|

اعتراف پس از خروج از ساختمان جام‌جم!/ لاریجانی: خبر نداشتم؛ ضرغامی: مجبور بودم؛ سرافراز: اصلا پیشنهاد ندادند

در پشت دیوارهای یک سازمان در خیابان جام‌جم تصمیماتی گرفته و اجرا می‌شود که سال‌ها در اذهان می‌ماند.

اعتراف پس از خروج از ساختمان جام‌جم!/ لاریجانی: خبر نداشتم؛ ضرغامی: مجبور بودم؛ سرافراز: اصلا پیشنهاد ندادند

به گزارش شبکه شرق، این سازمان صداوسیماست که حواشی زیادی دارد اما یکی از حاشیه‌ساز‌ترین بخش آن تصمیم برای پخش اعترافات است؛ اعترافاتی که معمولا سیاستمداران و مسئولان سابق را دربرمی‌گیرد!

جالب است که مسئولان صداوسیما پس از پایان کار و خروج از صداوسیما تلاش دارند تا مسئولیت پخش این اعترافات را گردن نگیرند و خود را مبرا از نقش داشتن در این برنامه‌ها نشان دهند به نحوی که گویی پخش اعترافات تلویزیونی نمره منفی در رزومه آنهاست!

*نگذاشتم اعتراف تلویزیونی پخش شود

اخیرا محمد سرافراز که دوره کوتاهی ریاست صداوسیما را برعهده داشت، از عدم پخش اعترافات تلویزیونی در زمان خودش ابزار رضایت کرد.

سرافراز در پاسخ به این سوال انصاف‌نیوز که اعترافات تلویزیونی در آن مقطع(دوران ریاستش بر صداوسیما) از چه جنسی بود؟ گفت: «درخواستی برای پخش اعترافات نشد.» و دلیلش را هم اینگونه ذکر کرد: «این را باید از خودشان بپرسید؛ شاید می‌دانستند که با پخش آن موافقت نمی‌کنیم.

من برای تمام امور مهم صداوسیما شخصاً وقت زیادی اختصاص می‌دادم. از اشکالات وارد به صداوسیما این است که به شکل متمرکزی مدیریت نمی‌شود و تعدادی جزایر جداگانه هستند.

به دلیل یک تجربه‌ ناموفق در حوزه‌ برون مرزی حساسیت خودم هم بالا بود تا مطالبی که پخش می‌شود واقعی باشد.

از طرف دیگر این نوع اعتراف‌ها خلاف قانون هم است‌. رئیس سابق قوه قضائیه حتی اصرار داشت تا زمانی که پرونده‌ای به دادگاه نرفت و حکم داده نشده نه تنها حق مصاحبه بلکه انتشار خبر از متهمان دادگاه خلاف قانون است و برای پرونده‌های اقتصادی هم یک مجوز خاص گرفتند که البته به‌درستی هم اجرا نشد. از این نظر هم ایراد دارد و فقط تصمیم رئیس صداوسیما نیست.»

جالب اینجاست که برخی تندروها اتهاماتی را به سرافراز نسبت می‌دادند و شاید روزی هم نوبت او بود تا در تلویزیون اعتراف کند اما خودش این اتهامات را رد می‌کند و زمانی که از او پرسیده شد بعد از ماجرای خانم میرقلی‌خان آیا حرف و حدیث‌ها و نحوه کنار گذاشتن او روی زندگی شخصی شما تاثیر داشت؟

پاسخ منفی داد و درباره اینکه آیا با به دیدن‌ خانم میرقلی‌خان در خارج رفته است، گفت: «بله، با خانواده به عمان رفتیم.» زمانی که انصاف نیوز از او سوال کرد: «یکی از اتهاماتی که به شما در زمان ریاست بر صداوسیما می‌زدند این بود که شما بستر نفوذ در آنجا را فراهم کردید.

موضوع نفوذ و نفوذی‌ها که در این سال‌ها خیلی مطرح شده را چه در رسانه و چه در مقیاس بزرگ‌تر، در‌ کشور چگونه می‌بینید؟» اینگونه پاسخ داد: «البته این اتهام به من نمی‌چسبید. یک مورد بود که در پاسخم به آقای طائب که در کتاب روایت یک استعفا هم آمده همه‌ مسائل روشن شده است.»

*ضرغامی: من کاره‌ای نبودم

در زمان ریاست عزت ا... ضرغامی بر صداوسیما اعترافات تلویزیونی زیادی پخش شد اما جالب آنجاست که وقتی از صداوسیما خارج شد، مهمان صبحانه برخی افراد شد که اعترافاتشان پخش شده بود مانند ابطحی!

ضرغامی خود را دارای نقش در پخش تلویزیونی اعترافات نمی‌داند و می‌گوید: «مسئله فتنه و حوادث ٨٨ یک مسئله امنیتی بسیار مهم بود که دشمن با هدف براندازی خیلی تلاش کرد. آبروی نظام به مخاطره افتاد. شورای عالی امنیت ملی در اینجا مدیریت می‌کرد و جلسات مکرر داشت.

حصر هم مصوبه شورای عالی امنیت ملی را داشت. حصر تصمیم قضائی نبود. درباره پخش آن دادگاه‌ها و اعترافات، شورای عالی امنیت ملی تشخیص می‌داد که پخش آنها به‌لحاظ مدیریت ناامنی‌های موجود در کشور و کنترل امنیت به نفع مردم کمک می‌کند.»

وقتی از او سوال شد: «یعنی پخش دادگاه‌ها با آن شکل و شرایط با مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود؟» گفت: «همه اینها براساس مصوبات امنیتی کشور است.» وی در واکنش به اینکه«یعنی به صداوسیما ابلاغ می‌شد که شما باید مثلا اعترافات را پخش کنید».

اظهار داشت: «بالاتر از ابلاغ بود. همکاری بسیار نزدیکی با ما داشتند. ما هم همکاری می‌کردیم برای اینکه بتوانیم امنیت را در کشور حفظ کنیم.»

*لاریجانی: من بی‌خبر بودم

«هویت» یکی از برنامه‌های معروف صداوسیما در زمان مدیریت علی لاریجانی بود. هویت یک برنامه تلویزیونی است که در سال ۱۳۷۵ از شبکه ۱ سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

در این برنامه بسیاری از نویسندگان و روشنفکران مورد انتقادات شدید قرار گرفتند و اعترافات تلویزیونی برخی زندانیان که در زندان ضبط شده بود نیز در این برنامه پخش شد. مهم‌ترین افرادی که در این برنامه تصاویر اعترافاتشان به نمایش درآمد، علی اکبر سعیدی سیرجانی، عزت‌ا... سحابی و غلامحسین میرزاصالح بودند.

لاریجانی هم پس از خارج از صداوسیما نه تنها حاضر به پذیرش مسئولیت در پخش این برنامه نشد بلکه عذرخواهی هم کرد. علی لاریجانی می‌گوید که برنامه هویت کار زیردستان او بوده و از آن مطلع نبوده و بعدا با ساخت برنامه چهره‌های ماندگار، تلاش کرده آن خطا را جبران کند.

چراغ برنامه دیگری بود که بعد از ریاست جمهوری خاتمی از صدا و سیما به نمایش در آمد. در این برنامه تلاش شد دولت خاتمی را به دست داشتن در قتل‌های زنجیره‌ای متهم کند. لاریجانی در انتخابات سال ۸۴ گفته بود از مضامین برنامه چراغ هم اطلاع نداشته است. اعضای کانون نویسندگان و روزنامه‌های اصلاح طلب معتقد بودند سازندگان دو برنامه چراغ و هویت، یک گروه هستند.

*هاشمی اعترافی را پخش نکرد

محمد هاشمی قبل لاریجانی عهده دار ریاست صداوسیما بود. او در پاسخ به این سوال آرمان ملی که اعترافات تلویزیونی متهمان سیاسی در دوران مدیریت شما نبود؟ گفت: «خیر. در مواردی مثلا از آقای شریعتمداری آن دوران وزیر اطلاعات بود، مصاحبه از ایشان گرفته بودند و این مصاحبه را پخش کردند که بعد از مصاحبه می‌خواستیم، برنامه سازی کنیم اما امام فرمودند همان مصاحبه کافی است و در زمینه اخبار اعترافات زندانیان یا... در این زمینه فعال نبودیم.» وی در واکنش به اینکه «پس امام مخالف پخش بودند». گفت: «بله امام مخالف بودند.»

 

منبع: آرمان ملی
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها