|

خطیب‌زاده: پنجره رسیدن به توافق تا ابد باز نخواهد ماند

سخنگوی وزارت خارجه کشور گفت: پنجره رسیدن به توافق تا ابد باز نخواهد ماند. زمان حساس است و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه از این پس به تنهایی بار زنده نگه داشتن توافق برجام را به دوش نمی کشد.

خطیب‌زاده: پنجره رسیدن به توافق تا ابد باز نخواهد ماند

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با گرامیداشت یاد شهید سردار سلیمانی و با اشاره به فرا رسیدن دومین سالگرد شهادت ایشان تصریح کرد: شهید سلیمانی جان خود را برای حفظ و صیانت از ایران و اسلام گذاشت و جاودانه شد.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه تا روزی که مسببان، عاملان، آمران و مباشرین شهادت سردار سلیمانی را به پیشگاه عدالت نیاورد اقدامات و پیگیری های خود در این زمینه را متوقف نمی کند، گفت: آمریکایی ها باید بدانند که این اقدام جنایتکارانه آن ها در تاریخ منطقه و ایران ثبت شده و تلاش ها و پیگیری ها برای آوردن آن ها به پیشگاه عدالت برای پاسخگویی به این جنایت ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین اعلام کرد: در روزهای آینده در حوزه دیپلماسی و روابط خارجی در تهران میزان هیات هایی خواهیم بود و هیات هایی بلندپایه از ایران در سطح رئیس جمهور و وزارت خارجه سفرهایی خواهند داشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به مسکو و اینکه آیا در این سفر قرار است قراردادی نظامی بین دو کشور براساس برخی از اخبار منتشر شده در ارتباط با خرید هواپیما به امضا برسد، گفت: سفر آقای رئیسی به مسکو در راستای دعوت آقای پوتین انجام می شود. این یک سفر کاری است و تلاش می شود که در جریان این سفر و دیدار روسای جمهور دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی، امنیتی، تجاری، نظامی و اقتصادی موضوعات مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. امضای برخی از اسناد و تفاهم نامه ها در جریان این سفر در دست پیگیری است و مناسب است که جزئیات بیشتر در این زمینه را از دفتر رئیس‌جمهور بپرسید.

وی ادامه داد: در ارتباط با سند بالادستی بین دو کشور نیز باید بگویم این سند بالادستی در خصوص تنظیم روابط راهبردی دو کشور وجود دارد و به صورت خودکار در حال تمدید است و آنچه که بین مقامات دو کشور در حال گفت وگو است سند جامع است و اگر برسد در این سفر احتمالا کار در مورد آن انجام می شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که به تازگی یکی از مقامات انگلیسی ادعا کرده که مذاکرات وین در صورتی ادامه پیدا می کند که از سوی ایران زندانی های دو تابعیتی آزاد شوند، گفت: این موضع را ندیده ام و آنقدر ساختگی و برساخته است که اگر کسی در لندن چنین چیزی گفته باشد واقعا جای تأسف دارد. لندن نسبت به آنچه که در ارتباط با موضوع برجام امضا کرده تعهد قطعی دارد و در سال هایی که ایران به تنهایی بار زنده نگه داشتن برجام را به دوش کشیده متأسفانه لندن در عدم اجرا به تعهداتش همراهی عملی با واشنگتن داشته است.

وی ادامه داد: پرونده های دیگر مسیر خود را طی می کند. لندن مسیر حل موضوعات را می داند و اگر ما اکنون در این نقطه قرار داریم به خاطر این است که آن ها در شب تصمیم گیری از تصمیمات عقب نشینی کرده اند یا تصمیمات را نگرفته اند و یا آنچه که توافق شده است را زیر سوال برده اند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات وین با بیان اینکه ما در چهار حوزه رفع تحریم ها و اجرای تعهدات، تضمین ها، راستی آزمایی و همچنین رفع تحریم ها و موضوع هسته ای پیشرفت هایی داشته ایم که در برخی از حوزه ها پیشرفت ها کم و در برخی حوزه‌هاپیشرفت ها زیاد بوده است، گفت: در حوزه اجرای تعهدات از سوی طرف های مقابل پیشرفت ها کمتر بوده است. امروز توپ در زمین غربی هاست که نشان دهند که به وین آمده اند تا در کمترین زمان به یک توافق خوب رسیم. ما برای رسیدن به یک توافق خوب و تحقق خواسته ها و منافع ملت ایران به وین رفته ایم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی تصریح کرد: همکاری و مواضع ایران، روسیه و پکن چه در مورد موضوع مذاکرات وین و چه مسائل غیر از آن به هم نزدیک است.

وی همچنین تصریح کرد: پنجره رسیدن به توافق تا ابد باز نخواهد ماند. زمان حساس است و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه از این پس به تنهایی بار زنده نگه داشتن توافق برجام را به دوش نمی کشد. ما به وین نمی رویم که وقت و انرژی ایران و تیم مذاکره کننده ایران هدر برود. پیشنهادات مشخص ما روی میز است. طرف های مقابل نیز باید با پیشنهادات مشخص بیایند تا در کمترین زمان ممکن به یک توافق خوب برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی مبنی بر اینکه به نظر ایران، چین و روسیه در مذاکرات وین به دنبال این هستند که چه چیزی را کسب کنند و ایران رفتار آن ها در جریان مذاکرات وین را چگونه ارزیابی می کند، تصریح کرد: من فکر می کنم جواب این سوال روشن است. چین و روسیه بر خلاف تروئیکای اروپایی دچار آلزایمر نیستند و می دانند که این آمریکایی ها بودند که فعالانه تلاش کردند برجام را از بین ببرند و فشار آوردند که کسی به برجام متعهد نماند و در همین چارچوب کمپانی ها را برای عدم فعالیت و حضور در بازار ایران تحت فشار قرار دادند و امروز در حالی در وین است که هیچ یک از این سیاست ها را عوض نکرده است.

وی ادامه داد: در موضوعات اختلافی تمام ۱+۴ و ایران در خصوص اصل ارائه تضمین و راستی آزمایی اشتراک نظر دارند.

خطیب زاده بیان کرد: به تروئیکای اروپایی توصیه می کنیم از مسیری که در این مدت طی کرده اند فاصله بگیرند. ما در وین هستیم که آمریکا به صورت موثر به برجام بازگردد و به تعهدات خود عمل کند و از دیگر سو مطمئن شویم که طرف های اروپایی از بی عملی خارج می شوند و به آنچه که امضا می کنند در عمل متعهد هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد برخی از ضرب الاجل ها در ارتباط با مذاکرات وین که بعضا از سوی مقامات اروپایی و آمریکایی مطرح می شود، تصریح کرد: ما هیچ ضرب الاجل ساختگی را نمی پذیریم و امیدواریم کسانی که این ضرب الاجل های ساختگی را نیز مطرح می کنند خودشان این مسائل باورشان نشود و برای رسیدن به یک توافق خوب به تهران بیایند.

وی همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار چینی در ارتباط با برگزاری المپیک زمستانی در چین و تصمیم برخی از کشورها از جمله آمریکا در تحریم این مسابقات گفت: ایران مواضع خود را در خصوص برگزاری المپیک زمستانی در چین اعلام کرده است. ما حتما در المپیک زمستانی در سطح بسیار خوبی شرکت می کنیم.

وی همچنین با انتقاد از آمریکا و برخی از دیگر کشورها برای تحریم این مسابقات گفت: این اقدامات و تصمیمات برخلاف روح المپیک است چرا که هدف از برگزاری المپیک تعامل کشورها با یکدیگر فارغ از نگاه های سیاسی است و به نظر می رسد که آمریکایی ها از ورزش به مانند حقوق بشر به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود استفاده سیاسی می کنند و تصمیمات غیرسازنده می گیرند. ما توصیه می کنیم که آن ها از این تصمیمات غیرسازنده عقب نشینی کنند چرا که این اقدامات برخلاف روح المپیک است.

خطیب زاده همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: آمریکا تنها کاری که می تواند بکند که دنیا باور کند یک نظام متعهد و محترم در آمریکا شکل گرفته این است که در سیاست منطقه ای و فرامنطقه ای خود بازنگری کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با این موضوع که برخی با توجه به سفر آتی رئیس جمهور به روسیه و سفر وزیر خارجه به چین این موضوع را مطرح می کنند که نگاه ویژه ایران به شرق به نوعی متعارف با نگاه نه شرقی و نه غربی است و ایران حوزه تعاملاتش با غرب کمرنگ شده است، تصریح کرد: سیاست خارجی ایران یک سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند است به آن معنا که از تمام توان و مزیت های خود برای پیشرفت و تحقق منافع مردم کشور استفاده می کند.

وی تصریح کرد: نگاه ما به شرق نگاه اصیلی است و در نفی کسی و یا عکس العمل به کسی نیست.

خطیب زاده تأکید کرد: روابط ما با چین راهبردی و عمیق است. نقشه راه ۲۵ ساله بین دو کشور به امضا رسیده و طبیعی است که رفت و آمدها بین دو کشور در جریان باشد.

وی در مورد تعامل با روسیه نیز گفت: در جریان مراسم تحلیف آقای رئیس جمهور یک هیئت بزرگ از روسیه در این مراسم شرکت کردند. آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه اولین وزیر خارجه ای بودند که کسب رأی اعتماد آقای امیرعبداللهیان از مجلس را به ایشان تبریک گفتند. دو کشور علاوه بر مسائل دوجانبه در مورد مسائل مختلف منطقه از جمله قفقاز، آسیای میانه و روند آستانه با یکدیگر تبادل نظر و همکاری دارند. این روابط، روابطی طبیعی و شناخته شده است. البته به نظر می رسد برخی به دنبال دوگانه سازی از هر اقدامی در حوزه سیاست خارجی هستند. که باید از این دوگانه سازی ها اجتناب کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد اقدام رژیم صهیونیستی در مورد انتشار یک اینفوگرافی از سردار قاسم سلیمانی و انتصاب برخی از اتهامات به ایشان در واکنش به این اینفوگرافی منتشر شده از سوی وزارت خارجه در ارتباط با سردار سلیمانی گفت: اقدام رژیم صهیونیستی در پاسخ به اینفوگرافی وزارت خارجه دم خروس این رژیم را بیش از پیش نشان می دهد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور جنایتکار آمریکا که دستانش به خون شهید سلیمانی آغشته است اعلام می کند که در دام نتانیاهو قرار گرفته است. ریشه این رژیم در ترور، ناامنی و خشونت است. این اقدامات رژیم صهیونیستی بیش از پیش ماهیت جنایتکار و تروریست بودن این رژیم را نشان می دهد. در تاریخ معاصر رژیمی را سراغ ندارم که در این حد در حضیض اخلاقی و رفتاری باشد و به صورت سازمان یافته ترور بکند، کودکان را بکشد.

خطیب زاده ادامه داد: این موضوع همچنین یک چیز دیگر را نشان می دهد که نام سردار سلیمانی و شهید سلیمانی دردآورتر از حتی روزهایی است که ایشان به عنوان نماد مقاومت و صلح سازی در منطقه حضور داشتند و اینکه آن ها از نام شهید سلیمانی در حد یک اینفوگرافی نیز وحشت دارند . این وعده الهی است که شهید زنده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها