|

روسیه: نشست صلح سوئیس برای اوکراین «بیهوده» خواهد بود

سفیر روسیه در سوئیس گفت که نشست صلح اوکراین بدون مشارکت مسکو «محکوم به شکست» خواهد بود.

روسیه: نشست صلح سوئیس برای اوکراین «بیهوده» خواهد بود

به گزارش شبکه شرق، سفیر روسیه در سوئیس در مصاحبه‌ای که امروز (یکشنبه) منتشر شد، اظهار داشت: میزبانی سوئیس از مذاکرات صلح اوکراین «بیهوده» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی گارمونین به روزنامه سوئیسی «SonntagsZeitung» گفت که نشست صلح اوکراین بدون مشارکت مسکو «محکوم به شکست» خواهد بود.

بر اساس این گزارش، درحالیکه سوئیس در گذشته بی طرفانه به عنوان واسطه‌ برای حل مناقشات بین‌المللی عمل کرده است، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در «مجمع جهانی اقتصاد» که هفته گذشته در داووس برگزار شد، از این کشور خواست تا نشست صلح کی‌یف را سازماندهی کند.

سفیر روسیه از سوئیس انتقاد کرد و گفت که این کشور همواره از «خط ضد روسی غرب» حمایت می‌کند و با ابراز همبستگی با اوکراین «نقش خود را به عنوان یک میانجی بین‌المللی بی‌طرف از دست داده است؛ بنابراین میانجیگری سوئیس غیرممکن است.»

گارمونین با بیان اینکه «طرح صلح ۱۰ ماده‌ای زلنسکی مبنایی برای انجام مذاکره نبود، به دلیل آنکه اولتیماتوم‌هایی علیه روسیه داشت»، خاطرنشان کرد: شما نمی‌توانید با روسیه به زبان اولتیماتوم صحبت کنید.

این دیپلمات روس با اشاره به اینکه «خواسته‌های روسیه باید در نظر گرفته شود»، اظهار داشت: از جمله اینکه «اوکراین باید به کشوری بی‌طرف و بدون سلاح هسته‌ای تبدیل شود که به حقوق بشر و آزادی‌های همه شهروندان و گروه‌های ملی در خاک خود احترام بگذارد.»

سوئیس بر خلاف قانون اساسی خود مبنی بی‌طرفی در تمام جنگ‌های دنیا، از تحریم‌های اروپایی ضدروسی حمایت کرده و بارها کمک‌های غیرنظامی به اوکراین ارسال کرده است. مقامات دولتی این کشور می‌گویند کمک‌های این کشور به اوکراین تنها شامل ابزارهای غیرنظامی می‌شود.

رئیس جمهوری اوکراین طی سخنرانی در نشست گروه ۲۰ در نوامبر ۲۰۲۲ گفته بود که کشورش برای رسیدن به صلح، برنامه‌ای ۱۰ ماده‌ای دارد که از جمله مهمترین موضوعات این برنامه می‌توان به امنیت هسته‌ای، غذایی، انرژی و تبادل زندانیان اشاره کرد.

در همین حال، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفته بود که اظهارات زلنسکی درباره راه‌حل صلح‌ با واقعیت تناسب ندارد، مسکو هیچ پیشرفتی در روند حل و فصل اوکراین نمی‌بیند و به همین دلیل به عملیات نظامی خود ادامه می‌دهد.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها