|

نماینده سابق مجلس:

مجلس دوازدهم برای مشکلات معیشتی مردم تدبیر کند

نماینده سابق مجلس گفت: بزرگترین مشکل مردم کشورمان معیشت و اقتصاد است و از مجلس دوازدهم انتظار است به این مسئله بپردازد.

مجلس دوازدهم برای مشکلات معیشتی مردم تدبیر کند

 

به گزارش شبکه شرق، مصطفی کواکبیان در برنامه فی‌المجلس با مجری‌گری بهروز افخمی که به موضوع درسها و عبرتها با نمایندگان ادوار پرداخت، گفت: بین مجلسی که باید در راس امور باشد با مجلس فعلی تفاوت وجود دارد.

وی ادامه داد: وظایف نظارتی و قانونگذاری و نماینده ملت بودن از اصلی‌ترین وظایف هر مجلسی است اما هر چه از ابتدای انقلاب فاصله گرفتیم کارآمدی مجالس در این سه حوزه گرفتار ضعف‌ها و نقایص بیشتری شد که مجلس یازدهم نیز در اوج آنهاست.

این فعال سیاسی در پاسخ به پرسش مجری که نظرش را درباره اصلاح قانون اساسی براساس نظام ریاستی یا جمهوری پارلمانی  پرسید، پاسخ داد: نظام انتخاباتی ایران، لیستی است و نقش احزاب به روشنی مشخص نیست. در انتخابات‌ها صحبت از جبهه‌ها و تشکل‌ها می‌شود اما ردپای احزاب سیاسی دیده نمی‌شود. تا قبل از سال ۱۳۶۸ گفته می‌شد رییس‌جمهور ایران نیمه پارلمانی و نیمه ریاستی است اما در عمل این اتفاق نیفتاد و به نظر بنده در حالت سردرگمی و بلاتکلیفی است.

وی ادامه داد: جمهوریت سوم را شاهدیم. از ابتدای انقلاب تا سال ۱۳۶۸ جمهوریت اول، از ۱۳۶۸ تا ۱۴۰۲   جمهوری دوم و از ۱۴۰۲ به بعد نیز شاهد دوره جمهوریت سوم هستیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: باور به وجود احزاب در حاکمیت وجود ندارد. هر چند که انتخابات خبرگان با انتخابات مجلس و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌شود اما باور جدی به تحزب در حاکمیت وجود ندارد. اصلی‌ترین شاخص انتخابات، رقابت است و اصلی‌ترین شاخص رقابت، حزب است اما وقتی شاهد چنین رویه ای نیستیم بنابراین نتیجه‌گیری می‌شود که نظام حزبی در ایران جایگاه و نقش روشنی برای تشکیل کرسی‌های پارلمانی یا انتخاب رییس‌جمهور ندارد.

کواکبیان با انتقاد به داوطلبان انتخابات مجلس و ریاست جمهور مبنی بر انکار عضویت در تشکل‌ها و احزاب سیاسی برای جلب رای مردم، گفت: متاسفانه در نظام سیاسی کشور شاهد این مسئله هستیم در حالی که اگر انتخابات حزبی شکل بگیرد دغدغه مسوولان از بین می‌رود. عدم احراز صلاحیت واژه جدیدی است که در این دوره از انتخابات شاهدیم.

وی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی و ثبت احوال و وزارت اطلاعات و حفاظت اطلاعات سپاه و دادستانی از نهادهای تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات هستند. اگر استعلامات داوطلبان از این پنج دستگاه مثبت بود خدا وکیلی نمایندگان اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شوند تا برای تایید صلاحیت شدن به دل آنها ترس و لرز نیفتد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در بخش دیگری از سخنانش به بیان خاطراتی از نحوه ورودش به سیاست در دوره پهلوی و فعالیتهای سیاسی در ابتدای انقلاب اسلامی پرداخت.

وی در تشریح تفاوت مجالس هشتم و دهم گفت: در مجلس هشتم با ۴۵ نماینده نقش فراکسیون اقلیت را داشتیم ولی در مجلس دهم به ۱۰۵ نماینده افزایش یافتیم. در این مجلس علی لاریجانی با تشکیل فراکسیون مستقلان ولایی حدود ۸۰ نفر از اعضای فراکسیون ما را جذب کرد و فراکسیون اکثریت را تشکیل داد. این فراکسیون هر تصمیمی می‌خواست می‌گرفت. ما در مسائل پالرمو و اف ای تی اف نقش‌آفرین بودیم اما در تحقیق و تفحص از شهرداری تهران یا استیضاح وزیر وقت کشور نتوانستیم تصمیم محکم بگیریم.

کواکبیان ادامه داد: طرح شفافیت را در مجلس دهم با مشارکت برخی نمایندگان اصولگرا دنبال کردیم. در آن زمان برخی دوستان اصلاح‌طلب به ما انتقاد کردند که چرا چنین طرحی را دنبال می‌کنید. این طرح ممکن است توسط شورای نگهبان بر ضد اصلاح‌طلبان مورد استفاده شود اما ما نظر آنان را قبول نداشتیم و بالاخره این طرح در مجلس تصویب شد.

وی مدعی شد: برخی آمارها نشان می‌دهد مشارکت مردم در انتخابات اسفند چندان زیاد نیست. اگر مشارکت مردم در انتخابات مجلس دوازدهم مثل مجلس یازدهم که ۴۲ درصد بود، باشد خیلی نمی‌توانیم بگوییم که مجلس قویی تشکیل می‌شود.

این فعال اصلاح طلب در پایان گفت: بزرگترین مشکل مردم معیشت است و از مجلس دوازهم انتظار است به این مسئله بپردازد.

 

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها