|

استقبال سازمان ملل متحد از توافق جدید باکو و ایروان

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: دبیر کل سازمان ملل از توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره تعیین حدود مرز استقبال کرده است.

استقبال سازمان ملل متحد از توافق جدید باکو و ایروان

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه گفت که دبیر کل این نهاد از توافق مرزی جدید ارمنستان و جمهوری آذربایجان استقبال کرده است.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه گفت:«آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از توافق  ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره تعیین حدود مرز استقبال کرده است.

به گزارش «رادیو ارمنستان»، «استفان دوجاریک»، سخنگوی گوترش گفت: «دبیر کل از نزدیک روند عادی سازی روابط  بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را دنبال می کند و از توافق روز جمعه بین کمیسیون‌های دولتی مربوطه در مورد تحدید حدود مرز بین دو کشور استقبال می کند.»

او گفت که گوترش طرف‌ها را تشویق می‌کند تا به تحدید حدود و تعیین مرزهای باقی‌مانده ادامه دهند و به همه مسائل باقی‌مانده دوجانبه به منظور دستیابی به عادی‌سازی کامل روابط بپردازند.

بر اساس این گزارش، در هشتمین نشست کمیسیون دولتی تعیین حدود مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که در منطقه مرزی میان دو کشور برگزار شد، دو طرف بر سر بازگرداندن 4 روستای منطقه مرزی «تاووش» به دولت باکو به توافق رسیدند.

این اولین توافق دو کشور و نشانه‌ای از پیشرفت در مسیر صلح میان باکو و ایروان محسوب می‌شود.

در این نشست که به ریاست «شاهین مصطفی‌اف»، معاون نخست‌وزیر آذربایجان و «مهر گریگوریان» معاون نخست‌وزیر ارمنستان برگزار شد، دو کشور بر سر بازگرداندن روستاهای «بغانیس آیریم»، «آشاغی اسکیپارا»، «هیریملی» و «کیزیل‌خاجیلی» که در جنگ اول قره‌باغ اشغال کرده بود، به جمهوری آذربایجان به توافق رسیدند.

همچنین قرار شد تا مختصات خط مرزی در منطقه «تاووش» با در نظر گرفتن اندازه‌گیری‌های ژئودزیک (دانش اندازه‌گیری اندازه و شکل زمین) تهیه و تا 25 ماه مه به پروتکل تبدیل و امضا شود.

پیش از این نیز دولت ارمنستان از قصد خود برای بازگرداندن این روستاها خبر داده بود؛ در تاریخ 29 اسفند سال گذشته نیز «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در دیدار با اهالی روستاهای مرزی منطقه تاووش اعلام کرد که قرار است چهار روستای مرزی از این منطقه را به باکو واگذار کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها