|

فرانسه خواستار پایبندی ایران به تعهدات برجامی شد

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه بدون اشاره به بی عملی و انفعال اروپا در برجام، خواستار پایبندی ایران به تعهدات خود ذیل توافق مذکور شد.

فرانسه خواستار پایبندی ایران به تعهدات برجامی شد

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه با اشاره به بیانیه تروئیکای اروپایی پس از نشست شورای حکام آژانس خواستار بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی شد.

این سخنگو همچنین بدون اشاره به بی عملی و انفعال اروپا در برجام، خواستار پایبندی ایران به تعهدات خود ذیل توافق مذکور شد.

این دیپلمات فرانسوی بیان کرد: درمورد برجام، هدف ما روشن بوده و این هدف در بین شرکای اروپایی و دیگر مشارکت کنندگان در برجام از جمله ایالات متحده به اشتراک گذاشته شده است.

وی افزود: این هدف شامل بازگشت ایالات متحده به تعهدات برجامی و پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تعهدات ذیل این توافق است.

وی تصریح کرد: انتظار داریم از سرگیری مذاکرات وین در ۲۹ نوامبر (۸ آذر) به پیشرفتی سریع در راستای تحقق این هدف براساس مذاکرات شش دوره پیشین منجر شود.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

ایران تا یک سال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که جمهوری اسلامی ایران با اراده جدی برای رفع تحریم‌هایی که بر ضد مردم ایران اعمال شده، در مذاکرات وین حضور دارد. وی ابراز امیدواری کرد که «طرف‌های مقابل به جای شبهه افکنی‌های رسانه‌ای و برخی عملیات روانی سعی کنند با اراده جدی و نیت خوب و دستیابی به توافق عملی و جامع الاطراف در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه که بر ضد مردم ایران اعمال کردند در مذاکرات حاضر شوند.»

وی هشدار داد که اگر این اراده جدی وجود نداشته باشد و بخواهند این اراده را با نیت‌های غیرسازنده همراه کنند، قطعا پاسخ ایران هم متناسب با آن خواهد داد.

مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی آمریکا علیه ایران قرار است هشتم آذر در وین برگزار شود. تا کنون ۶ دور مذاکره در وین میان ایران و گروه چهار به علاوه یک انجام شده و طرف‌ها قرار است دوشنبه (۲۹ نوامبر/ ۸ آذر) پس از پنج ماه وقفه در وین گردهم آیند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها