|

پاسخ مرکز اسناد انقلاب به ادعای پناهیان/ عکس

مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ادعای پناهیان در مورد درخواست امام خمینی از طیب حاج رضایی پاسخ داد.

پاسخ مرکز اسناد انقلاب به ادعای پناهیان/ عکس

به گزارش شبکه شرق، اخیراً در فضای مجازی، فیلمی از یکی از سخنرانان مذهبی منتشر شد که در آن ادعا شده، امام خمینی در زمانی که در تبعید و خارج از ایران بوده است، به واسطه آقای عراقی (یکی از مبارزین انقلاب) از طیب درخواست می‌کند که سالگرد عزاداری ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ از بین نرود. اما اصل داستان از چه قرار است؟

پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: «اخیراً در فضای مجازی قطعه فیلمی از یکی از سخنرانان مذهبی منتشر شد که در آن ادعا شده؛ امام خمینی در زمانی که در تبعید و خارج از ایران بوده است (یعنی سال ۱۳۴۳ به بعد) به واسطه آقای عراقی (یکی از مبارزین انقلاب) از طیب درخواست می‌کند که سالگرد عزاداری ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ از بین نرود.

اما اصل داستان از چه قرار است؟

طیب که بود؟

طیب حاج رضایی، فرزند حسنعلی در ۱۲۸۰ در تهران به دنیا آمد و از دوران نوجوانی در میدان میوه و تره‌بار تهران مشغول کار شد. وی در دوران جوانی، فردی خوش‌سابقه نبود و به خاطر درگیری‌ها، بار‌ها دستگیر و زندانی شد. از جمله ۱۳۱۶ در پی یک درگیری دستگیر و زندانی شد و در ۱۳۲۲ به بندرعباس تبعید شد. وی در قضایای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ یکی از فعالانی بود که همراه با شعبان جعفری نقش زیادی در حمایت از شاه داشت، لذا بعد از پیروزی کودتا، لقب «تاج بخش» را گرفت و امتیازات زیادی از جمله واردات انحصاری مرکبات را از دولت کودتاگرفت. وی به مرور از رژیم شاه فاصله گرفت. به این خاطر وی به قول شهید عراقی، درقضایای ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، نقشی غیرمستقیم داشت و همین امر بهانه‌ای شد تا رژیم وی را دستگیر نماید و بعد از برگزاری یک محاکمه، او را به عنوان عامل اصلی حرکت ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ معرفی و به اعدام محکوم نماید.

طیب حاج رضایی در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۳۴۲ به اتهام شرکت در وقایع ۱۵ خرداد در تهران، توسط مأموران رژیم پهلوی دستگیر و زندانی شد. اداره کل سوم از ساواک تهران در تاریخ ۱۰ مرداد ماه ۱۳۴۲ درخواست می‌کند که در خصوص ارسال سوابق طیب حاج رضایی و ده نفر دیگر تسریع شود.

علیرضا پناهیان

همچنین دادگاه نظامی ارتش در تاریخ ۱۶ مردادماه ۱۳۴۲ پیرو نامه شماره ۳۴ به تاریخ ۵ مرداد ۱۳۴۲ از ساواک درخواست تسریع ارسال سوابق طیب را می‌کند.

علیرضا پناهیان

ساواک غرب تهران نامه‌ای به اداره کل سوم ساواک ارسال و بیان می‌کند که سوابق هشت نفر از مخربین روز ۱۵ خرداد ۴۲ به پیوست به اطلاع می‌رسد.

«طیب حاج رضایی فرزند حسینعلی، متهم ردیف یک از اول ماه محرم جاری تکیه روضه خوانی در حوالی میدان دایر و هر شب شیخ باقر نهاوندی واعظ در تکیه مزبور به منبر می‌رفته و ضمن صحبت‌های خود به دولت حمله می‌نموده است. با اینکه کراراً از طرف این ساواک به طیب حاج رضایی تذکر داده شده بود که از دعوت واعظ نامبرده بالا به مجلس عزاداری خود صرف نظر نماید معهذا روز به روز بر صمیمیت خود نسبت به شیخ باقر نهاوندی می‌افزود. طیب برای متشکل نمودن جمعیت بیشتر و همچنین نشان دادن قدرت وفاداری خود به روحانیون مرتباً از سایر دستجات عزاداری دعوت می‌کرد که به تکیه او بیایند و حتی گوسفند‌های زیادی نیز جلو این قبیل دسته‌ها قربانی نموده است. نامبرده با اینکه شخص متمولی بود به بهانه روضه‌خوانی مبالغ هنگفتی از بار فروشان عمده میدان جمع‌آوری نموده و بیشتر این پول‌ها را به طور مخفیانه در راه به ثمر رسیدن خواسته‌های روحانیون خرج می‌کرده. ضمناً جلساتی نیز در روز‌های قبل از ۱۵ خرداد تشکیل داده و تصمیماتی اتخاذ کردند که آخرین جلسه آن در ساعت ۲۰ روز ۴۲/۳/۱۴ در میدان تشکیل گردید. روی هم رفته طیب حاج رضائی از محرکین اصلی وقایع ۱۵ خرداد ۴۲ می‌باشد.»

علیرضا پناهیان

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها