|

مصدق، «سینماحقیقت» و یک راز تاریخی

مصدق، «سینماحقیقت» و یک راز تاریخی

مستند «کودتای 53» به کارگردانی امیر تقیانی که بررسی ماجرای کودتای 28 مرداد است در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» نمایش داده می‌شود.

مردم ایران کودتای 28 مرداد 32 و سقوط دولت دکتر محمد مصدق را فراموش نمی‌کنند. امیر تقیانی مستندساز ایرانی که خارج از ایران زندگی می کند در مستندی با نام «کودتای 53» کوشیده این ماجرای تاریخی که برای مردم ایران حساس و مهم است از منظری تازه روایت کند. این مستند برای نخستین بار در ایران، در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به شکل آنلاین نمایش داده می‌شود.

«کودتا ۵۳» تلاش می کند از طریق واکاوی آنچه وجود دارد و مصاحبه با آنهایی که تاریخ و سابقه این رویداد را می‌شناسند، بخش‌های ناگفته کودتای 28 مرداد و تلاش دولت‌های غربی برای سقوط دولت محمد مصدق را به تصویر بکشد.

ساخت این فیلم نزدیک به ده سال طول کشیده است. «کودتای ۵۳ » تاکنون در جشنواره‌های تلوراید، فیلم لندن، سی.پی.اچ داکس دانمارک، پالم اسپرینگز، فیلکرز رودآیلند و سیاتل نمایش داده شده است و نامزد دریافت جایزه بهترین مستند بیفا، جایزه گریرسون، نامزد جایزه حقیقت در داکیوفست کوزوو و همین‌طور برنده جایزه بهترین فیلم مستند بین‌المللی به انتخاب تماشاگران در جشنواره ونکوور بوده است .

ریف فاینز بازیگر برنده جایزه بفتا و نامزد دریافت اسکار در نقش مامور ام آی سیکس (نورمن داربی‌شر)، با این مستند همکاری کرده است. والتر مرچ، تدوین‌گر فیلم، برنده‌ ٔ سه جایزه‌ ٔ اسکار تدوین و طراحی صدا است. تهیه‌کنندگان کوتای ۵۳ تقی امیرانی، پل زنتس، امیر امیرانی و احمد کیارستمی هستند. فیلم موفق می شود تماشاگر را با خود همراه کند و به نظر می رسد در نمایشش در ایران هم به اندازه نمایش‌های بین المللی موفق باشد.

چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از سه‌شنبه 25 آذرماه آغاز شده و تا دوم دی ماه ادامه دارد. این جشنواره به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها