|

هشدار دوباره ایران به عراق و اسرائیل

دبیر شورای عالی امنیت ملی با هشدار دوباره به عراق تاکید کرد که هرگونه عملیات علیه مردم و دولت ایران از سوی اسرائیل با منشا هر کشوری به هیچ وجه تحمل نخواهد شد.

هشدار دوباره ایران به عراق و اسرائیل

به گزارش شبکه شرق، در پی بیانیه اعتراضی مشاور امنیت ملی عراق نسبت به حمله اخیر جمهوری اسلامی به اربیل، علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با مشاور امنیت ملی عراق تلفنی گفت‌و‌گو و تاکید کرد که هرگونه عملیات علیه مردم و دولت ایران از سوی اسرائیل، با منشا هر کشوری به هیچ وجه تحمل نخواهد شد.

روزنامه ایران نوشت: این سخن «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق که گفته است: «ایران، همسایه‌ای است که در کنار عراق علیه داعش ایستاد» واکنشی به تنش‌های برآمده از موضع‌گیری برخی از دولتمردان بغداد در قبال تهران و تحرکات گروه‌های تروریستی مستقر در نقاطی از خاک عراق بود که در هدف اولیه خود تخریب رابطه ایران و عراق را به عنوان دو کشور دوست و همسایه هدف قرار داده‌اند.

سپاه پاسداران 25 دی با انتشار سه بیانیه جداگانه از حمله موشکی به اهدافی در عراق و سوریه خبر داد. در واکنش به این حملات، وزارت خارجه عراق، سفیر خود در تهران را برای مشورت فراخواند و همچنین کاردار ایران در بغداد را برای اعتراض در خصوص همین موضوع احضار کرد.

در ادامه موج واکنش‌های شتاب‌زده برخی از مقام‌های امنیتی و نظامی عراق، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی این کشور، موضع ایران مبنی حمله به اربیل را بی‌پایه و اساس خواند و همزمان «ثابت العباسی»، وزیر دفاع این کشور هم بمباران اقلیم کردستان توسط ایران را غیر‌قابل‌قبول توصیف کرد و حتی از امکان تعلیق توافقنامه امنیتی اخیر بغداد و تهران سخن گفت.

اشاره او به توافق‌نامه امنیتی‌ای است که در 28 اسفند 1401، میان تهران و بغداد و با حضور محمد شیاع السودانی امضا شد. اما موضع‌گیری شتاب‌زده برخی مقام‌های عراقی در واکنش به حمله نظامی ایران به اربیل، در حالی بود که نخست‌وزیر عراق با سخنان اخیر خود، مبنی بر یادآوری نقش حمایتی ایران از عراق در مقابله با تروریست‌های داعش بر گزاره‌های مطرح‌شده در بیانیه‌های تند و تیز برخی دولتمردانشُ خط بطلان کشید.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه ایران، کشور همسایه‌ای است که در کنار عراق علیه داعش ایستاد، افزود: داعش امروز تهدیدی برای کشور عراق محسوب نمی‌شود و با توسعه توانمندی‌های نیروهای امنیتی ما، توجیهات برای وجود ائتلاف بین‌المللی رنگ باخته است. ما خواهان پایان یافتن فوری ماموریت ائتلاف بین‌المللی در عراق هستیم. این درخواست رسمی مردمی است و ما نسبت به این مساله جدیت داریم.

هشدار دوباره ایران به عراق و اسرائیل

در پی بیانیه اعتراضی مشاور امنیت ملی عراق نسبت به حمله اخیر جمهوری اسلامی به اربیل، علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با مشاور امنیت ملی عراق تلفنی گفت‌و‌گو و تاکید کرد که هرگونه عملیات علیه مردم و دولت ایران از سوی اسرائیل، با منشا هر کشوری به هیچ وجه تحمل نخواهد شد.

هشدار جدید ایران به عراق، در حالی است که جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر بارها نسبت به عدم اجرای توافق‌نامه امنیتی تهران و بغداد، هشدار داده و صراحتا مقامات عراقی را از مشروعیت هر گونه پاسخ پیشگیرانه و همچنین اقدام تلافی‌جویانه آگاه کرده بود. چند روز قبل از حمله اخیر نیز، تهران در روند نشست کمیته امنیتی ایران و عراق، به طور رسمی مراتب نارضایتی خود را به مشاور امنیت ملی این کشور اعلام کرده و هشدار داده بود که عدم اجرای کامل این توافق امنیتی، منجر به پاسخ و واکنش قانونی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

منبع: روزنامه ایران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها