|

مذاکرات در حال ورود به مرحله نهایی است

نشریه پولیتیکو در گزارشی آورد: هفته آتی در تعیین این که آیا توافق احیا خواهد شد یا مذاکرات بر هم خواهد خورد، اهمیتی حیاتی خواهد داشت.

مذاکرات در حال ورود به مرحله نهایی است

نشریه پولیتیکو در گزارشی با پرداختن به تازه‌ترین مسائل مربوط به مذاکرات وین، تاکید کرد که مذاکرات در حال ورود به مرحله نهایی و تصمیم‌گیری درباره موضوعات اصلی است.

نشریه پولیتیکو در گزارشی درباره روند مذاکرات وین نوشت، مقامات رسمی می‌گویند، مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در حالی که مذاکره‌کنندگان برای مشورت‌ها و تصمیم‌گیری‌های سیاسی درباره اقداماتی که ظرف چند روز آینده باید انجام شود، به پایتخت‌ها باز می‌گردند، در حال ورود به «مرحله نهایی» خود است.

پولیتیکو در ادامه می‌نویسد: دیپلمات‌های غربی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، با ضرب‌الاجلی در اواسط فوریه مواجه‌اند که خودشان تعیین کرده‌اند. آنها می‌گویند نگران پیشرفت‌های هسته‌ای سریع ایران از زمان خروج آمریکا از توافق در سال ۲۰۱۸ هستند، آن‌ها همچنین نگران گزارش قریب‌الوقوع دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل هستند که انتظار می‌رود جزئیات بیشتری از توسعه‌های هسته‌ای ایران ارائه دهد که می‌تواند باعث ایجاد اصطکاک‌های جدیدی در این زمینه شود.

این نشریه همچنین آورده است: این یعنی چند هفته آتی در تعیین این که آیا توافق احیا خواهد شد یا مذاکرات بر هم خواهد خورد، اهمیتی حیاتی خواهد داشت. در بیانیه‌ای از سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس که روز جمعه منتشر شد، آمده است، «ژانویه تا به امروز، حساس‌ترین دوره مذاکرات بوده است»، «همه واقفند در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم که مستلزم تصمیمات سیاسی است».

گزارش پولیتیکو می‌افزاید: یک مقام آمریکایی که در جریان این مسئله است، این احساس فوریت را منعکس کرده است. به گفته او، «هیچ کس نباید از این که ما در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم و نیاز به تصمیم‌گیری سیاسی در زمینه سخت‌ترین مسائل داریم،‌ متعجب شود. به همین دلیل است که همه به پایتخت‌هایشان باز می‌گردند». در این زمینه، به نظر می‌رسید همه با نظر میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین موافق بودند که گفته بود،‌ مذاکرات « به مرحله پیش‌رفته‌ای رسیده است که در آن نیاز به تصمیم‌گیری‌های سیاسی است.»

در ادامه این گزارش مطرح شد: طبق گفته مقاماتی که در جریان مذاکرات هستند، نتیجه می‌تواند به هر یک از این جهت‌ها بیش برود. در حالی که پیش‌رفت قابل توجهی نسبت به از سرگیری متزلزل مذاکرات در ماه نوامبر انجام شده است، آمریکا و ایران هنوز باید مسائل باقی‌مانده را حل‌وفصل کنند. یک دیپلمات ارشد غربی به شرط فاش نشدن نامش گفت، "ما به پایان این مذاکرات چشم دوخته‌ایم اما مهم است بدانیم مسائل سیاسی اصلی در زمینه تمامی موضوعات هنوز حل‌نشده باقی مانده‌اند."

مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین

پولیتیکو می‌نویسد: یک دیپلمات ارشد غربی گفت، در زمینه موضوعات کلیدی پیش‌رفت‌هایی انجام شده است، از جمله درباره چگونگی محدودسازی دوباره برنامه هسته‌ای ایران، درباره چگونگی لغو تحریم‌های بازگردانده شده و مهم‌تر از همه، درباره توالی این اقدامات. اما مسئله توالی هنوز کاملا حل‌وفصل نشده است. به گفته این دیپلمات غربی، این مذاکرات «به کندی» پیش می‌روند. مشکل این است که پروسه توالی مستلزم آن است که مذاکره‌کنندگان اقداماتی را ترسیم کنند که آمریکا و ایران باید ظرف چند ماه، در صورت میسر شدن بازگشت به توافق هسته‌ای، انجام دهند.

این گزارش می‌افزاید: این موضوع می‌تواند شامل برداشتن گام اول از سوی آمریکا در زمنیه لغو برخی از تحریم‌ها شود که شامل زمینه‌سازی اجرایی شدن تجارت جهانی با ایران می‌شود. ایران مایل است شاهد این باشد که تجارت با آن واقعا دوباره به جریان افتاده است تا راستی‌آزمایی کند که تحریم‌ها لغو شده‌اند، مثلا ببیند آیا می‌تواند یک نفت‌کش را بارگیری کند و آن را به کشوری خارجی بفروشد. ایران هم به نوبه خود، باید اقداماتی را برای پایین آوردن سطح برنامه هسته‌ای‌اش انجام دهد که احتمالا شامل انتقال مواد هسته‌ای اضافی به خارج از کشور و کنار گذاشتن برخی از سانتریفیوژهای پیش‌رفته‌اش خواهد شد که برای غنی‌‎‌سازی اورانیوم مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه مثل همیشه،‌ اهمیت قضیه در جزئیات است که هنوز نهایی نشده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها