|

تجدید پیمان پزشكان

مجمع انجمن‌های گروه پزشكی ایران كه منتخب بیش از ١٧٠ انجمن پزشكی است، برای مقابله با این موج دوم بیانیه‌هایی را خطاب به مردم، جامعه پزشكی و مسئولان منتشر كرد.

تجدید پیمان پزشكان

بابك زمانی*

آمار شیوع كرونا با آغار فصل گرما هم رو به افزایش است؛ گرمایی كه گمان می‌رفت این ویروس را بسوزاند و امیدها را شعله‌ور کند.

عواقب این پاندمی بی‌سابقه فقط ابتلای مردم به یك بیماری ویروسی نیست. خستگی و به‌پایان‌رسیدن توان سیستم سلامت در كشور هم نتیجه‌ای اجتناب‌ناپذیر و دردآور است؛ اما مهم‌تر از آن تأثیری است كه بر اقتصاد و كار و كسب و معیشت ما می‌گذارد و فراتر از آن تأثیری است كه بر امید به زندگی و روان رنجور جامعه‌ای می‌گذارد كه پیش‌تر هم حال خوشی نداشت. مجمع انجمن‌های گروه پزشكی ایران كه منتخب بیش از ١٧٠ انجمن پزشكی است، برای مقابله با این موج دوم بیانیه‌هایی را خطاب به مردم، جامعه پزشكی و مسئولان منتشر كرد. در بیانیه‌ای كه خطاب به مسئولان نوشته شده، تأكید بر درخواست حمایت مالی از مردم و اقشار محرومی است كه كار و كسب و معیشت آنها به‌ دلیل جداسازی‌ها دچار صدمه جدی می‌شود. بی‌تردید صدور دستورالعمل‌های بهداشتی و وضع قوانین و مقررات برای جداسازی و رفت‌وآمدها هم در حیطه وظایف دولتی است؛ اما دستورالعمل‌های بهداشتی را بسیاری از نهادهای دیگر هم می‌توانند انجام دهند. تنظیم و اجرای مقررات هم بدون حمایت دولت و تمهیدات اقتصادی میسر نیست. جامعه پزشكی كشور مثل آن زمانی كه ممكن است به پدر درمانده و تنگدستی حكم كند كه فرش زیر پایت را بفروش و خرج فرزند بیمارت كن و مسئولیت روابودن این حكم و بهبود كودك را هم بر‌عهده بگیرد، به دولت و مدیران و برنامه‌ریزان كشور توصیه می‌كند از منابع مالی استراتژیك كشور به قیمت چشم‌فروبستن از بسیاری از مخارج و مصالح دیگر برای مقابله با این بلیه مایه بگذارند تا در برابر توفان احتمالی‌ای كه در پیش است، از وظایف اخلاقی خود چیزی كم نگذاشته باشند. در بیانیه‌ای كه خطاب به جامعه پزشكی نوشته شده است؛ ضمن تشكر از پزشكان برای آنچه تاكنون انجام داده‌اند، بر صبر و بردباری ایشان در ادامه راه تأكید شده است. در این بیانیه یك‌بار دیگر نمایندگان جامعه پزشكی تجدید پیمان می‌كنند كه تا آخر در تلاش خود برای درمان بیماران، اطلاع‌رسانی به عموم و درخواست امكانات از دولت و مسئولان آنچه در توان دارند، به كار گیرند و هر ناملایماتی از هر نوع در عزم ایشان خللی وارد نكند. جامعه پزشكی در بیانیه‌ای خطاب به مردم یك‌ بار دیگر توجه ایشان را به خطرات این پاندمی جلب كرده و با تأكید از آنها می‌خواهد مقررات جداسازی را به دقت انجام دهند. از وسایل حفاظتی تا حد امكان استفاده كنند و مراجعات غیرضروری به مراكز درمانی و مراكز خرید و دیگر اماكن عمومی را به حداقل برسانند. بی‌تردید رعایت احتیاطات برشمرده از سوی مردم و اختصاص كمك‌های اقتصادی از ذخایر از سوی دولت و مسئولان نه‌تنها به كنترل بحران یاری می‌رساند، نمایشی خواهد بود از فرهنگ والای اجتماعی در كشور ما. * عضو هیئت‌مدیره مجمع انجمن‌های گروه پزشکی ایران

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها