|

یک شهر مهم اوکراین سقوط کرد

روسیه شهر «کرینکی» در منطقه خرسون اوکراین را تصرف کرد.

یک شهر مهم اوکراین سقوط کرد

به گزارش شبکه شرق، وزیر دفاع روسیه از تسلط ارتش این کشور بر شهر مهمی در منطقه خرسون اوکراین خبر داد.

«سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه گفت نظامیان کشورش توانستند با موفقیت شهر «کرینکی» در منطقه «خرسون» را پاکسازی و تصرف کنند در حالی که اوکراین چهار تیپ نظامی را با هدف اینکه در ادامه به ساحل غربی شبه جزیره کریمه دسترسی پیدا کند در این شهر مستقر کرده بود.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» وزیر دفاع روسیه تصریح کرد: «عملیات پاکسازی در شهر کرینکی تکمیل شد. اوکراین چهار تیپ از تفنگداران را در آنجا مستقر کرده بود.»

شویگو تاکید کرد: اوکراین در جریان ضدحمله شکست خورده سال گذشته میلادی در منطقه خرسون ۱۳۰۰۰ سربازش را از دست داد در حالی که هدفش این بود که به «ساحل غربی کریمه» دسترسی پیدا کند. شویگو که نشستی دوجانبه را با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برگزار و در آن درباره جدیدترین تحولات مناطق جنگی اوکراین گزارش کرد گفت روسیه از پاییز ۲۰۲۳ عملیات برای در اختیار گرفتن شهر «آودیوکا» که اخیرا تصرف کرد را برنامه‌ریزی کرده بود.

شویگو به توضیح درباره موفقیت ارتش روسیه در آزادسازی کامل شهر آودیوکا که دارای اهمیت راهبردی است پرداخته و گفت: «تدارک دیدن عملیات آزادسازی این شهر از خیلی وقت پیش شروع شد. برای این عملیات نیاز به استقرار تعداد بالای کافی از نیرو‌ها در شمال و جنوب غرب آودیوکا بود. ستاد کل ارتش روسیه از پاییز گذشته برنامه‌ریزی این عملیات را آغاز کرد.»

شویگو ادامه داد ارتش روسیه با حداقل تلفات توانست کنترل آودیوکا را به دست بیاورد و سربازان روس در هر روز از عملیات ۴۶۰ حمله هوایی به این شهر داشتند که ۲۰۰ تُن مهمات مصرف کرد.

وزیر دفاع روسیه تشریح کرد که عملیات‌های تهاجمی روسیه بعد از تصرف شهر آودیوکا به سمت غرب رفته و ۷۲ کیلومتر مربع از اراضی را در کنترل گرفت در حالی که نظامیان اوکراینی با به جا گذاشتن سربازان زخمی، تسلیحات و مناطق مین‌گذاری شده بسیار، از آودیوکا فرار کردند.

او افزود: تصاویری که پهپاد‌های روسی ضبط کردند نشان داد که فرار سربازان اوکراینی از آودیوکا به شکلی سازماندهی نشده اتفاق افتاد. شویگو گفت که ارتش اوکراین در نبرد در روز‌های ۱۷ و ۱۸ فوریه بر سر آودیوکا ۲۴۰۰ تلفات به جای گذاشت.

وزیر دفاع روسیه در صحبت درباره ضدحمله شکست خورده ارتش اوکراین در سال ۲۰۲۴ تاکید کرد که برنامه‌ریزی این ضدحمله در کشور‌های خارجی و عمدتا در کشور‌های حوزه بالتیک انجام شده بود. او اضافه کرد شکست این ضدحمله نشان داد که ارتش اوکراین از شیوه‌هایی که «چندان موفق و منحصر به فرد نیستند» استفاده می‌کند.

شویگو متذکر شد روسیه قبل از اجرای ضدحمله اوکراین استحکامات دفاعی عمیق چند لایه ایجاد کرد، اما مکان اجرای حمله اصلی کی‌یف از پیش تعیین نشد.

او به خبرنگاران گفت: «رئیس جمهور روسیه با پی بردن به اینکه نمی‌توان با منتظر ماندن زمان را تلف کرد تصمیم به ایجاد استحکامات دفاعی عمیق چند لایه در کل خط تماس رفت.»

شویگو تصریح کرد فرماندهی نظامی اوکراین توانست بالغ بر ۱۶۰۰۰۰ سرباز، ۸۰۰ تانک، بیش از ۲۵۰۰ خودروی زرهی و ۱۵۰ هواپیما و بالگرد را در طول ضدحمله به کار بگیرد.

وزیر دفاع روسیه ادامه داد که با این وجود در این ضدحمله شکست خورده «۱۶۶۰۰۰ سرباز اوکراینی کشته و مجروح شدند...؛ بیش از ۸۰۰ تانک، حدود ۲۴۰۰ خودروی زرهی مختلف را از دست دادند و بیش از نیمی از تانک‌های لئوپارد آن‌ها نابود شد. آن‌ها ۱۲۳ هواپیما و بالگرد را نیز در این محور از دست دادند.»

شویگو تاکیدن کرد هدف اصلی ضدحمله اوکراینی‌ها این بود که یک کریدور به شهر ماریوپل ایجاد کرده و به دریای آزوف برسند، اما حتی نتوانستند از اولین خط دفاعی گذر کنند.

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها