|

سخنگوی وزارت امور خارجه:

تبادل پیام‌ ایران و آمریکا/ چراغ سبز آمریکا نبود، اسرائیل جرات اقدام علیه ایران را نداشت

سخنگوی وزارت خارجه درباره جزئیات پیام‌هایی که اخیرا میان ایران و آمریکا ردوبدل شدند، توضیحاتی ارائه کرد.

تبادل پیام‌ ایران و آمریکا/ چراغ سبز آمریکا نبود، اسرائیل جرات اقدام علیه ایران را نداشت

به گزارش شبکه شرق، ناصر کنعانی در خصوص تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا درباره اقدام ایران گفت: پیام‌هایی که ردوبدل شد، در ارتباط با اقدام ماجراجویانه اسرائیل علیه مقر دیپلماتیک ایران در دمشق بود. انتظار این بود دولت آمریکا بر اساس تعهد کشورها به حقوق بین‌المللی، اقدام اسرائیل را محکوم کند. دولت آمریکا کاملا برعکس این موضع عمل کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود، پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

کنعانی در ابتدا، درباره حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل و همچنین ادعاهای مقامات غربی برای پاسخ به ایران گفت: اینکه موضع آمریکا چیست، به نظر می‌آید زودهنگام است برای قضاوت، اما لازم است نکته‌ای را اشاره کنم. ایران یک قدرت مقتدر و امنیت‌آفرین است. اقدام ایران در حمله به برخی مقرهای نظامی اسرائیل، در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود ذیل ماده «51» منشور ملل متحد و همچنین حمله اسرائیل به مقر دیپلماتیک ایران در سوریه است. ایران و دستگاه دیپلماسی و نیروهای مسلح در رخداد اخیر و در واکنش مشروع به اقدام تجاوزکارانه اسرائیل به روشی حرفه‌ای عمل کردند. ایران به روش منطقی و مسئولانه عمل کرد. هشدارهای لازم را قبل از اقدام داده بودیم. پس از اتمام حجت، مقتدارانه عمل کردیم و در ادامه مقتدرانه عمل خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران اعلام کرد آمریکا در این ارتباط مسئول است و برای ما، این اعتقاد وجود دارد که چنانچه چراغ سبز آمریکا نبود، اسرائیل جرات اقدام علیه ایران نداشت. فلذا مسئولیت آمریکا نسبت به اقدام اسرائیل در حمله به سفارت ایران تفکیک‌ناپذیر است. متعاقب تصمیم ایران پس از اتمام حجت با طرف‌های ذی‌ربط، دولت آمریکا جدی‌تر وارد شد تا مانع اقدام مشروع ایران و پاسخگویی شود. طبیعتا تبادل پیام‌ها در این چارچوب بود. یا آمریکا باید مسئولیت خودش را مشخص می‌کرد و یا اقدام بازدارنده‌ای علیه اسرائیل انجام می‌دادیم. در هر صورت تبادل پیام در این چارچوب بود و هیچ توافقی برای اقدام ایران معنا و مفهوم ندارد.

او افزود: اقدام ایران پس از آن قطعی شد که شورای امنیت برای تنبیه اسرائیل بازماند و به رغم پیگیری‌های ایران، کاملا واضح و روشن شد اقدامی از سوی مراجع ذیربط بین‌المللی در شورای امنیت متصور نیست. فلذا این حق ایران بود که برای ایجاد بازدارندگی اقدام کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص «مذاکرات رفع تحریم‌ها و همچنین رایزنی‌های باقری و مگ‌کورگ به صورت غیرمستقیم در مسقط» گفت: عمان یکی از کشورهای نقش‌آفرین دارای نقش مثبت در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بود و سلطان عمان هم طرحی را داشتند و در همان چارچوب تلاش‌ها همچنان ادامه دارد. در چارچوب استقبال ایران از نقش‌آفرینی دولت‌های دوست برای گره‌گشایی مذاکرات رفع تحریم‌ها، مشورت‌هایی بین ایران و عمان ادامه دارد و این گفتگوها در سفر اخیر هم به عمان انجام شد. در ارتباط با دیگر گفتگوها تماس‌ها و مذاکرات دیپلماتیک در سطح مذاکره‌کننده ارشد ایران با طرف‌های ذیربط چه در اروپا و چه از طریق واسطه‌ها با طرف‌های دیگر ادامه دارد و ایران همچنان به مسیر دیپلماسی پایبند است و استفاده حداکثری را خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست. ایران ضمن پایبندی به منشور ملل متحد نسبت به عبور از خطوط قرمزش در هر مرحله محکم‌تر برای ایجاد بازدارندگی و تنبیه متجاوز عمل خواهد کرد. اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی را مورد هدف قرار داد. ایران با توجه به عدم اقدام لازم از سوی شورای امنیت و در نتیجه رفتار غیرمسئولانه آمریکا، انگلیس و فرانسه و نیز دفاع از امنیت و منافع ملی خود حرکت کرده است. اقدام ایران کاملا مشروع و منطبق با منشور ملل متحد و پس از اتمام حجت، به روش دیپلماتیک صورت گرفت. طبیعی است انتظار است دیگران از جمله آمریکا رفتار مسئولانه ایران و واکنش مشروع ایران را مورد توجه قرار دهند و به جای اتخاذ رویکرد غیرمسئولانه و انتخاب الفاظ نامناسب، قدردان اقدام مشروع و منطقی ایران باشند.

او در خصوص مواضع کشورهای غربی و احضار نمایندگان ایران گفت: ایران اقدامش کاملا مسئولانه بود. ایران رفتار انگلیس در طفره رفتن محکومیت نقض‌های اسرائیل را مسئولانه نمی‌داند. جای تاسف است که دولت انگلیس در حالی که چشم خودش را بر جنایات می‌بندد، اقدام مشروع ایران در دفاع از خودش را غیرقابل پذیرش تلقی می‌کند. دفاع ایران کاملا مشروع و بعد از مدت‌ها خویشت‌نداری در برابر اسرائیل و نشان‌دهنده رفتار متعهدانه ایران نسبت به صلح بین‌المللی بود. توصیه ما به همه حامیان اسرئیل این است قدردان اقدام متناسب ایران باشند و به جای انتخاب الفاظ نامناسب، اسرائیل را از شرارت بیشتر برحذر بدارند.

کنعانی در خصوص سفر رئیس‌جمهور به پاکستان اظهار داشت: دعوت قبلی طرف پاکستانی از آقای رئیس جمهور وجود دارد و توافق هم وجود دارد. تاریخ انجام سفر در زمان مناسب به اطلاع افکار عمومی رسانده خواهد شد.

واکنش ایران به سفر السودانی به آمریکا

کنعانی درباره سفر السودانی به آمریکا و رایزنی‌ها برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفت: این موضوعی است در چارچوب مناسبات عراق و آمریکا و اظهارنظر در این خصوص را نمی‌توانم داشته باشم. در خصوص موضع ایران، سوابق و تجربه‌های دهه‌های گذشته نشان داده حضور نظامی آمریکا در هیچ کشوری امنیت‌آفرین نبوده و رفتار آمریکا هیچ وقت در چارچوب منافع ملت‌ها نبوده است. ملت و دولت عراق در طول ماه‌های گذشته، موضع خودشان را نشان دادند. ما به خواست ملت و دولت عراق احترام می‌گذاریم و موضع اصولی خود را داریم.

اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران سازنده نخواهد بود

کنعانی در خصوص اقدام دولت‌های غربی در خصوص توافق هسته‌ای با ایران و قصد تحریم ایران گفت: رویکرد آنان مسئولانه نبوده و به ایران بدهی دارند. اما در ارتباط با هرگونه تحریم جدید اگر قصدی داشته باشند سازنده نخواهد بود و کمک به روابط دوجانبه نخواهد کرد. ایران در موضوع هسته‌ای مسئولانه عمل کرده و تعهدات خودش را مبتنی بر توافق هسته‌ای و پادمان ادامه خواهد داد. در ارتباط با سیاست‌های اقتصادی اروپا، ایران مایل به ارتقای روابط، بر اساس احترام منقابل و منافع مشترک است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضع ایران در قبال امنیت خود گفت: ایران رفتار خودش را در ارتباط با رفتار ناقض امنیت نشان داده و مواضع ایران روشن است. رهبری، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه و سایر مقامات موضع ایران را در چارچوب حقوق بین‌الملل تشریح کرده‌اند. ما از امنیت و مناقع خودمان باصلابت دفاع خواهیم کرد. طبیعتا اقدامات غیرمنطقی و متجاوزانه علیه جریان‌های مقاومت در منطقه منافعی را برای کشورهای حمله‌کننده ایجاد نخواهد کرد. آنان در چارچوب منافع ملت‌های خودشان رفتار خواهند کرد.

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها