|

بیانیه جمعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به مناسبت ۱۶ آذر

بگذارید اندیشه‌ها با هم پیکار کنند

جمعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به مناسبت 16 آذر بیانیه‌ای منتشر کردند.

بگذارید اندیشه‌ها با هم پیکار کنند

به گزارش روزنامه شرق، جمعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به مناسبت 16 آذر بیانیه‌ای منتشر کردند.

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى

بگو شما را تنها به یک چیز اندرز می‌دهم و آن اینکه دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید.

با تقدیم درود و احترام به پیشگاه هم‌وطنان شریف، رنج‌کشیده و بردبار ایران

ملت شریف ایران، در زمان کنونی که زندگی روزمره همگان دچار سختی زایدالوصفی شده است آنچه می‌تواند یک ملت را سرپا نگاه دارد آگاهی، تلاش و توکل است. از آنجا که همواره برای هر دردی درمان و راه چاره‌ای وجود دارد جمعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی ساکن کوی دانشگاه تهران که دغدغه سعادت ملت و آبادانی سرزمین مادری‌شان آنان را به دوری از انفعال واداشته است حسب وظیفه ذاتی و وجدانی نهاد دانشگاه و رسالت دانشجو که همانا روشنگری و آگاهی‌بخشی است با هدف مجهز نمودن ملت رنج‌دیده ایران به آگاهی ناب و اصیل در این راه پای نهاده و اعلان می‌دارد که راه پیروزی بر بحران اقتصادی کشور همگرایی و وحدت نهاد دولت و نهاد علم در رویکردها، سیاست‌ها و اقدامات اجرایی در حوزه‌های کلان اقتصادی کشور است.

ملت عزیز ایران، عقلا و وجدانا بر همگان لازم است که از دولت جمهوری اسلامی ایران به طور جدی و مستمر هم‌فکری، هم‌گرایی و هم‌گامی دو نهاد دولت و دانشگاه را مطالبه نماییم چرا که عقل سلیم حکم می‌کند خروج از هر بحران بدون مدد جستن و رجوع به خاستگاه علمی آن ممکن نبوده و چه بسا خطرناک است. انتظار می‌رود اگر نهادهای تصمیم‌گیر حکومت قدر و منزلت واقعی برای دانشگاه قائل هستند به بهره‌گیری فراگیر از دستاوردهای این نهاد بپردازند. البته اختلاف نظر و تکثر آراء بین و درون هر دو نهاد وجود دارد اما اگر نمایندگان نهاد دانشگاه به همراه دولتمردان و رجال سیاسی نتوانند به بحث و اظهار نظر جدی در مقابل چشم ملت بپردازند همواره این اختلافات باقی مانده و باعث دامن زدن به اختلافات بیشتر خواهد شد.

مردم خردمند و پایدار ایران، اصل مطالبه این است که به جهت فائق آمدن بر بحران اقتصادی کشور، لازم است دولت جمهوری اسلامی ایران با محوریت و نقش‌آفرینی کلیدی اساتید برجسته علوم اقتصادی در دانشگاه‌های ممتاز کشور به یک بسته جامع فکری و سیاستی مشترک و شفاف نائل آید که نسبت اشتراکات آن در اصول اساسی و اولویت‌های اجرایی بیش از اختلافات و تفاوت نظرات بین دولتمردان و اقتصاددانان باشد و سپس آن را به صورت رسمی به ملت شریف ایران ارائه نموده و در اقدام به آن پایبند باشند. این مهم میسر نمی‌گردد مگر آنکه مجموعه جمهوری اسلامی ایران شرایط را برای مباحثه و گفت‌وگوی اندیشمندان اقتصادی و رجال سیاسی به صورت رسمی در رسانه‌های عمومی فراهم آورد.

آحاد بردبار ملت ایران، نکته مهم این است که موثر واقع شدن این راهکار مشروط به چند شرط است. نخست آنکه این مباحثات به گپ‌ و ‌گعده‌ و نمایش‌های رسانه‌ای خلاصه نشده و کشف راه حل اساسی انگیزه واقعی و جدی رجال سیاسی باشد. همچنین بایستی از حضور همه اندیشمندان اقتصادی برجسته استفاده گردد و فرصت برابر به دگراندیشان داده شود تا آنان نیز به تفصیل نظرات و ادله‌های خود را به پیشگاه ملت و سایر اندیشمندان ارائه نمایند؛ توصیه جدی می‌نماییم که بگذارید اندیشه‌ها با هم پیکار نمایند والا پیکارها رنگ دیگری می‌گیرند. سوم، رجال سیاسی در نظر داشته باشند که بدون تواضع در برابر علم و بکارگیری جدی آن موفقیتی انتظار نمی‌رود و خواسته ملت از آنان این است که منافع ملی را بر منافع جناحی ترجیح داده و رای علم را بپذیرند. چهارم، بر دانشمندان و صاحب‌نظران اقتصادی نیز لازم است که به ارائۀ نظراتی مبتنی بر اصول پذیرفته شدۀ علم جهانی اقتصاد و دستاوردهای بشری آن دانش که به تجربه در ممالک پیشرفته دنیا کارآزمودگی و سودمندی خود را پس داده است اتکا نموده و از پافشاری بر نظرات شخصی بدون پشتوانه علمی جدا بپرهیزند.

مورد آخر که از همه مهم‌تر می‌باشد امر تصمیم‌گیری است. در عقب مباحثه و گفت‌وگو جمع‌بندی و انتخاب می‌آید و اینجاست که سرنوشت تعیین می‌گردد. از این رو پیشنهاد می‌شود که در وهله اول دولت حاضر رویکرد اقتصاد واحدی را اتخاذ نموده و رسما اعلام نماید و سپس در انتخاب و ترکیب راه‌حل‌ها و نظرات گوناگون اقتصادی دو معیار مرجعیت علمی و مجرب بودن را مد نظر قرار دهد. یعنی آن برنامه‌ای که دارای سندیت علمی قوی‌تر بوده و کارآزمودگی خود را در شرایط مشابه در سایر ممالک دنیا پس داده باشد افضل و ارجح بداند. تاکید می‌شود در صورت اتخاذ تصمیمات مبتنی بر شهود شخصی و نظرات و تصمیمات بدون پشتوانه علمی، کشور به سمت یک آزمایش خطرناک پیش خواهد رفت که موفقیت و شکست آن معلوم نخواهد بود. مسجل است که در شرایط خطیر کنونی هیچ گونه آزمون و خطایی قابل توجیه نمی‌باشد.

القصه اگر نهاد علم و دولت بتوانند در اندیشه و اجرا به اشتراک و وحدت نظر برسند بدون شک از این ابربحران اقتصادی عبور خواهیم نمود و اگر غیر از این باشد مسئولیت هرگونه شکست در وهله اول با دولتمردان و سپس با دانشگاه و دانشمندان اقتصادی خواهد بود.

در آخر به ملت شریف ایران اعلام می‌داریم که منشا همه شکست‌های ما ناآگاهی و ناامیدی است و در راه کسب آگاهی اصیل هیچ لحظه‌ای را نباید از دست داد و پس از کسب آن نیز هر فرصتی را برای بکارگیری آن باید غنمیت شمارد که در غیر اینصورت کفران نعمت همین است. ما در این مرقومه تمام تلاش خود را به پا داشتیم که آنچه مردم مقاوم و رنج‌دیده ایران باید بدان آگاه بوده و مطالبه نمایند را به محضر ملت شریف ایران عرضه نماییم. امید است با مطالبه‌گری مستمر ملت مبارز ایران راه پیروزی هموار گردد، که خداوند همواره با مجاهدان خردمند است.

16 آذر 1400 / جمعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی کوی دانشگاه تهران


 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها