|

تشدید تنش در روابط ایران و عراق/ بغداد سفیر خود را از تهران فراخواند

وزارت خارجه عراق، سفیر خود در تهران را در پی حمله موشکی سپاه ایران به اربیل فراخواند.

تشدید تنش در روابط ایران و عراق/ بغداد سفیر خود را از تهران فراخواند

به گزارش شبکه شرق، وزارت خارجه عراق، سفیر خود در تهران را در پی حمله موشکی سپاه ایران به اربیل فراخواند.

براساس بیانیه وزارت خارجه عراق، این وزارتخانه، نصیر عبدالمحسن، سفیر عراق در تهران را برای رایزنی و در پی حملات اخیر ایران به اربیل که منجر به شهادت و مجروح شدن شماری شد، فراخواند.

وزارت خارجه عراق پیش از این نیز اعلام کرد که ابوالفضل عزیزی، کاردار ایران در بغداد را احضار و یادداشت اعتراضی را به وی تسلیم کرده است.

سپاه ایران بامداد امروز در سه اطلاعیه‌ جداگانه از «انهدام مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق (شهر اربیل) و همچنین مقر تروریست‌های داعش در سوریه» با استفاده از موشک‌های بالستیک خبر داد.

حمله موشکی سپاه به عراق

کاردار ایران در بغداد احضار شد

وزارت خارجه عراق در پی حمله موشکی ایران به اربیل و اقلیم کردستان، کاردار سفارت ایران در بغداد را احضار کرد.

در پی حمله موشکی ایران به اقلیم کردستان، وزارت خارجه عراق، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور را احضار و یادداشت اعتراضی به او داد.

پیش از این، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای درباره این حملات اعلام کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به شرارت‌های اخیر اسرائیل در به شهادت رساندن فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت، با اشراف و تسلط اطلاعاتی بر مقرها و تحرکات این رژیم در منطقه، با شلیک موشک‌های بالستیک، یکی از مقرهای اصلی موساد در اقلیم کردستان عراق را مورد هدف قرار داده و آن را منهدم کرد.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در خصوص حملات موشکی سپاه پاسداران، اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق و ادلب سوریه گفت: اقدام صورت‌گرفته، در راستای دفاع مقتدرانه از حاکمیت و امنیت کشور، مقابله با تروریسم و بخشی از مجازات عادلانه جمهوری اسلامی علیه متجاوزان به امنیت کشور بود.

ایران و عراق

عراق کمیته تحقیقات درباره حمله موشکی ایران تشکیل می‌دهد

وزارت خارجه عراق ضمن محکوم کردن حمله موشکی ایران به مقر تروریست‌ها در اربیل اعلام کرد که بغداد کمیته تحقیقات در مورد این حمله تشکیل می‌دهد.

«ایسنا» نوشت: وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای حملات موشکی ایران به اربیل را محکوم و مدعی شد که این اقدام تجاوز به حاکمیت عراق و امنیت ملت آن، اهانت به حسن همجواری و آسیب به امنیت منطقه است.

به نقل از الجزیره، در این بیانیه آمده است که تمام اقدامات لازم در مورد حمله موشکی ایران به اربیل از جمله شکایت علیه آن در شورای امنیت را اتخاذ خواهیم کرد.

در این بیانیه همچنین خبر کشته شدن پیشرو دزایی، تاجر کرد و زخمی و کشته شدن اعضای خانواده‌اش تایید شده است.

وزارت خارجه عراق همچنین اعلام کرد که محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور تصمیم گرفته است که کمیته تحقیقات در مورد حمله ایران تشکیل دهد تا اطلاعاتی در این خصوص جمع‌آوری کند.

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق امروز (سه‌شنبه) برای بررسی و تحقیق در مورد حمله موشکی ایران در راس هیاتی امنیتی به اربیل رفت.

«عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق نیز در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که «حمله به اربیل را محکوم می‌کنیم و این اقدام نقض حاکمیت عراق است و در کشور بی‌ثباتی و ناامنی ایجاد می‌کند».

او  گفت که مسائل باید از طریق گفت‌وگوهای سازنده حل شود نه از طریق حملات نظامی که امنیت عراق را تهدید می‌کند.

پیش از این «مسرور بارزانی»، نخست‌وزیر اقلیم کردستان به حملات موشکی سپاه پاسداران ایران در اربیل واکنش نشان داد و از دولت عراق خواست که قاطعانه علیه آنچه «حملات بزدلانه» سپاه پاسداران ایران می‌خواند، اقدام کند.

شبکه روداو با بیان این مطلب گزارش کرد که بارزانی اعلام کرده  که این حمله «نقض آشکار استقلال عراق و اقلیم کردستان» بوده است.

او در بیانیه‌ای گفت: از دولت فدرال در بغداد می‌خواهم موضعی اصولی در قبال نقض آشکار استقلال عراق و اقلیم کردستان اتخاد کند.

بارزانی همچنین گفت: از جامعه جهانی هم می‌خواهم در مواجهه با این حملات مکرر علیه مردم اقلیم کردستان سکوت نکنند.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان تاکید کرد در چند روز آتی، با شرکایشان در جامعه بین‌المللی برای متوقف کردن این حملات همکاری خواهند کرد. 

منبع: میدل ایست نیوز
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها