|

نیروی دریایی ایتالیا ناوچه به دریای سرخ اعزام می‌کند​

در پی تشکیل ائتلافی دریایی از سوی کشورهای غربی به بهانه حفاظت از مسیر کشتیرانی دریای سرخ در مقابل حملات ارتش یمن، وزارت دفاع ایتالیا امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور، یکی از ناوچه‌های خود را برای این منظور «در ساعات آتی» به دریای سرخ اعزام می‌کند.

نیروی دریایی ایتالیا ناوچه به دریای سرخ اعزام می‌کند​

به گزارش شبکه شرق، گیدو کروستو وزیر دفاع ایتالیا پس از تماس ویدیویی با لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده مدعی شد: ایتالیا به همراه جامعه بین‌المللی، وظیفه خود را برای مقابله با «فعالیت بی‌ثبات‌کننده حوثی‌ها» انجام خواهد داد.

در بیانیه ایتالیا آمده است که کروستو و آستین «رویکردهایی برای تضمین امنیت مسیرهای دریایی و جلوگیری از پیامدهای منفی برای اقتصاد بین‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.»

وزیر دفاع ایتالیا همچنین مدعی شد: «افزایش حضور نظامی در منطقه برای ایجاد شرایطی پایدار، اجتناب از بلایای زیست محیطی (اکولوژیکی) و جلوگیری از تجدید فشار تورمی ضروری است.»

ایالات متحده پیشتر اعلام کرده بود که یک تلاش چند ملیتی به بهانه‌ی حفاظت از کشتی‌های بازرگانی در دریای سرخ را رهبری می‌کند.

رویترز همچنین نوشت: منبعی در وزارت دفاع ایتالیا با تایید گزارش قبلی رسانه‌ها گفت که ناوچه ویرجینیو فاسان (Virginio Fasan) به عنوان بخشی از عملیات دریایی اتحادیه اروپا موسوم به آتالانتا که از اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شده است، به سمت دریای سرخ می‌رود.

از سوی دیگر، انگلیس در پی حملات ارتش یمن به کشتی‌های اسرائیل در دریای سرخ، نسبت به وخامت وضعیت امنیتی در این دریا هشدار داد و اعلام کرد که یک ناو «نیروی دریایی سلطنتی» را به عملیات تحت رهبری ایالات متحده در این منطقه اعزام می‌کند.

لوید آستین پیشتر اعلام کرد که یک ائتلاف چندملیتی برای مقابله با عملیات‌ ارتش یمن در دریای سرخ تشکیل شده است. این ائتلاف علاوه بر آمریکا، شامل انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، نروژ، هلند، کانادا، بحرین و سیشل است.

ادعای ایالات متحده درباره تهدید تجارت آزاد در دریای سرخ در حالی مطرح شده است که ارتش یمن در اعتراض به کشتار زنان و کودکان غزه توسط اسرائیل اقدام به توقیف و ممانعت از عبور کشتی‌ها به مقصد سرزمین‌های اشغالی فلسطین کرده و هشدار داده است که این روند را تا زمان قطع سرکوب و اعلام آتش‌بس ادامه خواهد داد.

ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار داده است.

نیروی دریایی یمن پیشتر هشدار داده بود که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها