|

رئیس جمهور آمریکا:

از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پس از برگزاری انتخابات در جزیره تایوان و پیروزی نامزد استقلال طلب اعلام کرد که واشنگتن از استقلال تایوان حمایت نمی کند.

 از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم

 

به گزارش شبکه شرق، «لای چینگ ته» نامزد ریاست جمهوری حزب حاکم دموکراتیک ترقی خواه تایوان (DPP) روز شنبه در انتخابات پیروز و متعهد شد که در مقابل پکن ایستادگی کند و به دنبال مذاکره باشد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز روز شنبه به وقت محلی در حالیکه عازم کاخ ریاست جمهوری آمریکا در کمپ دیوید بود، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره واکنش به انتخابات در جزیره تایوان گفت: ما از استقلال تایوان حمایت نمی کنیم.

ساعاتی پیش از آغاز رای گیری، واشنگتن هشدار داده بود که دخالت در انتخابات تایوان «از سوی هر کشوری» غیرقابل قبول است.

با وجود هشدارهای چین مبنی بر رای ندادن به وی، ویلیام لای چینگ ته از حزب حاکم دموکراتیک مترقی (DPP) در انتخابات ریاست جمهوری تایوان پیروز شد.

لای، در رقابتی سه جانبه با «هو یو ایه» از حزب محافظه‌کار کومینتانگ (KMT) و شهردار سابق تایپه، «کو ون‌جه»، از حزب مردم تایوان که در سال ۲۰۱۹ تأسیس شد، قرار گرفته بود.

نتایج جزئی کمیسیون مرکزی انتخابات نشان داد که لای ۴۰.۲ درصد از آرا را به دست آورده است. بر اساس آمار کمیسیون، نتایج از ۹۸ درصد شعب رای گیری در سراسر جزیره شمارش شد که نشان داد که هو با ۳۳.۴ درصد آرا از لای عقب افتاده است.

هو شکست را پذیرفت و پیروزی لای را تبریک گفت. وی همچنین از حامیان حزب خود به دلیل شکست عذرخواهی کرد. شهردار سابق تایپه و دیگر نامزد این انتخابات نیز شکست را پذیرفت.

انتخابات تایوان به دلیل وضعیت سیاسی مورد مناقشه این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است. این منطقه در حالی که از دهه ۱۹۴۰ به طور عملی مستقل بوده ولی چین همچنان خواستار پیوند آن با سرزمین اصلی است و استفاده احتمالی از زور برای دستیابی به هدف خود را رد نکرده است.

چین در آستانه انتخابات، لای را به عنوان یک جدایی طلب خطرناک محکوم کرد. پکن اعلام کرد که لای در صورت پیروزی، تهدیدی برای صلح در منطقه خواهد بود و انتخابات این جزیره را انتخابی بین جنگ و صلح خواند.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها