|

دور دنیا در یک دقیقه

ترامپ اگر به کاخ سفید بازگردد تلافی می‌کند؟/ فقط روز اول دیکتاتور خواهم بود

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

ترامپ اگر به کاخ سفید بازگردد تلافی می‌کند؟/ فقط روز اول دیکتاتور خواهم بود
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. ابتدا به یکی از کمپین‌های تبلیغاتی ترامپ در آیوا سر می‌زنیم و پس از آن به مدرسه‌ای در تگزاس می‌رویم و علت تعلیق یکی از دانش‌آموزان را جویا می‌شویم.

ترامپ: تنها روز اول دیکتاتور خواهم بود

مسئله مرزهای جنوبی آمریکا به قدری مهم است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده می‌گوید تنها یک روز به خاطرش دیکتاتور می‌شود و بعد از آن دیگر نه!

ترامپ برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آماده می‌شود. او این روزها در نشست‌های تبلیغاتی متعددی در سراسر آمریکا شرکت می‌کند و از برنامه‌هایش می‌گوید.

مجری می‌پرسد قول می‌دهید در صورت بازگشت به قدرت از آن برای تلافی استفاده نکنید؟ ترامپ می‌گوید فقط روز اول دیکتاتور می‌شوم، مرزهای مشترک با مکزیک را می‌بندم و بعد از آن دیگر دیکتاتور نخواهم بود.

هشدار به زنان باردار در نزدیکی مزارع

مطالعات جدید نشان می‌دهد جنین زنان بارداری که در فصل سمپا‌شی‌ در نزدیکی مزارع و زمین‌های کشاورزی زندگی می‌کنند، از رشد کافی و استاندارد برخوردار نیست. 

در آزمایش ادرار زنان باردار نزدیک به مزارع و زمین‌های کشاورزی مقدار محسوسی از ماده گلی‌فوسیت مشاهده شده است. این ماده برای آفت‌کشی و سمپاشی استفاده می‌شود.

گلی‌فوسیت مانع از رشد استاندارد جنین می‌شود. تاثیر بسیار مهمی در ابتلا به انواع سرطان دارد و مشکلات دیگر جنینی را ایجاد می‌کند.

افغانستان؛ آسیب جبران‌ناپذیر طالبان به نظام آموزشی

گروه‌های حقوق بشری در افغانستان گزارش می‌دهند طالبان در این کشور به کل نظام آموزشی آسیب می‌رساند و نه فقط به بخش زنان؛ نسل محروم و بی‌دانش در انتظار آینده افغانستان است.

آنها این آسیب‌ها را جبران ناپذیر توصیف می‌کنند و می‌گویند حذف زنان از بخش آموزش، یعنی استفاده از معلم‌های بدون صلاحیت مرد برای آموزش پسران دانش‌آموز.

در این گزارش تاکید شده معلم‌ها بی‌کیفیت هستند و آموزش کافی به دانش‌آموزان نمی‌دهند. آنها از تنبیه بدنی استفاده می‌کنند. خطر بزرگی در کمین آینده افغانستان است.

تصویب پایان اعتصاب هالیوودی‌ها

نزدیک یک ماه پس از توافق میان اتحادیه بازیگران شاکی و استودیوهای هالیوودی بالاخره پایان اعتصاب به تصویب رسید. این اتفاق فعالیت را به استودیوهای فیلم باز می‌گرداند.

اتحادیه بازیگران هالیوودی چندی پیش با همراهی نویسندگان، اعتصابی تاریخی را در هالیوود با هدف توجه بیشتر استودیوها به حقوق خود راه انداختند.

در این توافق بازیگران به افزایش حقوق، حمایت در تقابل با هوش مصنوعی و دریافت پاداش منطبق بر قرارداد با استودیو دست پیدا می‌کنند.

این مدل مو جایی در مدرسه ندارد!

دبیرستانی در تگزاس آمریکا دانش‌آموز سیاه‌پوست را به دلیل مدل موهایش تعلیق کرده است. داریل جورج حاضر نیست مدل مویش را تغییر دهد. 

مسئولان دبیرستان می‌گویند وقتی جورج موهایش را باز می‌کند از حد مجاز ( بالای ابروها و گوش‌ها ) بلندتر است. اما او همواره با بافت آفریقایی به مدرسه می‌رود.

خانواده این دانش‌آموز ۱۸ ساله می‌گویند مدل موی فرزندشان ناقض اصول پوشش مدرسه نیست. ولی مسئولان نگاه تبعیض‌آمیز نژادی به جورج دارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها