|

امام جمعه موقت تهران: اداره کشور بر اساس مالیات، مغفول مانده است

امام جمعه موقت تهران گفت: در انقلاب اسلامی این نگاه خلق ثروت و اداره کشور بر اساس مالیات، تقریباً مغفول مانده است.

امام جمعه موقت تهران: اداره کشور بر اساس مالیات، مغفول مانده است

سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران که در مصلای امام خمینی (ره) اقامه شد، در ادامه سلسله مباحث بررسی فرمان امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر در هنگام فرمانروایی مصر، با بیان اینکه این نامه کهن‌ترین سند برای حکمرانی اسلامی و مبتنی بر عقلانیت دینی و انقلابی است، اظهار داشت: علی (ع) در این نامه دو آرمان بلند یعنی توسعه انسانی (اسْتِصْلَاحَ أَهْلِهَا) و توسعه اقتصادی (عمارة بلادها) را بر می‌شمرد.

وی ادامه داد: توسعه انسانی یعنی تربیت انسان‌هایی آراسته به معنویت و اخلاق و دست‌یافته به قله‌های علم و دانش. در این هدف، تکیه بر حوزه نرم‌افزاری است، اما در هدف و آرمان دوم یعنی توسعه اقتصادی، تکیه بر سخت‌افزارهاست.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: تمام اقتدار نظام و دستاوردهای نظام در منطقه و جهان اسلام در طول چهار دهه گذشته، مرهون قدم‌هایی است که در این راه برداشته شده و هرجا ضعف داریم، بخاطر فاصله گرفتن از این اهداف است.

ابوترابی فرد گفت: این اقتدار سیاسی و امنیتی، علمی و دفاعی و این جایگاه فاخر ایران در جهان اسلام و رویش اندیشه ناب مقاومت در منطقه، نتیجه این دو آرمان است که باید مدنظر مدیران ارشد و میانی و آحاد جامعه باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این نامه امیرالمومنین (ع)، برای تحقق این دو هدف و آرمان، باید دو وسیله مهم در اختیار حکمرانان باشد؛‌ نخست، نظام تامین مالی مبتنی بر مالیات و اقتصاد مولد برای خلق ثروت و دوم، تامین امنیت.

امام جمعه موقت تهران گفت: در انقلاب اسلامی این نگاه خلق ثروت و اداره کشور بر اساس مالیات، تقریباً مغفول مانده است.

ابوترابی فرد تصریح کرد: اما درباره موضوع امنیت، انقلاب اسلامی در چهار دهه در سایه رهبری مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و حضور و مشارکت مردم، بخصوص خانواده‌های شهدا و ایثارگران، راه برای امنیت و خلق قدرت هموار شده است. امروز جمهوری اسلامی جزء چند قدرت معدود تامین‌کننده امنیت منطقه و جهان است.

وی تاکید کرد: اگر عدالت و معنویت در سیاست نبود، همین جنگلی شکل می‌گیرد که امروز در جهان قدرتمندان و صاحبان زور شاهد هستیم. امر به تقوی در کلام امیرالمومنین علی (ع)، یعنی کلیدی‌ترین اصل برای مدیریت کشور، آراستگی به تقواست. برای حرکت به سمت نظام سیاسی مورد نظر امام علی (ع) باید آراسته به تقوی شویم.

خطیب نماز جمعه تهران اظهار داشت: انسان به هر میزان که آراسته به گوهر ارزشمند تقوی شود، به همان اندازه می‌تواند در برابر خداوند و بندگان او انجام وظیفه کند؛ لذا خودسازی، گام نخست برای جامعه‌سازی است و تمام دغدغه امام (ره) و رهبری نیز بر خودسازی بوده است.

ابوترابی فرد گفت: ساختن جامعه، دستاورد خودسازی است و اگر این تحقق یافت، راه برای دستیابی به تمدن اسلامی هموار می‌شود.

ادامه دارد...

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها