|

پاسخ معاونت زنان ریاست جمهوری به انتشار مطلبی به نقل از خزعلی در مورد «بازیگر شدن طلبه‌ها»

معاونت امور زنان ریاست جمهوری در واکنش به یادداشت «جوان» با عنوان «چند نکته درباره بازیگر شدن طلبه‌ها»، جوابیه‌ای با تیتر «افراط و تفریط هر دو به زیان نسل جوان» به دفتر روزنامه ارسال کرده است که به همراه پاسخ «جوان» منتشر می‌شود.

پاسخ معاونت زنان ریاست جمهوری به انتشار مطلبی به نقل از خزعلی در مورد «بازیگر شدن طلبه‌ها»

به گزارش شبکه شرق، معاونت امور زنان ریاست جمهوری در واکنش به یادداشت «جوان» با عنوان «چند نکته درباره بازیگر شدن طلبه‌ها»، جوابیه‌ای با تیتر «افراط و تفریط هر دو به زیان نسل جوان» به دفتر روزنامه ارسال کرده است که به همراه پاسخ «جوان» منتشر می‌شود. معاونت زنان به دلیل بازنشر یادداشت روزنامه جوان در شبکه شرق، این جوابیه را برای روزنامه ارسال و درخواست کرده‌اند که این جوابیه بازنشر شود. متن جوابیه معاونت زنان به جوان به شرح زیر است:

 

جوابیه معاونت زنان 

«نویسنده محترم از اساس کلام خانم دکتر خزعلی را با تحریف و از طریق رسانه‌های غیرمعتبر دریافت کرده و حاضر نشده به خود زحمت بدهد و در توئیت خانم دکتر خزعلی اصل سخنان ایشان را دریافت کند و بر مبنای یک خبر نادرست تحلیل‌های خود را ارائه داده است. 

در سخنان خانم خزعلی ابداً مسئله بازیگری زنان طلبه مطرح نبوده که نویسنده محترم نگران استحاله و انحراف آنان شده است. مسئله مورد تقاضای طلاب حمایت از تربیت بازیگر؛ نه بازیگری، فیلمسازی و کارگردانی بوده و لازم است تحلیلگران محترم قبل از دست به قلم شدن بررسی مختصری در صحت اخبار داشته باشند و بر مبنای داده‌های صحیح قضاوت کنند. 

مطلب دیگر این است که نویسنده محترم فرض را بر این گذاشته که کل سینما فاسد است. بنابراین باید از نزدیک شدن به آن به‌شدت پرهیز کرد و آن را به اهلش سپرد و طبیعتاً نتیجه این می‌شود که ما باید فقط مصرف‌کننده آنچه غرب‌زدگان برایمان تولید می‌کنند، باشیم و مراقبت کنیم افراد مذهبی و ارزشی نزدیک نشوند و ایمان خود را حفظ کنند، اما اینکه محصولات غربی‌ها چه بر سر جوانان ما می‌آورد به ما مربوط نیست و ما باید سعی کنیم خودمان و طلبه‌های خوب و متعهدمان را حفظ کنیم و نگذاریم خدشه‌ای به ایمان آنان وارد شود، چراکه نوشتن فیلمنامه یا کارگردانی با تربیت بازیگر فقط مدل غربی دارد و ابداً نباید به تغییر آن فکر کرد و این دقیقاً مطابق همان چیزی است که سینماگران غربی با فریاد در روز‌های گذشته بیان داشته‌اند که این محدوده و منطقه خاص ماست و طلبه را چه به اظهار علاقه به این حوزه و این منطقه ممنوعه است و شما حق نزدیک شدن به آن را ندارید که البته ظاهراً نشریاتی مانند «جوان» نیز بر آن مهر تأیید می‌زنند. 

نویسنده محترم به مشکلات ساختاری اشاره کرده است. موضوع بحث اساساً بررسی معضلات مربوط به عرصه سینما و راه‌حل‌های آن نبوده تا استقبال معاونت امور زنان از اعلام آمادگی برخی از بانوان طلبه جهت فعالیت در حوزه‌هایی همچون فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی و تربیت بازیگر را به عنوان راه‌حلی برای معضلات مربوط به عرصه سینما تلقی کنیم. 

معاونت در مقام تسهیل‌گر و در قالب نقش ستادی و نه اجرایی، وظیفه شناسایی استعداد‌های بانوان در حوزه‌های گوناگون و فراهم‌سازی بستر‌های بروز و ظهور آن‌ها را دارد. قطعا استقبال از اعلام آمادگی بانوان طلبه جهت ورود به عرصه فرهنگی هنری منافاتی با لزوم آموزش‌های حرفه‌ای ندارد. بدیهی است که ایجاد بستری مناسب در عرصه‌های فرهنگی برای ورود افراد متخصص که ارزش‌های اخلاقی و اعتقادی برای ایشان در اولویت است خود از مصادیق مدیریت فرهنگی به‌شمار می‌آید. 

بخشی از مسائل فرهنگی ما مربوط به ساختار و بخش مهم دیگر آن مربوط به مجریان و متصدیان است. اصلاح ساختار مهم است، ولی بهترین ساختار اگر مجریان غیرمتعهد به اصول اخلاقی داشته باشند به سمت انحراف و ابتذال سوق خواهد یافت. 

اما نصیحت مشفقانه به نویسنده محترم این است که سینما مثل سایر هنر‌ها یکی از قالب‌های خوبی است که می‌تواند فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را نه تنها در سطح ملی، بلکه در سطح جهانی مدیریت و منتشر کند. آثاری مانند فیلم امام علی (ع)، حضرت یوسف (ع)، حضرت مریم (س) و بسیاری از فیلم‌های عرصه مقاومت شاهد قدرت تأثیر‌گذاری هنر در انتقال فرهنگ و تمدن است و این نگاه که عرصه سینما را فاسد و غیرقابل اصلاح بدانیم، نه منطقی است و نه دینی، همانگونه که نگاه غیرتخصصی نتیجه معکوس در بهره‌گیری از این قالب هنری را به بار خواهد آورد. رویکرد غیرمتعهدانه نیز در تخریب و صدمه به فرهنگ و تمدن نقش دارد و هر دو به یک اندازه خطرناک هستند. »

 

 

پاسخ جوان

«حرفه‌ای‌تر آن بود که مسئولان محترم روابط‌عمومی معاونت زنان ریاست جمهوری به جای طرح برداشت خود به‌طور دقیق به همان متن یادداشت «جوان» استناد می‌کردند. تغییر در لحن و ادبیات محترمانه «جوان» به جملاتی که بیشتر عوامانه و سطحی جلوه می‌کند، قطعاً زیبنده نیست. 

عجیب است که نویسنده جوابیه به‌طور کلی جملات خانم معاون را تکذیب کرده‌اند، اما آیا بهتر نبود آن اداره اگر ضرورتی در تکذیب می‌دید، آن را به‌طور رسمی و شفاف اعلام می‌کرد، چراکه متن سخنان خانم خزعلی به‌رغم اصلاح در اغلب خبرگزاری‌های رسمی هنوز در بسیاری از سایت‌ها و پایگاه‌های خبری رسمی موجود است و اگر این پایگاه‌ها در درج آن جملات رعایت امانتداری را نکرده یا خدایی ناکرده مطالبی از زبان ایشان منتشر کرده‌اند، قطعاً قابلیت پیگیری حقوقی دارد. 

جوابیه روابط‌عمومی اساساً موضوع را به توئیت خانم خزعلی در شبکه اجتماعی ایکس ارجاع داده‌اند، حال آنکه توئیت مذکور صرفاً در واکنش به سخنان ایشان در جمع طلاب حوزه علمیه معصومیه (س) درج شده است. 

اینکه روابط‌عمومی معاونت زنان توانمندی این را دارند که بخشی از سخنان ایشان در یک جلسه رسمی را در تعامل با برخی خبرگزاری‌های رسمی اصلاح کنند، قاعدتاً به معنای آن نخواهد بود که می‌توان اصل سخنان را با همین سیاق از حافظه شبکه جهانی اینترنت و فضای مجازی نیز پاک کرد. هرچند روزنامه «جوان» نیز ترجیح می‌دهد در مواقعی که مصلحت حکم می‌کند در اصلاح بیانات مسئولان در فرآیند‌های حرفه‌ای و تعاملی همکاری کند، اما این همکاری صرفاً مشروط به رعایت ضوابط حرفه‌ای است. 

در جوابیه مذکور برداشت‌هایی از یادداشت «جوان» انجام و ادعا‌هایی مطرح شده که «جوان» برای روشن شدن موضوع صرفاً خوانندگان را به اصل یادداشت منتشر شده ارجاع می‌دهد. جان‌کلام یادداشت «جوان» ناظر بر این معناست که مسئله سلبریتی‌ها، سینما و فیلمسازی پیچیدگی‌های خاصی دارد و صرفاً با گسیل دانش‌آموختگان علوم حوزوی و دینی به این عرصه امکان اصلاح و تقویت آن وجود ندارد. هرچند سینما و به‌طور کلی همه عرصه‌ها همواره باید خود را محتاج اتصال به داشته‌های حوزه‌های علوم دینی بدانند و تعامل منطقی دستگاه تولید علم و صنعت سینما موضوعی نیست که ضرورت آن قابل انکار باشد. حوزه‌های علمیه مأموریتی عظیم در تولید علوم انسانی دارند و اگر بخواهند می‌توانند با مجاهدت و تلاش همراه با درک دقیق و اشراف لازم به موضوع خلأ‌های موجود را مرتفع سازند.»

 

منبع: جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها