|

اسراییل: رهگیری پهپادهای ایران پرهزینه است

روزنامه اسراییلی روز یکشنبه در تحلیلی در باره توان پهپادی ایران اذعان کرد که بعد از سال‌ها تلاش اینک جمهوری اسلامی انواع پهپادها با قابلیت بالا را در اختیار دارد.

اسراییل: رهگیری پهپادهای ایران پرهزینه است

به گزارش شبکه شرق، روزنامه اسراییلی روز یکشنبه نوشت، ایران سال‌ها صرف توسعه روزافزون انواع پهپادها کرده و طیف وسیعی از پهپادهای رزمی و تجسسی را در اختیار دارد.

روزنامه اسراییلی روز یکشنبه در تحلیلی در باره توان پهپادی ایران اذعان کرد که بعد از سال‌ها تلاش اینک جمهوری اسلامی انواع پهپادها با قابلیت بالا را در اختیار دارد.  

 روزنامه «یدیعوت آحارانوت» روز یکشنبه در خصوص توان پهپادی ایران نوشت، پهپادهای ایران و متحدانش نسبتا ارزان و در عین حال دارای قابلیت آسیب زدن بالایی هستند و رهگیری آنها بسیار پرهزینه است. این‌ها خود مزیت بزرگی است.

این روزنامه در بخش دیگر گزارش خود نوشت، ایران و متحدانش انواع مختلفی از پهپادهای کوتاه برد و دوربرد در اندازه‌های مختلف دارند. برخی از آنها برای تجسسی استفاده می‌شوند، در حالی که «پهپادهای انتحاری» با کلاهک‌های انفجاری روی اهداف منفجر می‌شوند.

ایران، طیف وسیعی از پهپادها را در اختیار دارد که هم برای جمع‌آوری اطلاعات و هم برای انجام حملات استفاده می‌شوند. ایران سال‌ها صرف توسعه روزافزون انواع پهپادها کرده است. این کشور همچنین در «مهندسی معکوس» پهپادهای آمریکایی که به دست این کشور افتاده‌اند، مشغول بوده است.

 

شناخته شده ترین پهپاد «شاهد- ۱۳۶» است و وزنی معادل ۴۴۰ پوند دارد .ایران در آگوست گذشته از پهپاد جدید خود به نام «مهاجر-۱۰» رونمایی کرد .این پهپاد می‌تواند ۲۴ ساعت در ارتفاع چهار مایلی تا مسافت ۱۲۰۰ مایل پرواز کند.

این پهپاد جدید می‌تواند باری به وزن ۶۶۰ پوند را حمل کند. ایران همچنین دارای پهپاد «ابابیل» است که می‌تواند تا ۶۰ مایل پرواز کند. پهپاد «کمان» نیز می‌تواند ۱۰ ساعت با کلاهک ۲۰۰ پوندی پرواز کند.

این روزنامه درباره توان پهپادی حزب الله لبنان نیز نوشت، حزب الله دارای پهپادهایی در اندازه‌های گوناگون است که هم برای عملیات تجسسی و هم برای حملات تهاجمی استفاده می‌شود.

 

درچند هفته گذشته، پهپادهای رزمی حزب الله به سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل نفوذ کرده‌اند که در یک مورد، یکی از نیروهای ذخیره ارتش کشته شد .

حزب‌الله پهپادهای «ایوب» و «مرصاد» در اختیار دارد که اگرچه عموما برای عملیات تجسسی استفاده می‌شوند، اما می‌توان آنها را مسلح کرد.

از سال ۲۰۰۶، حزب الله به شدت تلاش کرده است تا زرادخانه پهپادهای خود را توسعه دهد که طبق گزارش‌ها می‌توانند در فاصله ۲۵۰ مایلی عملیات تجسسی خود را انجام دهند.

پهپادهای حزب‌الله بارها توانسته‌اند با پشت سر گذاشتن تجهیزات شناسایی رژیم اسراییل از مرزهای فلسطین اشغالی عبور کنند و با موفقیت به آشیانه خود در لبنان بازگردند.

 

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها