه رانده است.

  کیهان کلهر را پیرو مکتب کدام‌یک از استادان کمانچه‌نوازی می‌دانید؟

کلهر هیچ‌گاه شاگرد علی‌اصغر بهاری نبوده و در محضر او تلمذ نکرده، اما شیوه نوازندگی‌اش را نمی‌توان متأثر از این استاد برجسته ندانست. نوازندگان و موسیقیدان‌های بزرگی مانند کیهان کلهر بعد از مدتی به روایت شخصی خود دست می‌یابند و حتی شیوه‌ای اختصاصی و منحصربه‌فرد پایه می‌گذارند، اما نوازنده‌ای را نمی‌توان یافت که متأثر از گذشتگان نبوده و از سبک و شیوه آنها الهام نگرفته باشد. ممکن است این تأثیرپذیری به صورت ناخودآگاه رخ دهد و خود نوازنده نیز متوجه نشود، اما آنچه شنیده، در ناخودآگاهش نفوذ کرده و تأثیر خود را بر احساس و انگشتان او گذاشته است.

من همیشه از تماشای موفقیت تمام هم‌وطنانم و حتی مردمان دیگر نقاط جهان خوشحال می‌شوم. این شادمانی برای هنرمندان، موسیقیدانان و به‌ویژه کمانچه‌نوازان بیشتر است. کیهان کلهر در سال‌های پس از انقلاب جزء موفق‌ترین نوازندگان و آهنگسازان بوده و نگاهی به کارنامه او نشان از گزیده‌کاری و به‌گزینی دارد. همکاری‌های درخشان با آوازخوانانی توانا مانند محمدرضا شجریان و شهرام ناظری و همچنین همنوازی با دیگر موسیقیدان‌های برجسته مانند حسین علیزاده، گواهی بر این مدعاست. خوشبختانه کلهر در سال‌های اخیر توانسته در سطح بین‌المللی هم به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد و معتبرترین جوایز جهانی را کسب کند.

کیهان کلهر را نابغه‌ای مجنون و هوشیار در عالم مستی، ایستاده بر قله کمانچه‌نوازی ایران می‌دانم. او ساز و نوای کمانچه‌نوازان دوره قاجار از جمله حسین‌خان اسماعیل‌زاده و باقرخان رامشگر تا ابوالحسن صبا، علی‌اصغر بهاری و حسین یاحقی را با شیوه پسینیان مانند داود گنجه‌ای، درویش‌رضا منظمی و مهدی آذرسینا در هم آمیخت و ققنوسی نو از زیر خاکستر پدید آورد. کلهر با شوریدگی و جسارت چنان پرواز کرد که دیگر سخنی از عقب‌ماندگی کمانچه و کمانچه‌نوازی به میان نیاید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها