|

باید مجلس را به راس امور بازگردانیم

علی عباسپور تهرانی‌فرد و سیدجمال هادیان، از کاندیداهای میانه‌رو در انتخابات مجلس در گفت‌وگو با دو منتقد دیدگاه‌های خود را درباره‌ی انتخابات و جایگاه مجلس مطرح کردند.

باید مجلس را به راس امور بازگردانیم

به گزارش شبکه شرق، عباسپور و هادیان در این گفت‌وگو که به میزبانی انصاف نیوز برگزار شد، با انتقاد از افول جایگاه مجلس در ساختار تصمیم‌گیری کشور تاکید کردند که باید مجلس را به راس امور بازگردانیم.

علی عباسپور درباره‌ی نحوه‌ی چینش فهرست میانه‌روها در انتخابات مجلس که «لیست صدای ملت» مشهور شده گفت: در مجلس هشتم آقای مطهری، بنده و تعدادی از دوستان با رئیس‌جمهور وقت تقابل زیادی داشتیم و حرکات و نظراتش مورد قبول ما نبود.

به گفته‌ی او، مجلس آن دوره عکس‌العملی به اقدامات خلاف قانون دولت وقت نداشت اما ما طرح سوال از رئیس جمهور را دستور کار قرار دادیم. اصولگرایان به همین خاطر ما را در لیست انتخابات مجلس نهم قرار نداند. در آن انتخابات، آقای مطهری و بنده و دوست دیگری «صدای ملت» را راه انداختیم.

عباسپور درباره‌ی افراد حاضر در «صدای ملت» گفت: این افراد مشی مستقل دارند و کاری به به اصلاح طلب و اصولگرا ندارند. ویژگی آنها شجاعت در مجلس بود که نمونه‌ی آن در مواجهه با احمدی‌نژاد مشهود بود.

این کاندیدای جریان میانه‌روها دباره‌ی لیست صدای ملت در انتخابات مجلس گفت: ما در این فهرست ترکیبی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را داریم که مستقل هستند. این افرادی که در لیست هستند سابقه‌ی نمایندگی و اجرایی دارند و ترکیب خوبی را تشکیل داده‌اند که شجاعت مطرح کردن مسائل را داشته باشند.

سیدجمال هادیان نیز در همین باره گفت: لیست صدای ملت لیستی متشکل از مجموعه‌ی پنج رکن است. چهار حزبی که تمایل داشتند در انتخابات فعال باشند و با این لیست همراهی داشتند رزومه‌ی بیش از صد نفر را در احزاب خود بررسی کردند و در نهایت آقای مطهری نیز این فهرست انتخاباتی را تهیه کرد.

آقای هادیان در پاسخ به منتقدان کنشگری‌های انتخاباتی از این جنس در این دوره‌ی انتخابات گفت: سوال بسیاری از جوانان این سوال را مطرح می‌کنند که چرا در انتخابات کاندیدا شدی؟! پاسخ این پرسش را این‌طور می‌دهم که به نظر شما چه راه دیگری وجود دارد؟ یا باید به خیابان‌‌ها رفت که باعث کشته‌شدن و کورشدن افراد می‌شود یا باید با صندوق رای قهر نکنیم که من دومی را ترجیح می‌دهم.

علی عباسپور با بیان اینکه «نماینده‌ها باید تبلور اراده‌ی مردم در مجلس هستند»، گفت: اگر نسبت به وضعیت موجود اقتصادی و سیاسی حرف داریم و آن را نمی‌پسندیم این نپسندیدن را باید به نحوی در رای‌گیری نشان دهیم. در نتیجه ضروری است افرادی را در مجلس بفرستیم تا راهی باز کنند و با این تفکرات که ناپسند است مقابله کنند و آن را تغییر دهند.

این نماینده‌ی ادوار مجلس گفت: با رای ندادن که چیزی عوض نمی‌شود. در نتیجه‌ی رای ندادن همان تفکر به مجلس خواهد رفت و همان مسیر گذشته را ادامه می‌دهد.

عباسپور با اشاره به ضرورت نظارت مجلس بر عملکرد دولت گفت: برای مثال در هنگام رای به وزرای پیشنهادی اینکه اگر به وزیر معرفی‌شده از سوی دولت رای ندهیم مصلحت کشور نیست حرف غلطی‌ست. هیچ مصلحتی بالاتر از منافع مردم و دفاع از حق مردم وجود ندارد. اگر رئیس‌جمهوری دقت نمی‌کند که افرادی با سواد و توانایی کافی معرفی کند نمایندگان مجلس باید با رای منفی جلوی او را بگیرند.

این کاندیدای جریان میانه‌روها با اشاره به یک نمونه از مخالفت خود با یکی از وزاری پیشنهادی احمدی‌نژاد که با همراهی مجلس هم همراه شد، گفت: وزارت جای آزمون و خطا نیست و باید افراد آشنا به مسائل را به مجلس معرفی کنیم. چنین افرادی باید به مجلس بروند تا افراد شایسته در راس مدیریت‌ها قرار بگیرند.

عباسپور با اشاره به انتخابات یازدهم اسفند گفت: باید نمایندگانی انتخاب کنیم که خودشان تخصصی فکر کنند و هم شجاعت طرح مسئله را داشته باشند و نگران دور آینده نباشند. اگر مردم به صحنه نیایند دوباره همین نوع افرادی که در حال حاضر در مجلس هستند به مجلس وارد خواهند شد. باید افرادی انتخاب شوند که در گذشته‌ی فعالیت آنها حتی برخورد قانونی با رئیس‌جمهور هم ثبت شده است.

سیدجمال هادیان در پاسخ به این سوال که «تجارب چندان مثبتی از رای به لیست‌هایی همچون لیست صدای ملت نداشتیم»، گفت: ممکن است چنین اتفاقی باز هم تکرار شود اما باید به دلایل آن فکر کنیم. اگر دنبال افرادی هستید که هر قول و وعده‌ای دادند را عملی کنند و آمال و آروزیتان چنین وضعیتی است باید بگویم که گشتیم نبود نگرد نیست.

آقای هادیان در توضیح این موضوع گفت: فرهنگ در ایران مانند یک فرش دستبافت زیباست اما تار و پود و گره‌های زیر این فرش «فرهنگ جاری» است که ماها هستیم. این فرهنگ عمومی دچار زوال همبستگی و گسست تار و پود شده است. به همین خاطر است که براساس آمارهای رسمی نزاع، متارکه، چاپلوسی، چاپلوس‌پروری و زیاد شده است.

به گفته‌ی این فعال فرهنگی میانه‌رو، فرهنگ یک گستره‌ی موسع است که بخش‌هایی از آن با مذهب و سیاست همپوشانی دارد. واقعیت این است که بافتار فرهنگ ما گسسته شده. وقتی با یک وزیر یا رئیس جمهور وعده‌ای می‌دهد و آن وعده را به سرانجامی نمی‌رساند برخوردی نمی‌شود دروغ عادی خواهد شد.

هادیان دربار‌ه‌ی راه‌حل خود برای اصلاح این وضعیت در صورت انتخاب شدن به عنوان نماینده‌ی مجلس گفت: طرحی با عنوان فرهنگ عمومی تدوین کرده‌ام که بر اساس آن می‌توان شرایط را بهبود بخشید.

او با بیان اینکه «پایداریچی‌ها من را به یاد دوران بعد از ابومسلم خراسانی می‌اندازند»، گفت: افکارشان مثل آنهایی است که گویی آیین جدیدی برایشان نازل شده در حالی که پیامبر برای اخلاق آمده بود و نه مناسک. ما از جنبه های قدرت نرم خود غفلت کردیم و به دنبال تنش زایی هستیم نه به دنبال مدارا در جهان.

هادیان در پایان این بخش از گفته‌های خود تاکید کرد: ما رای همه‌ی مردم از اقشار مختلف را می‌خواهیم و نه رای سازمانی. به قول آقای رئیسی «رای حلال» می‌خواهیم.

علی عباسپور در پاسخ به این انتقاد که در صورت انتخاب شدن قرار است چه کاری انجام دهید که در دوره‌های قبل انجام نداده بودید، گفت: ضرورت دارد که مردم نماینده‌ای را به مجلس بفرستند که نگران رای نیاوردن خود نباشد و از اینکه چه بلایی سر او می‌آید نترسد.

او با اشاره به تجارب مختلف حضورش در مجلس شورای اسلامی گفت: در بعضی دوره‌های انتخابات رای آوردم و در بعضی دوره‌ها هم نه اما این موضوع برایم اهمیت چندانی نداشت و ندارد و آنچه اهمیت دارد انعکاس صدای مردم و متخصصان در مجلس است.

عباسپور در ادامه گفت: در یکی از دوره‌ها بعد از اینکه رای نیاوردم پیشنهاد معاونت وزارت و دیگر مناصب شد اما هیچ پستی را قبول نکردم و به پشت میز دانشگاه برگشتم. مردم باید در انتخاب خود دقت کنند.

این کاندیدای جریان میانه‌رو در انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در نظرسنجی‌ها در دوره‌های مختلف انتخابات بیشترین اعتماد به اساتید دانشگاه و معلم‌ها است»، گفت: افراد در این جایگاه‌ها حاضر نیستند رای خود را بفروشند و نگران رای نیاوردن هم نیستند و هر چه در دل دارند می گویند. آقای دکتر مطهری سعی کرده چنین افرادی را در لیست صدای ملت قرار دهد.

عباسپور با اشاره به عملکرد مجلس فعلی گفت: بحث اصلی این است که مردم عملکرد دوره‌ی فعلی مجلس را دیده‌اند که چطور عمل کردند و عملکردشان وضعیت امروز مردم است. برای مثال چرا لوایح مربوط به اف ای تی اف تایید نشده است. البته که ما معتقدیم حزب‌الله و حماس و انصارالله تروریست نیستند اما می‌توانستیم از حق تحفظ استفاده کنیم. ما که با قاچاق زنان و کودکان و مافیای مواد مخدر موافق نیستیم و با آن مبارزه می‌کنیم. در عمل با نود درصد اف ای تی اف موافقیم و ده درصد آن را نمی‌پذیریم اما همچنان این لوایح باقی مانده است.

او در پاسخ به این انتقاد که اگر مجلس بخواهد به چنین مسائلی وارد شود مجلس دور زده خواهد شد و موضوع به شوراهای عالی سپرده خواهد شد، گفت: نباید در مجلس خودسانسوری داشته باشیم. نمایندگان مجلس نباید اجازه دهند لوایح مربوط به اف ای تی اف در مجمع تشخیص باقی بماند.

عباسپور با اشاره به وضعیت توافق هسته‌ای گفت: برجام که از سوی آقای ظریف به سرانجام رسید قرارداد خیلی خوبی در تاریخ بوده است. و در زمان دولت آقای روحانی هم بر اثر رفع تحریم‌ها همه‌ی شاخص‌ها رشد خوبی داشت تا اقدام ترامپ برای خروج از برجام.

این نماینده‌ی ادوار مجلس با انتقاد از عملکرد دولت سیزدهم در حوزه‌ی سیاست خارجی گفت: در مذاکرات چند مورد را به برجام اضافه کردند که مورد موافقت طرف مقابل قرار نگرفت. اما در نهایت بالاخره در مذاکرات توافقاتی حاصل شد اما دیگر اوضاع جهانی عوض شده بود و مسائلی همچون حمله‌ی روسیه به اوکراین رخ داد و در عمل این فرصت‌ها برای احیای برجام از دست رفت.

این کاندیدای جریان میانه‌روها گفت: اگر دیگر نمی خواهیم فرصت‌سوزی کنیم لازم است که تغییراتی را شاهد باشیم. علاوه بر تعلل دولت مجلس هم طرحی را تصویب کرد و در عمل مانع احیای برجام شد. وضعیت بد اقتصاد تحت تاثیر تحریم‌هاست. در صورت حضور در مجلس باید موضوع اف ای تی اف و احیای برجام را پیگیری کنیم. اینها نکاتی است که باید در مجلس پیگیری کرد.

عباسپور در پاسخ به این انتقاد که افراد حاضر در لیست صدای ملت هم مانند دیگر کاندیداها برنامه‌ی مشخصی در حوزه‌های سیاست داخلی، خارجی، اقتصاد، فرهنگ و… ندارند، گفت: در مورد اقتصاد دست مجلس برای ایجاد تغییر بسیار باز است. تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی موثر است اما اولین مسئله‌ای که در بخش اقتصادی با آن مواجه هستیم آثار مخرب ایران هراسی است. نمایندگان و هر کسی پشت تریبون درباره حمله به آمریکا و سیاست خارجی و مانند آن صحبت می‌کنند. این بی تدبیری‌ها در سخنرانی‌ها بهانه‌ای برای ایران هراسی می‌شود و برخی کشورهای غربی همین را می‌خواهند که از ما هیولا بسازند.

او در ادامه گفت: ایران هراسی باعث فرار سرمایه‌ی خارجی می‌شود. سرمایه‌گذاری خارجی هم در داخل نیاز به ثبات قوانین دارد. در صورتی بی ثباتی سرمایه بر باد می‌رود هیچ کشوری هم برای سرمایه‌گذاری نمی‌آید. مورد دیگر اصل مدیریت است که در کشور ما باید مورد توجه قرار بگیرد.

عباسپور با تاکید بر اینکه نباید مدیران با زد و بند سیاسی تعیین شوند، گفت: آنچه در انتخاب مدیران حائز اهمیت است، تخصص و در نظر گرفتن مصالح مردم است. از جمله موضوعات در اختیار مجلس قانون‌گذاری برای واگذاری شرکت های دولتی و خصولتی به بخش خصوصی واقعی است که در مجلس پنجم تصویب شد اما باید بر نحوه‌ی اجرای آن مجلس نظارت می‌کرد که آنطور که لازم بود انجام نشد. در لیست آقای مطهری افرادی که شجاعت نظارت بر این موارد را داشته باشند حضور دارند.

سیدجمال هادیان در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده درباره‌ی برخی افراد حاضر در لیست میانه‌روها (صدای ملت) گفت: ممکن نیست که همه‌ی افراد حاضر در یک لیست یک شکل و هم‌نظر باشند. اگر وجه اشتراک این لیست عقلانیت و اعتدال نبود من هم نمی‌پذیرفتم که در آن باشم. عقلانیت و اعتدال شاکله‌ی اصلی این لیست است.

آقای هادیان درباره‌ی برنامه‌ها و دیدگاه‌هایش در حوزه‌ی فرهنگ گفت: در حوزه فرهنگ ما با چند اشکال بزرگ مواجهیم که بسیاری از آن به کمیسیون فرهنگی مجلس بازمی‌گردد. همین که فردی انسان خوب و مومنی باشد را به‌عنوان وزیر فرهنگ انتخاب می‌کنند. در حالی که برای مثال جهت انتخاب یک پزشک اینطور رفتار نمی‌کنیم. اگر با اشتباه یک جراح یک نفر می‌میرد در صورتی که بلور ظریف فرهنگ را دست فرد اشتباهی بدهید یک جامعه خواهد مرد.

این کاندیدای جریان میانه‌رو برای انتخابات مجلس با انتقاد از عملکرد وزیر ارشاد اسلامی دولت سیزدهم گفت: کسی که هیچ سابقه‌ی فرهنگی ندارد به‌عنوان وزیر فرهنگ انتخاب شده است. کسی که پدیدآورنده فرهنگی نیست به عنوان شخصیت سرآمد فرهنگی معرفی می‌شود. وزیر ارشاد چه مناسبت و پیشنیه‌ی فرهنگی دارد؟! هنرمندان بزرگ او را قبول ندارند در حالی که اگر آقای مسجد جامعی نزد اهل فرهنگ برود برای او فرش قرمز پهن خواهند کرد.

هادیان با اشاره به تعدد مراکز فرهنگی گفت: چرا بیش از هشتاد نهاد باید درباره‌ی فرهنگ تصمیم بگیرند؟! یکی از وظایف مجلس این است که این نهادها را ادغام و متمرکز کند. بنده و دوستانم این کار را خواهیم کرد. از سوی دیگر بعضی قوانین فرهنگی مثل طرح صیانت یا عفاف و حجاب برای جامعه دردسر تولید می‌کند. علاوه بر این موارد، تناقض‌هایی را در مجلس می‌بینیم. برای نمونه قانون حمایت از سوت‌زن‌ها تصویب شده اما خود رئیس مجلس ناقض آن بود. وقتی خبرنگاری املاک نجومی را لو داد از آن خبرنگار شکایت شد یا در ماجرای سیسمونی گیت هم همینطور. یا نماینده‌ی مجلسی که موضوع شاسی‌بلندها را افشا کرد تایید صلاحیت نمی‌شود.

او با اشاره به اظهارات رئیس دولت سیزدهم گفت: آقای رئیسی در سفرهای استانی از احیای کارخانه‌ها و پیشرفت می‌گوید اما مردم می‌پرسند که اگر در حال پیشرفت هستیم پس چرا وضعیت اینطور است؟! برای یافتن پاسخ باید به تعریف توسعه توجه کرد. توسعه یعنی همه‌ی بخش‌های یک کشور همسان جلو برود. اگر بخش نظامی پیش برود اما بخش اقتصادی عقب بماند به معنای توسعه دندانه‌ای است که همان عدم توسعه است. این قطار پیشرفت روی ریل نیست؛ اصلا ریلی وجود ندارد. ما توسعه دندانه‌ای داریم و دچار اختلالاتی در توسعه داریم. فهم توسعه‌گرایی بسیار مهم است.

علی عباسپور تهرانی‌فرد با اشاره به تجربه‌ی حضورش در کمیسیون آموزش مجلس در ادوار گذشته گفت: شروع حذف کنکور با بنده در مجلس هفتم بود. متن قانون را با مشورت کارشناسان و مرکز پژوهش‌های مجلس نوشتم. بحث بر سر این بود که که آموزش و پرورش پایه‌های دانش آموزان را تقویت کند. کمیته‌ای شکل گرفت که به تدریج کنکور حذف شود. هدف ما این بود که به تدریج آموزش و پرورش امتحانات مدارس را به شکل استاندارد برگزار کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه صد در صد مافیای کنکور وجود دارد، گفت: کتاب‌های کنکور پر از غلط است و این کتاب‌ها مطلب را به شکل علمی به دانش‌آموزان تفهیم نمی‌کند و صرفا روش تست‌زنی را آموزش می‌دهند. با چنین کارهایی پیشرفت علمی ایجاد نمی‌شود.

 

عباسپور با انتقاد از قانونگذاری شوراهای عالی گفت: این شوراها حق ندارند قانون تصویب کنند و فقط مجلس می‌تواند قانونگذاری کند. چند سال قبل از مقام معظم رهبری سوال کردیم که ایشان فرمودند شوراهای عالی مثل مجمع تشخیص سیاست‌های کلی را بررسی کند و بر اساس آن سیاستگذاری‌ها مجلس قانون تصویب کند. در قانون اساسی هم قانون باید به شورای نگهبان برود اگر تایید شد قانون تلقی می شود. کدام یک از این مراحل مصوبات شوراهای عالی انجام شده است؟! البته در شورایعالی انقلاب فرهنگی بحثی مطرح شد که اگر مجلس وارد موضوعی شد شورا وارد نشود و اگر شورا وارد شد مجلس وارد نشود. با این حال باز هم وارد مسائلی می‌شدند که در مجلس بررسی می‌کردیم.

این نماینده‌ی ادوار مجلس گفت: اگر مسائل در مجلس بحث شود مردم متوجه مباحث و تصمیم‌گیری‌ها خواهند شد. برای مثال اگر افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ در مجلس مطرح می‌شد و مردم در جریان قرار می‌گرفتند می‌شد مدل بهتری انتخاب شود. نماینده مجلس باید عرضه داشته باشد نماینده ها را قانع کند.

سیدجمال هادیان با اشاره به حضور علی مطهری در دوره‌های پیشین مجلس گفت: او در مجلس یک تنه ایستاده بود و بخشی از محبوبیتش هم به همین خاطر است. دلیل اینکه وارد عرصه‌ی انتخابات شدم با اینکه از عواقب آن با خبر بودم این بود من هم مثل شما اخبار بد و دروغ‌ها را می‌شنوم، اینکه عقلانیت کافی وجود ندارد را می‌بینم. برای برخورد با چهار تا موی دختر کرد مسافر آن اتفاقات افتاد و به قول معروف برای دستمال قیصریه را به آتش کشیدیم. نباید نهادهای خودسر که خود را مجاز به تبعیت از مجلس نمی‌دانند تصمیم بگیرند و یک خیر کثیر را برای شر قلیل تعطیل کنند. من برای این وارد عرصه انتخابات شدم که ندای اهالی فرهنگ و هنر باشم.

او در ادامه افزود: می‌توان در مجلس آینده فراکسیونی بر مبنای عقلانیت تشکیل داد. باید مجلس را به راس امور بازگردانیم. در حال حاضر نمایندگان بیش از آنکه وکیل مردم باشند وکیل الدوله هستند.

 

منبع: انصاف‌نیوز
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها