|

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس:

در مهم‌ترین مسائل به روسیه کمک کردیم؛ انتظار نداشتیم در مورد جزایر ایران چنین موضعی بگیرد/ روسیه مواضعش را درگوشی نگفته بود که بخواهد درگوشی آن را اصلاح کند!

عباس زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص تجدید نظر روابط ایران با روسیه، گفت: اگر این موضع آنها اصلاح نشود، همکاری ما با روسیه در سایر حوزه ها هم تحت تاثیر این موضع سیاسی قرار خواهد گرفت. بنابراین روس ها عقلانیت لازم را داشته باشند چراکه بعید می‌دانیم در دنیا کشوری به ظرفیت ایران را پیدا کنند که در مسایل مشترک خصوصا تحریم ها غربی در کنار هم باشند.

در مهم‌ترین مسائل به روسیه کمک کردیم؛ انتظار نداشتیم در مورد جزایر ایران چنین موضعی بگیرد/ روسیه مواضعش را درگوشی نگفته بود که بخواهد درگوشی آن را اصلاح کند!

به گزارش شبکه شرق، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روسیه باید صراحتا مواضع خود در قبال جزایر سه گانه ایران را اصلاح کند، گفت: منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دو بخش دارد؛ اصل اول نظام جمهوری اسلامی ایران و اصل دوم تمامیت ارضی ایران است و هر کشور و جریانی با این دو اصل شوخی کند، ما با آنها جدی برخورد خواهیم کرد.

محمود عباس زاده مشکینی در خصوص مواضع لاوروف در رابطه با جزایر سه گانه ایران، اظهار کرد: ایران و روسیه تهدید مشترکی به نام تحریم غربی ها دارند و همکاری این دو کشور و پیمان های مشترکی که داریم، باعث هم افزایی بین ایران و روسیه شده بود که به نفع هر دو کشور است؛ اما بعد از هر توافق اقتصادی، توافق و هم‌گرایی های سیاسی هم وجود دارد و ما در مهمترین مسایل روسیه، این کشور را کمک کردیم و انتظار نداشتیم روسیه در مورد جزایر ایران چنین موضعی بگیرد.

وی ادامه داد: از بعضی کشورها که طول و عرضشان به اندازه یک استان ما نیست و هر روز با اسراییل روابط دارند انتظاری نداریم اما انتظار نداشتیم روسیه با جمهوری اسلامی ایران شوخی کند و ما در ارتباط با تمامیت ارضی با کشورهایی که حتی اگر با ما شوخی می کنند، جدی برخورد خواهیم کرد. روسیه مواضع خود در قبال جزایر سه گانه ایران را در گوشی نگفته که الان هم بخواهد در گوشی و در گفت و گو با وزیر امور خارجه آن را اصلاح کند. بنابراین بایستی صراحتا اعلام کنند تا دنیا در جریان قرار بگیرد.

 عباس زاده در خصوص تجدید نظر روابط ایران با روسیه، گفت: اگر این موضع آنها اصلاح نشود، همکاری ما با روسیه در سایر حوزه ها هم تحت تاثیر این موضع سیاسی قرار خواهد گرفت. بنابراین روس ها عقلانیت لازم را داشته باشند چراکه بعید می‌دانیم در دنیا کشوری به ظرفیت ایران را پیدا کنند که در مسایل مشترک خصوصا تحریم ها غربی در کنار هم باشند.

وی ادامه داد: وزرای امور خارجه هر روز با یکدیگر صحبت می کنند و ما از محتوای صحبت آنها اطلاع دقیقی نداریم اما صرف اصلاح مواضع در گفت و گوی تلفنی، مشکلی را حل نخواهد کرد و حتی در سایت وزارت امور خارجه روسیه و به صورت مکتوب باید علنی مواضع خود را اصلاح کنند.

عباس زاده نماینده مردم مشکین شهر در پایان خاطرنشان کرد: منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دو بخش دارد اصل اول نظام جمهوری اسلامی ایران و اصل دوم تمامیت ارضی ایران است و هر کشور و جریانی با این دو اصل شوخی کند ما با آنها جدی برخورد خواهیم کرد.

 

منبع: شفقنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها