|

حمایت آهنین آمریکا از اسرائیل مقابل حمله ایران/ پیام هشدارآمیز واشنگتن از طریق ۴ کشور به تهران ارسال شد

آمریکا از طریق این چهار کشور عربی به تهران اعلام کرده است که از افزایش تنش با اسرائیل بپرهیزد. همزمان جو بایدن اعلام کرد که حمایت آمریکا از اسرائیل در برابر حمله احتمالی ایران یا گروه‌های تحت حمایت تهران، «آهنین» خواهد بود.

حمایت آهنین آمریکا از اسرائیل مقابل حمله ایران/ پیام هشدارآمیز واشنگتن از طریق ۴ کشور به تهران ارسال شد

به گزارش شبکه شرق، «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید حمایت کشورش از اسرائیل در برابر حمله احتمالی ایران یا گروه‌های تحت حمایت تهران، «آهنین» خواهد بود.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده با اشاره به «تهدید ایران مبنی بر انجام حمله‌ای قابل توجه به اسرائیل» گفت: «همانطور که به نخست‌وزیر نتانیاهو گفته‌ام تعهد ما به امنیت اسرائیل در برابر تهدیدهای ایران و گروه‌های نیابتی‌اش آهنین است.»

سخنان «جو بایدن» در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن سر مدیریت جنگ غزه و حمله احتمالی اسرائیل به رفح در جنوب این باریکه اختلاف با این کشور اختلاف دارد.

از سوی دیگر، یک منبع آگاه که نخواست نامش شود، گفت که «برت مک‌گرک»، نماینده آمریکا در امور خاورمیانه، در تماس با وزرای خارجه عربستان سعودی، امارات عربی متحده، قطر و عراق از آنها خواست پیامی مبنی بر لزوم کاهش تنش با اسرائیل را به ایران منتقل کنند.

بنا بر گزارش‌ها، برت مک‌گرک از وزرای خارجه چهار کشور عربی خواست تا با وزیر خارجه ایران تماس بگیرند. 

وزارت خارجه ایران «چهارشنبه شب» اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه این کشور در جریان تماس‌هایی تلفنی درباره تحولات منطقه با وزرای خارجه عربستان سعودی، امارات عربی متحده، قطر و عراق گفتگو کرده است.

آمریکا به ایران پیام داد که از افزایش تنش با اسرائیل پرهیز کند

آمریکا از طریق عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی و قطر به تهران اعلام کرده است که از افزایش تنش با اسرائیل بپرهیزد. همچنین اسرائیل از آمریکا درخواست کرده است که به ایران هشدار بدهد تا انتقام این کشور محدود باشد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شب گذشته با وزرای خارجه ⁧عربستان سعودی⁩، ⁧قطر⁩، ⁧امارات⁩ عربی متحده و ⁧عراق⁩ تلفنی گفت‌وگو کرد.

بر اساس اخبار، آمریکا از طریق این چهار کشور عربی به تهران اعلام کرده است که از افزایش تنش با اسرائیل بپرهیزد. 

باراک راوید، خبرنگار اکسیوس در این زمینه اعلام کرد که وزرای خارجه عربستان، امارات، قطر و عراق امروز تلفنی با وزیر امور خارجه ایران درباره تنش‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. 

به گفته او، یک منبع آگاه گفت که وزرای خارجه عرب پس از دریافت تماس از سوی برت مک گورک، مشاور خاورمیانه کاخ سفید، با همتای ایرانی خود صحبت کردند که از آنها خواسته بود پیامی را به ایران در مورد کاهش تنش با اسرائیل برسانند.

از سوی دیگر، برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که اسرائیل از آمریکا خواسته با هشدارهای خصوصی و عمومی و نمایش نیروی خود، واکنش تهران به حمله اخیر اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را محدود کند.

در همین زمینه، «آکسیوس» به نقل از مقامات اسرائیلی اعلام کرده است که فرمانده سنتکام برای هماهنگی پیرامون حمله احتمالی ایران، پنج‌شنبه «۲۳ فروردین ۱۴۰۳» به اسرائیل سفر کند.

این رسانه به نقل از مقام های اسرائیلی اعلام کرده است: «برای حمله مستقیم احتمالی و بی‌سابقه ایران با موشک و پهپاد آماده می‌شویم و اگر ایران مستقیماً به خاک اسرائیل ما حمله کند، ما هم پاسخ متقابل خواهیم داد.»

همچنین مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند واشنگتن و تل‌آویو در روزهای گذشته، درباره آماده شدن برای حمله احتمالی ایران گفتگو کرده‌اند و در مورد امکان محدود کردن حمله ایران از طریق پیام‌های هشدار و نمایش قدرت، با ایالات متحده در تماس بوده‌اند.

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه شب گذشته و امروز (چهارشنبه و پنجشنبه) «۲۲ و ۲۳ فروردین» از گفتگو با همتایان خود در پنج کشور منطقه خبر داد.

امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با وزیر خارجه ترکیه، آخرین تحولات فلسطین، همچنین واکنش‌ها و پیامد‌های حمله موشکی اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را مورد رایزنی قرار داد. او در سفرش به این سوریه و عمان اعلام کرد که اسرائیل به خاطر حملات اخیرش تنبیه خواهد شد و روز‌های آینده، روز‌های سختی برای اسرائیل خواهد بود.

آماده‌باش نظامی سطح بالای آمریکا برای حمله ایران

تلویزیون آمریکایی «سی‌ان‌ان» در گزارشی اعلام کرد، آمریکا در حالت آماده‌باش بالاست و فعالانه برای یک حمله مهم از جانب ایران آماده می‌شود.

در این گزارش گفته شده که ممکن است در یک هفته آینده، این حمله توسط ایران انجام شود و منافع اسرائیل یا آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد؛ این خبر را یک مقام ارشد دولت بایدن به سی‌ان‌ان گفته است.

مقامات ارشد آمریکایی در حال حاضر بر این باورند که حمله ایران حتمی است و این دیدگاه را اسرائیلی‌ها هم دارند. بر اساس این گزارش، تل آویو و واشنگتن پیش‌بینی می‌کنند که حمله ایران می‌تواند به طرق مختلف رخ دهد و هم منافع و پرسنل آمریکا و هم اسرائیل در خطر هدف قرار گرفتن هستند.

حمله آتی و احتمالی ایران، موضوع اصلی گفت‌وگو در تماس تلفنی اخیر جو بایدن با «بنیامین نتانیاهو» در روز پنجشنبه بود. این مقام آگاه کاخ سفید همچنین گفت نه تل‌آویو و نه واشنگتن نمی‌دانند که ایران چه زمانی و چگونه برنامه ریزی کرده است تا به حمله اسرائیل علیه کنسولگری ایران در دمشق پاسخ دهد.

همچنین گفته شده که حمله مستقیم ایران به اسرائیل، یکی از بدترین سناریوهایی است که دولت بایدن برای آن خود را آماده کرده است و چنین حمله‌ای می‌تواند منجر به گسترش جنگ اسرائیل و حماس به یک درگیری منطقه‌ای وسیع‌تر شود.

پیش از این نیز، «سابرینا سینگ»، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون، در کنفرانس خبری خود ادعا کرده بود که ایالات متحده هیچ نقشی در حمله اخیر اسرائیل در دمشق نداشته و از تصمیم اسرائیل برای حمله به منافع تهران هم خبر نداشته است.

سابرینا سینگ در پاسخ به پرسشی درباره افزایش نگرانی‌ها از گسترش احتمالی حملات به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه پس از حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق مدعی شد ما به دقت بر اوضاع منطقه نظارت داریم تا مطمئن شویم که از نیروهایمان به خوبی محافظت می‌شود.

این مقام آمریکایی با رد آگاهی پنتاگون از تصمیم اسرائیل برای حمله به دمشق ادعا کرد که اسرائیلی‌ها، هیچ اطلاعی از زمان حمله یا هدف مورد نظرشان در دمشق به ما نداده بودند.

منبع: یورونیوز
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها