|

آسیب‌دیدن 11 هزار کودک یمنی در جنگ

در آستانه کریسمس و سال نوی میلادی، کشورها و برخی سازمان‌های جهانی و همین سازمان‌های خیریه درباره شرایط کودکان اطلاع‌رسانی می‌کنند.

آسیب‌دیدن  11 هزار  کودک  یمنی  در  جنگ
گیسو فغفوری دبیر صفحه آخر روزنامه شرق

در آستانه کریسمس و سال نوی میلادی، کشورها و برخی سازمان‌های جهانی و همین سازمان‌های خیریه درباره شرایط کودکان اطلاع‌رسانی می‌کنند.

آسیب‌های  کودکان  یمن

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که بیش از یازده هزار کودک در جنگ داخلی یمن از زمان تشدید جنگ در یمن کشته یا معلول شده‌اند. سازمان کودکان یونیسف درباره این جنگ که به عنوان بدترین بحران انسانی جهان شناخته می‌شود، گزارش داده است: «تلفات واقعی این درگیری احتمالا بسیار بیشتر است».

کاترین راسل، مدیر اجرائی یونیسف گفته است: «هزاران کودک جان خود را از دست داده‌اند، صدها هزار نفر دیگر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قابل پیشگیری یا گرسنگی هستند».

به گزارش یونیسف حدود 2.2 میلیون کودک یمنی دچار سوءتغذیه حاد هستند که یک‌چهارم آنها زیر پنج سال سن دارند و بیشتر آنها در معرض خطر شدید ابتلا به وبا، سرخک و سایر بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن هستند. جنگ یمن از سال 2014 آغاز شده است و تاکنون صدها هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند، چه در نتیجه جنگ یا به طور غیرمستقیم از طریق آب آشامیدنی ناسالم، شیوع بیماری، گرسنگی و سایر کمبودها. در آخرین گزارش یونیسف، مرگ 3774 کودک بین بهار 2015 تا تابستان 2022 تأیید شده است. البته شش ماه آتش‌بس در این میان اعلام شد اما طرفین درگیر نتوانستند برای ادامه آن به توافق برسند و از آن زمان تاکنون حداقل 62 کودک کشته یا زخمی شده‌اند. همچنین 3904 پسر در طول این سال‌ها در جنگ حضور داشته و بیش از 90 دختر در نقش‌هایی از جمله کار در پست‌های بازرسی فعالیت داشته‌اند. مدیر اجرائی یونیسف درخواست کرده است: «تجدید فوری آتش‌بس اولین گام مثبت است و سبب می‌شود امکان دسترسی حیاتی به کمک‌های بشردوستانه فراهم شود. اگر قرار است فرزندان یمن شانسی برای آینده‌ای مناسب داشته باشند... همه کسانی که نفوذ دارند باید از آنها محافظت و حمایت کنند».

یونیسف برای مقابله با بحران انسانی 484.4 میلیون دلار درخواست کرده است.

خانه‌ای  برای  رؤیا

سی‌بی‌اس گزارشی از یک خیر آمریکایی منتشر کرده است که سعی دارد حداقل‌ها را برای کودکان فراهم کند. او و خانواده‌اش در مؤسسه کوچکی به نام «مکانی برای رؤیا» فعالیت می‌کنند و با ساخت و تهیه تخت، اسباب آرامش کودکان را فراهم می‌آورند.

خانواده وای (آنها نام خود را مخفی نگه داشتند) بزرگ‌ترین برنامه داوطلبانه «مکانی برای رؤیا» را آغاز کرده‌اند. فعالیت این گروه به دلیل کرونا متوقف شده بود، آنها در شروع کارشان توانستند 47 تخت برای 17 خانواده بفرستند تا از این طریق کودکان، مکانی کوچک برای رؤیاپرداز‌‌ی‌های خود داشته باشند.

فرزندان ویلیامز چهار نفر از کودکانی بودند که از این تخت‌ها دریافت کردند. ویلیامز گفت: «من خوشحالم که آنها روی تخت خوابیدند و می‌توانند جایی برای خواب راحت داشته باشند. چهار دخترم در خانه عادت داشتند نوبتی روی تخت بخوابند. آنها تخت‌های مشترک داشتند». حالا با چند پیچ و مهره، اتاق‌های آنها به مکانی راحت‌تر تبدیل شده است.

از سال 2017، خانواده وای بیش از 14000 تخت تحویل داده است. هرچند این نیاز از زمان شروع همه‌گیری بیشتر شده بود.

کودک  اروپایی  و   کمبودهایش

33 سال پس از امضای کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک، اتحادیه اروپا در گزارشی که ارائه داده است این واقعیت را یادآوری کرده که «حقوق کودکان یک حقوق بشر جهانی» است و تأکید داشته که اتحادیه اروپا متعهد به تضمین حمایت، ارتقا و تحقق حقوق کودک است و یادآوری کرده: «هر کودک، باید صرف‌نظر از پیشینه، خاستگاه، موقعیت اجتماعی-اقتصادی، نژاد، جنسیت، گرایش جنسی یا توانایی‌هایش دقیقا به حقوق و حمایت یکسان دسترسی داشته باشد».

در این گزارش اشاره شده که در اتحادیه اروپا از هر چهار کودک یک کودک در معرض خطر فقر و محرومیت اجتماعی است و برای هر کودک اروپایی دسترسی رایگان و مؤثر به آموزش و مراقبت در دوران اولیه کودکی، آموزش و فعالیت‌های مبتنی بر مدرسه، وعده‌های غذایی مدارس بهداشتی، مراقبت‌های بهداشتی و همچنین دسترسی مؤثر به تغذیه سالم و مسکن مناسب تضمین می‌شود. در این گزارش آمده است :«با به‌رسمیت‌شناختن کامل نقش محوری کودکان و جوانان به عنوان عوامل تغییر، ما در حال ایجاد فضای بیشتری برای کودکان و مشارکت معنادار در تصمیم‌گیری خود از طریق راه‌اندازی پلتفرم مشارکت کودکان اتحادیه اروپا هستیم تا در سرتاسر جهان، کودکان زودتر آنلاین شوند و برای مدت طولانی‌تری آنلاین بمانند. برای اطمینان از حمایت، توانمندسازی و احترام آنها، استراتژی جدیدی را برای اینترنت بهتر برای کودکان راه‌اندازی کرده‌ایم». همچنین اتحادیه اروپا مقرراتی در مورد پیشگیری و مبارزه با سوء استفاده جنسی از کودکان ارائه کرد تا یک تعهد قانونی برای شرکت‌ها ایجاد کند و ناگزیر از شناسایی، گزارش و حذف مطالب سوءاستفاده‌گرانه جنسی از کودکان باشند. اما با وجود آنکه نیمی از کودکان در سراسر جهان هرساله از نوعی خشونت رنج می‌برند و کودکان اولین قربانیان جنگ، بحران، بلایا و تغییرات آب و هوایی هستند و اتحادیه اروپا پیشگیری از تخلفات شدید علیه کودکان آسیب‌دیده از درگیری‌های مسلحانه را در اولویت قرار داده، اما تمرکز بر کودکان اروپایی است به خصوص کودکان اوکراینی. طبق این گزارش اتحادیه اروپا درصدد است تا امکانات آموزشی به زبان اوکراینی را برای 7.5 میلیون کودک آسیب‌دیده جنگ روسیه علیه اوکراین فراهم کند.

نیازهای  ذهنی  کودک  کانادایی

نشریات کانادایی از منظر دیگری به کمبودهای موجود در زندگی یک کودک ساکن این کشور پرداختند. طبق گزارش منتشرشده، کانادا همچنان از نظر سلامت روان و رفاه کودکان عقب‌تر است و رتبه 30 را بین 38 کشور ثروتمند در گزارش یونیسف در مورد وضعیت کودکان و جوانان در سراسر جهان دارد. وضعیت ضعیف سلامت روان و رفاه کودکان و جوانان در کانادا نیاز به سرمایه‌گذاری و اولویت‌بندی حمایت‌ها و خدمات بهداشت روانی برای کودکان و خانواده‌هایشان را برجسته می‌کند، درخواستی که پیش از همه‌گیری نیز وجود داشته است. طبق این گزارش چالش‌های سلامت روان کودکان در طول همه‌گیری کووید 19 تشدید شده است. شواهد نشان می‌دهد که مصرف مواد، اختلالات خوردن و اضطراب و مشکلات خلقی افزایش یافته است. بیمارستان‌های اطفال در کانادا شاهد افزایش تعداد موارد مراجعه به بخش‌های اورژانس برای نگرانی‌های مربوط به سلامت روان بودند. همچنین طبق تحقیقات کانادایی مشخص شده است که تقریبا 25 درصد از والدین گزارش می‌دهند که سلامت روانی فرزندانشان در طول همه‌گیری کاهش یافته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها