|

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا:

آمریکا به پیگیری دیپلماسی با ایران ادامه می‌دهد

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: واشنگتن به پیگیری دیپلماسی با ایران ادامه خواهد داد زیرا دیپلماسی همچنان به عنوان بهترین گزینه باقی خواهد ماند.

آمریکا به پیگیری دیپلماسی با ایران ادامه می‌دهد

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن به پیگیری دیپلماسی با ایران ادامه خواهد داد زیرا دیپلماسی همچنان بهترین گزینه است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به اندونزی در یک کنفرانس در کنفرانس خبری در جاکارتا، پایتخت اندونزی گفت: «واشنگتن به پیگیری دیپلماسی با ایران ادامه خواهد داد زیرا دیپلماسی همچنان به عنوان بهترین گزینه باقی خواهد ماند. ما به همراه شرکای مان همه گزینه ها را بررسی می کنیم و به دیپلماسی در تعامل با ایران اولویت می دهیم.»

وی مدعی شد: «وقت ایران رو به پایان است و ایران وارد مذاکرات جدی درباره پرونده هسته ای نشده است و این کشور وقت گرانبها را برای احیای توافقنامه هسته ای به هدر می دهد. آمریکا در کنار متحدانش فعالانه در حال آماده سازی جایگزین هایی برای توافق هسته ای ایران، در صورت شکست مذاکرات برای نجات این توافق است.»

این در حالی است که روند مذاکرات مثبت بوده و پیشرفت در آن به دلایل زیاده‌خواهی‌های کشور‌های اروپایی کند پیش می‌رود، اما ایده‌ها و پیشنهادت ایران در دست بررسی است و در صورت تایید شدن با باقی مفاد برجام ادغام خواهند شد.

بلینکن صبح امروز در جمع خبرنگاران در اندونزی گفت: همه به دنبال آرامش در اقیانوس آرام و هند هستیم. این منطقه یکی از مهمترین مناطق استراتژیک در جهان است.

وی بدون اشاره به نام چین افزود: آمریکا و کشورهای حوزه دریای چین جنوبی به هر گونه اقدام غیرقانونی در منطقه پاسخ خواهند داد.

آنتونی بلینکن همچنین در سخنرانی خود در دانشگاه اندونزی تاکید کرد: ما با شرکا و متحدان خود برای دفاع از نظم مبتنی بر قانون که در طول دهه‌ها ایجاد شده همکاری نزدیکی داریم و این همکاری تا زمانی که اطمینان کافی از وضعیت منطقه حاصل نشود ادامه خواهد داشت. اجازه بدهید واضح بگویم؛ هدف از دفاع از نظم منطقه تحقیر کردن هیچ کشوری نیست، بلکه همه کشور‌ها حق دارند مسیر خود را فارغ از هر گونه زور و اجباری انتخاب کنند.

بلینکن که قرار است در روز‌های آینده از مالزی و تایلند هم بازدید کند گفت: هدف واشنگتن تقویت روابط با متحدان در جهت تقویت توان دفاعی و اطلاعاتی در منطقه است. ما از حق اینترنت آزاد و امن در جهان دفاع می‌کنیم.

وی افزود: اقدامات تهاجمی چین در دریای جنوبی چین می تواند به بیش از ۳ هزار میلیارد دلار تجارت آزاد در سال ضربه بزند و همه کشور‌های منطقه نگران این موضوع هستند و می‌خواهند که رفتار پکن تغییر کند.

با این حال وی تاکید کرد که این گفته‌ها به معنای رقابت منطقه‌ای میان آمریکا و چین نیست. به دستور مستقیم جو بایدن ما به دنبال توسعه چارچوب اقتصادی جامعه در اقیانوس هند و آرام برای پیگری اهداف اقتصادی کلان و تجارت بین المللی هستیم.

چین در واکنش به این سخنان موضع آمریکا را مداخله جویانه ارزیابی کرده و گفت این سخنان می‌تواند ثبات منطقه را تهدید کند.

این نخستین سفر آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه آمریکا به جنوب شرق آسیاست. این سفر در راستای تقویت روابط با برخی کشور‌ها و در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان چین و آمریکا انجام شده است.

این روز‌ها تنش میان آمریکا و چین بر سر جزیره تایوان بالا گرفته؛ چین می‌گوید دخالت‌های آشکار واشنگتن در منطقه موجب تنش در منطقه و بر هم خوردن امنیت و آرامش می‌شود؛ آمریکا نیز مدعیست چین به دنبال تصرف نظامی جزیره تایوان است. واشنگتن در طول سال‌های گذشته بار‌ها اعلام کرده است به دفاع از تایوان متعهد بوده و بارها اقدام به فروش تسلیحات نظامی به این جزیره کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها