|

پیام «ورنر هرتزوگ» به جشنواره سینماحقیقت

ایران پیشینه‌ی فیلم­ های فوق­ العاده­ ای دارد

ایران پیشینه‌ی فیلم­ های فوق­ العاده­ ای دارد

مستندساز و کارگردان بزرگ سینمای جهان و خالق شاهکارهایی چون فیتزکارالدو، معمای کاسپار هاوزر، الماس سفید، مرد خرس قهوه‌ای و... در پیامی ویدئویی به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت اظهار کرد:« ایران را دوست دارم و کاش می‌توانستم آنجا باشم».

به گزارش«شرق» به روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، متن کامل پیام ویدئویی ورنر هرتزوگ به این شرح است:

«سلام آندره­ یی. می ­دانم سمینار- کارگاهی برای فیلمسازان و دانشجویان جوان در ایران برگزار می کنی... به تو غبطه می­ خورم! چون من این کشور، ایران را دوست دارم. کشوری با سنت شعر و شاعری پنج هزارساله که ضمناً پیشینه‌ی تولید فیلم­های فوق­ العاده­ ای دارد؛ بنابراین، کاش تو می­ توانستی آنجا باشی، یا کاش من ­هم می­ توانستم آنجا شخصاً کنارت باشم؛ اما نمی‌توانیم...».

هرتزوگ در ادامه این پیام می‌گوید:«چیزی که در نخستین ایمیل­ هایی که رد و بدل کردیم، توجه­­ ام را جلب کرد، تأملاتی بود درباره‌ی سینما وریته (سینماحقیقت) بنابراین حواست باشد! خود من کسی بودم که همیشه این مفهوم «سینماحقیقت» را موعظه و تبلیغ می­کردم. حقیقت در سینما، ورای امور مسلم و واقعیت­ های صرف نهفته؛ حقیقت در حیطه­ ای مرموز جاخوش کرده که ما واقعا نمی­ توانیم تعریف و تبیین ­اش کنیم. من گاه آن را «شور» یا «سرمستی حقیقت» نامیده‌ام. فکر می­ کنم فیلم­ های ایرانی چیزی کشف کرده ­اند که برای ما روشنگری به ارمغان می‌آورد، اما وقتی نوبت به اصطلاح سینماحقیقت می­رسد، باید آن را کنار بگذاری؛ چون پاسخی بود که نسل دهه 1960 برای جستجوهای خود یافته بود».

پایان‌بخش این پیام چنین است:«آندره­ یی، فراتر از آن برو! در آنجا جوان­ های فوق­ العاده ­ای کنارت خواهند بود... برایت آرزوی موفقیت می­ کنم. آرزوی موفقیت برای همه شما».

‌مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 25 آذر تا 2 دی‌ماه 99 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 به صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها