|

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید:

تا زمانی که در مورد همه چیز توافق نشود، درباره هیچ چیز توافق نشده

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که تا زمانی که در مورد همه چیز توافق نشود، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

تا زمانی که در مورد همه چیز توافق نشود، درباره هیچ چیز توافق نشده

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید همزمان با مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ اعلام کرد که پیشرفت قابل توجهی در هفته گذشته در این مذاکرات به دست آمده است و این پیشرفت‌ها ادامه دارد.

سخنگوی کاخ سفید عصر جمعه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نامه اخیر حدود ۲۰۰ سناتور جمهوریخواه به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بیان کرد.

جن ساکی اضافه کرد دور هشتم مذاکرات وین همچنان ادامه دارد و ما احساس می کنیم پیشرفت قابل توجهی در هفته گذشته بدست آمده است و این پشرفت‌ها ادامه دارند.

این مقام کاخ سفید در عین حال ادامه داد اما تا زمانی که در مورد همه چیز توافق نشود، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

سخنگوی کاخ سفید در حالیکه مذاکرات وین اکنون به مرحله‌ای رسیده است که سرنوشت آن صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی به ویژه آمریکا بستگی دارد، ادعا کرد اگر ایران جدیت نشان دهد می توانیم ظرف چند روز برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام به توافق برسیم و هرچیزی فراتر از آن امکان بازگشت به توافق را در خطر شدید قرار می دهد.

جن ساکی ادامه داد نمی توانم رویکرد یک دولت جمهوریخواه در آینده را پیش بینی کنم، اما باید تحولات چهار سال گذشته پس از خروج رئیس جمهوری پیشین از برجام را خاطر نشان کنم.

سخنگوی کاخ سفید در تداوم سیاست هراس واشنگتن از پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مدعی شد که قابلیت دیدن توانایی های آنها را از دست دادیم و ایران به پیشرفت های قابل توجهی دست یافت و ما را به موقعیت کنونی رساند و همزمان با تلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، ما را در موقعیت بسیار دشواری قرار داد.

به گزارش ایرنا، نزدیک به ۲۰۰ نفر از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در نامه ای به رئیس جمهوری دموکرات کشورشان با هراس از هرگونه توافق احتمالی با ایران هشدار دادند هر گونه توافق هسته ای احتمالی با ایران بدون تایید کنگره به سرنوشت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ دچار خواهد شد.

در این نامه با هشدار علیه توافق هسته‌ای دیگری بدون تایید کنگره آمده است که هرگونه توافق با ایران به همان سرنوشت توافق ۲۰۱۵ دولت باراک اوباما دچار خواهد شد که در دولت دونالد ترامپ لغو شد.

در نامه جمهوری‌خواهان خطاب به بایدن آمده است که اگر بدون تأیید رسمی کنگره، توافقی را با ایران امضا کنید، این توافق موقت و غیرالزام‌آور خواهد بود و به همان سرنوشت برجام دچار خواهد شد.

جمهوری خواهان کنگره در نامه خود با مطرح کردن برخی خواسته‌های ایران اظهار داشتند که ایران خواهان تضمین شده است که ایالات متحده تا زمان پایبندی ایران به مفاد برجام، دیگر تحریم‌هایی را علیه ایران وضع نکند.

«رابرت منندز»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا نیز در جمع گروهی از اعضای لابی صهیونیستی «آیپک» گفته که کنگره این کشور هر گونه توافق احتمالی با ایران در مذاکرات وین را مورد بررسی قرار خواهد داد.

وبگاه صهیونیستی «جوئیش‌اینسایدر» نوشت منندز در آن نشست که پنجشنبه برگزار شده گفته که کنگره «قطعاً» به موجب قانون موسوم به «اینارا» (بررسی توافق هسته‌ای ایران) هر «سند توافق‌شده» در مذاکرات وین را مورد بررسی قرار خواهد داد.

قانون اینارا که سال ۲۰۱۵ به تصویب کنگره آمریکا رسید به نهاد قانونگذار آمریکا اجازه می‌دهد هر توافق هسته‌ای با ایران را که آمریکا جزئی از آن باشد، مورد بررسی قرار دهد. هر چند قانونگذاران آمریکایی می‌توانند در صورت مخالفت با چنین توافقی، قطعنامه‌ای در مخالفت با آن را به رأی بگذارند اما شواهد نشان می‌دهد آنها فاقد دو سوم آرای لازم برای شکستن وتوی جو بایدن خواهند بود.

به گزارش ایرنا، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه با بیان اینکه پیشرفت قابل توجهی در هفته گذشته حاصل شده است، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه بدون اشاره به تعهدات واشنگتن در این برهه زمانی در پی خروج از برجام مدعی شد: اگر ایران جدیت نشان دهد، ما می توانیم در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام ظرف چند روز به توافق برسیم.

معاون سخنگوی کاخ سفید نیز عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران افزود: مذاکرات با ایران در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام به نقطه اضطراری رسیده است.

کارین ژان پیر معاون جن ساکی گفت: یک توافق که به نگرانی های همه طرف ها رسیدگی کند در دسترس است.

وی در راستای سیاست بکارگیری ضرب الاجل های ساختگی آمریکا درباره مذاکرات وین برای فشار بر ایران در میز مذاکره مدعی شد اگر در چند هفته آینده به این توافق دست نیابیم، پیشرفت های هسته ای ایران بازگشت به برجام را غیر ممکن می سازد.

تارنمای روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز به نقل از یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات وین روز پنجشنبه به وقت محلی اظهار داشت که "پیشرفت واقعی" ایجاد شده است، اما دستیابی به توافق هنوز قطعی نیست.

نیویورک تایمز نوشت: مذاکرات سخت و دقیق برای احیای توافق هسته ای بین المللی با ایران ممکن است به پایان خود نزدیک باشد و دیپلمات ها می گویند پس از نزدیک به یک سال مذاکره، توافق در دسترس است. اما واکنش منفی در میان منتقدان این توافق در آمریکا تازه آغاز شده است.

دیپلمات ها می گویند که آمریکا و ایران به زودی در خصوص بازگشت به پایبندی به برجام تصمیم خواهند گرفت.

نیویورک تایمز ادعا کرد به گفته مقامات دیگر که به دلیل حساسیت مذاکرات نخواستند نام آنها فاش شود یکی از نکات که هنوز در مورد آن بحث می شود چگونگی کاهش دادن تولید سوخت هسته ای ایران است.

این رسانه آمریکایی نوشت جمهوری خواهان و حتی برخی از دموکرات ها در تلاش هستند تا جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را از تعهد مجدد به برجام باز دارند.

رسانه راستگرای آمریکایی "فری بیکن"نیز در گزارشی نوشت: فروش نفت ایران به چین و سایر کشورها به شدت افزایش یافته که موجب انتقاد به دولت جو بایدن مبنی بر بی‌توجهی به اجرای تحریم‌های ایران برای ورود دوباره به برجام شده است.

تارنمای" فری بیکن" افزود: با وجود سوگند مقام‌های دولت بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اجرای دقیق تحریم‌های ایران، این مقامات در اجرای تعهدات خود کوتاهی کرده‌اند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: نیکلاس برنز سفیر آمریکا در چین و رامین طلوعی دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اقتصادی و بازرگانی، هر دو در جلسه استماع سنا در اواخر سال گذشته درباره اجرای تحریم‌های ایران سوگند یاد کردند.

این رسانه راستگرای آمریکایی نوشت: با وجود این تعهد، فروش نفت ایران به چین و سایر کشورها به شدت افزایش یافته و جهش ۴۰ درصدی داشته است و باعث انتقاد علیه دولت بایدن مبنی بر بی‌توجهی به اجرای تحریم‌های ایران برای ورود دوباره به برجام شده است.

اولیانوف رئیس هیات مذاکره کننده روسیه در وین پیشتر به خبرنگاران گفته بود که مذاکرات وین به مراحل پایان نزدیک شده است « اما به زمان بیشتری نیاز داریم - نه خیلی طولانی - تا کارها را تکمیل کنیم. » وی با ابراز خوش‌بینی نسبت به روند مذاکرات عنوان کرد که امکان توافق تا پایان ماه فوریه وجود دارد.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز در گفت و گوی اختصاصی روزنامه فایننشیال تایمز گفت که واشنگتن قاصر از رسیدگی به خواسته ایران مبنی بر ارائه تضمین در مورد عدم خروج طرف های امضاکننده برجام از این توافق بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: افکار عمومی در ایران به دلیل خروج آمریکایی ها از برجام نمی تواند گفته های رئیس یک حکومت، چه برسد ایالات متحده باشد، را به عنوان ضمانت بپذیرد.

وی پیشنهاد کرد که کنگره آمریکا در بیانیه ای سیاسی تعهد خود به برجام را ابراز کند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از ششم دی‌ماه آغاز شده و اکنون به مرحله‌ای رسیده است که نتیجه گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. اگر طرف‌های غربی تصمیمات لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ نمایند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت.

هیات ایرانی بر اساس اصول و دستورالعمل‌ها پیشنهادات و خواسته‌های روشن خود در موضوعات باقی‌مانده را روی میز قرار داده و اکنون توپ کاملا در زمین طرف‌های غربی است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها