|

مراسم یادمان سالگرد شجریان برگزار شد

به همت شاگردان کارگاه آواز، یادمان سالگرد شجریان در خانه هنرمندان برگزار شد.

مراسم یادمان سالگرد شجریان برگزار شد

خانه هنرمندان ایران شامگاه جمعه ۳۰ مهرماه میزبان یادمان استاد محمد رضا شجریان در نخستین سالگرد درگذشت این هنرمند بود.

به گزارش ایلنا، به همت شاگردان کارگاه آواز، یادمان سالگرد شجریان در خانه هنرمندان برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از شاگردان نسل اول استاد شجریان شامل علی جهاندار، مظفر شفیعی، علی رستمیان و قاسم رفعتی و تعدادی از شاگردان نسل دوم کارگاه آواز به همراه کتایون خوانساری همسر محمدرضا شجریان حضور داشتند، سهیل محمودی با اشاره به اهمیت کار شجریان در آشنایی و گرایش بیشتر مردم به شعر و ادبیات فارسی گفت: شجریان به جرات مهم‌ترین و اثر گذار‌ترین هنرمند معاصر بود که هم خواص و هم عوام به خوبی آثارش را پذیرفته‌اند. تا آنجا که می‌توان گفت با فعالیت‌های ایشان هم شعر و هم موسیقی هنوز هنر اول کشور محسوب می‌شوند.

این شاعر در ادامه افزود: حافظ با اشعارش بهترین راوی عصر و روزگار خود بود شجریان نیز توانست با آثارش و انتخاب درست و مناسب اشعار برای خواندن آواز یا تصنیفی راوی شرایط روزگاری باشد که در آن زندگی کرده است. اینکه اشعار شاعرانی چون سعدی و حافظ و مولانا و. . را به گونه‌ای انتخاب کنید که متناسب با شرایط روزگار کنونی باشد نشان از هوشمندی این هنرمند است.

محمودی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه محمد نوری و فرهاد مهراد در کنار استاد شجریان خوانندگانی بودند که در حوزه فعالیت خوانندگی خود بیشترین نقش را در ارائه اشعار نیما یوشیج داشتند، اظهار داشت: استاد شجریان بیشتر از هر کسی خطر کرده و آثار نیما و در کل نیمایی را خوانده است این امر یعنی توجه به آثار نیمایی جرات بزرگواری چون ایشان را می‌طلبید. چیزی که کمتر در میان دیگر خوانندگان سراغ داریم

ایلیا محمدی نیا (مدیر کارگاه آواز محمدرضا شجریان) نیز با اشاره به علل تاخیر در برگزاری این یادمان گفت: نزدیک به دوماه درگیر فراهم آوردن شرایطی برای برگزار مراسم با حضور شاگردان کارگاه آواز بودم. امکان برگزاری مراسم در سالن‌های دولتی فراهم نشد و برخی در بخش خصوصی درخواست‌هایی مبنی بر حضور بنر‌ها و تابلو‌های تبلیغی خود را داشتند که نپذیرفتم.

این فعال رسانه‌ای افزود: هیچ‌گاه گمان نمی‌کردم که این یادمان با عنوان «مهرتا ابد» تنها مراسم بزرگداشت استاد شجریان در سالگرد به قول شاعر شمس لنگرودی بازایستادن ایشان باشد و این خیلی غم‌انگیز است.

در ادامه علی خدایی به همراه شاهو عندلیبی نوازنده نی دردشتی به اجرای آواز پرداختند.

محمد شمس لنگرودی شاعر نیز در این مراسم سه قطعه شعر خود درباره محمدرضا شجریان را برای حاضران خواند.

هامان خلیلی نوازنده تار و غلامرضا رضایی نیز در دستگاه راست پنجگاه برنامه خود را اجرا کردند.

علی جهاندار از شاگردان نسل اول استاد نیز با بیان اینکه او (شجریان) آواز را به خداوندگاری رساند، خاطراتی چند از استاد شجریان را برای حاضران تعریف و در ادامه مرکب خوانی در نوا را به یاد او اجرا کرد.

اجرای آواز مظفر شفیعی دیگر شاگرد نسل اول آواز شجریان در سه گاه به همراه هامان خلیلی پایان بخش این مراسم بود.

در پایان حاضران عکسی دست جمعی گرفته و تابلوی یادمان مراسم را امضا کردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها