|

آخرین اخبار و جزئیات از زلزله شدید امروز سیستان و بلوچستان

آخرین اخبار و جزئیات درباره زلزله در فنوج سیستان و بلوچستان اعلام شد.

آخرین اخبار و جزئیات از زلزله شدید امروز سیستان و بلوچستان

به گزارش شبکه شرق، مدیرعامل هلال احمر سیستان و بلوچستان از وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری در فنوج در سیستان و بلوچستان خبر داد.

محمدمهدی سجادی، مدیرعامل هلال احمر سیستان و بلوچستان درباره جزئیات وقوع زمین‌لرزه ریشتری در فنوج سیستان و بلوچستان گفت: زلزله‌ای به بزرگی ۵.۶ در مقیاس ریشتر، در ۴۴ کیلومتری فنوج، سیستان و بلوچستان، ۶۷ کیلومتری گلمورتی، سیستان و بلوچستان و ۶۷ کیلومتری بنت، سیستان و بلوچستان در عمق ۸۰ کیلومتری سطح زمین، در ساعت ۰۷:۵۰:۱۴ به وقوع پیوست.

او افزود: تیم‌های ارزیاب هلال احمر به منطقه اعزام شدند. تمامی پایگاه‌های هلال احمر کاملاً آماده‌باش هستند.

زلزله امروز «فنوج» در منطقه مکران با زلزله‌های ویرانگر بوده است

استاد پژوهشکده زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به زلزله بزرگ ۵.۶ در فنوج استان سیستان و بلوچستان، گفت: محل رخداد این زلزله در مرز جازموریان و چین‌خوردگی مکران بوده است.

دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشکده زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در خصوص زلزله امروز فنوج استان سیستان و بلوچستان، گفت: زمینلرزه فنوج با بزرگای گشتاوری ۵.۶ سازوکاری فشاری و راستای گسل شرقی-غربی با تمایل شمالشرق-جنوبغرب، در جنوب افتادگی جازموریان‌– تالاب جازموریان‌– اتفاق افتاده است.

استاد پژوهشکده زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله محل رخداد این زلزله را در مرز جازموریان و چین خوردگی مکران دانست و یادآور شد: این منطقه روی پهنه فرورانش فعال ورقه عربی به زیرصفحه قاره اوراسیا با سرعت تقریبی ۲۰ میلی متر در سال، همگرا می‌شود.

زارع تاکید کرد: اگرچه منطقه فرورانش مکران سرعت همگرایی نسبتاً پایینی دارد، اما زمینلرزه‌ها و سونامی‌های ویرانگر بزرگی را تجربه کرده است. به عنوان مثال، زلزله مکران ۲۷ نوامبر ۱۹۴۵ – هشتم آذر ۱۳۲۴ با بزرگای ۸.۰ باعث ایجاد سونامی در خلیج عمان و دریای عمان شد و بیش از ۴۰۰۰ نفر را کشت.

این استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی ادامه داد: حوضه جازموریان یک فرو افتادگی با ارتفاع متوسط حدود ۳۶۰ متر است که با رشته‌ کوه‌های مرتفع با ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر احاطه شده است و رودخانه‌های بمپور و هلیل رود به حوضه جازموریان می‌ریزند.

استاد پژوهشکده زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اضافه کرد: در بهار که رودخانه‌ها طغیان می‌کنند و در مواقع سیلابی مانند هفته‌های اخیر، بخشی از حوضه آبگرفته می‌شود و دریاچه‌های شور بسیار کم ژرفا (۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر) تشکیل می‌شوند که معمولا در تابستان‌ها خشک می‌شوند.

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها