|

لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان را رفع کردند.

لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان را رفع کردند.

در نشست علنی امروز -یکشنبه( ۱اسفندماه) - مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان اعاده شده از شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و جهت تامین نظر شورای به شرح ذیل اصلاح شد:

در تذکر شورای نگهبان به ماده (۲) لایحه رتبه بندی آمده است: در بند (۱-۳) عبارت «ارزش های اسلامی» به عبارت «ارزش های اسلامی و انقلاب اسلامی» اصلاح گردد. در مصوبه کمیسیون آموزش به‌ منظور رفع تذکر شورای نگهبان عبارت «ارزش های اسلامی» به عبارت «ارزش های اسلامی و انقلاب اسلامی» اصلاح شد.

در بند۳-۲- ماده ۲ آمده است: شایستگی تخصصی: مجموعه‌ای از توانمندی‌های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی - یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری‌های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.

در بند ۳-۳- تعریف شایستگی حرفه‌ای آمده است: مجموعه‌ای از توانمندی‌های مرتبط با به‌کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارتهای تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران.

ایراد شورای نگهبان به این ماده بدین شرح است:از جهت اولویت بندی میان شاخص های مذکور در اعمال نظام رتبه بندی، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.

در مصوبه کمیسیون آموزش مجلس به‌منظور رفع ایراد شورای نگهبان عبارت «،آخرین مدرک تحصیلی» بعد از عبارت «خلاقیت و نوآوری‌های علمی مرتبط» اضافه می شود و در بند (۳-۳) همین ماده، عبارت «و عملکرد رقابتی معلمان» بعد از عبارت «مهارتهای تخصصی و تربیتی» اضافه می شود.

همچنین در این نشست به‌منظور رفع ایراد شماره (۴) شورای نگهبان فوق العاده رتبه بندی به شرح ذیل اصلاح شد:ماده ۶- برای رتبه های موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل ۴۵ درصد مربی معلم حداقل ۵۵درصد، استادیار معلم حداقل۶۵ درصد، دانشیار معلم حداقل ۷۵ درصد و استاد معلم حداقل۹۰ درصد مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل می باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها