|

همکاری ایران و عراق در زمینه فناوری اطلاعات افز ایش پیدا می‌کند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران یکشنبه شب در راس هیاتی به دعوت وزیر اتصالات عراق به این کشور سفر کرد تا در خصوص همکاری در زمینه‌های ارتباطات، فناوری اطلاعات و حوزه فضایی و پست با مسوولان عراقی گفت‌وگو کند.

همکاری ایران و عراق در زمینه فناوری اطلاعات افز ایش پیدا می‌کند

به گزارش شبکه شرق، عیسی زارع پور در بدو ورود به فرودگاه بین المللی بغداد مورد استقبال براق عبدالکریم قائم مقام وزیر ارتباطات عراق و محمد کاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق قرار گرفت.

قائم مقام وزیر ارتباطات عراق در مراسم استقبال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ابراز امیدواری کرد که توسعه همکاری‌های دو کشور به ویژه در زمینه فناوری اطلاعات گسترش یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین دیدار رسمی خود امروز با خانم هیام الیاسری وزیر اتصالات عراق گفت و گو کرد.

زارع پور در این دیدار گفت: سابقه تاریخی و سطح روابط خوب تهران و بغداد ایجاب می کند که ارتباطات بیشتری با مسوولان عراقی داشته باشیم و هرآنچه که در حوزه های مختلف جمهوری اسلامی پیشرفتی داشته و زیرساخت های ایجاد شده را تقدیم کشور دوست و برادر عراق کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده انتقال دانش و تجربیات خود در زمینه های مختلف به کشور عراق است، تصریح کرد: عراق نیز در زمینه های ارتباطات به طور قطع توانمندی و ظرفیت های مناسبی دارد که مورد استفاده ما قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد که در ایام اربعین امسال کار ویژه ای با کمک دولت و مردم عراق انجام شد که امیدواریم این همکاری ها در سال های آینده بیشتر شود.

خانم الیاسری وزیر اتصالات عراق نیز در این دیدار ضمن ابراز امیدواری از اینکه این سفر بتواند به انتقال تجارب ایران در زمینه فناوری اطلاعات به عراق کمک کند، آمادگی کشورش را برای همکاری هرچه بیشتر برای خدمات دهی به زایران اربعین در سال آینده و سال های بعد اعلام کرد.

سپس وزرای دو کشور تفاهم نامه ای را امضا کردند که در این تفاهم نامه به همکاری امنیتی در حوزه کنترل گذرگاه های مرزی و جلوگیری از قاچاق، همکاری بین دو کشور در زمینه احداث زیرساخت ها، تبادل تجربیات در زمینه امنیت سایبری و هوش مصنوعی و همکاری بین حوزه ای در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره شده بود.

آموزش و نوآوری، پژوهش های مشترک، برگزاری نمایشگاه مشترک فنی، سمینارها و نشست های آکادمیک، مشاوره در خصوص توسعه شیوه های دانشسرا، ارتباطات و پست وابسته به وزارت ارتباطات عراق، تبادل تجربیات و برگزاری دوره های پیشرفته، خودکار کردن شبکه ها و دریچه های نفوذ از دیگر مفاد این تفاهم نامه بود.

زارع پور سپس به دیدار وزیر تجارت عراق رفت که در ابتدا اثیر داود الغرییری از اینکه دیدار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران را با وی برنامه ریزی کرده بودند، تعجب کرد و گفت که وزارتخانه متبوعش سنخیتی با وزارت ارتباطات ندارد ولی وقتی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران توضیحاتی در حوزه کاری داد، وزیر تجارت عراق بسیار خرسند شد تا از دانش ایرانیان در زمینه فناوری اطلاعات استفاده کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در این دیدار گفت که در ایران، چهار بن‌سازه در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند که تنها یکی از آنها ۴۰ میلیون کاربر عضو دارد که نیازهای خود را از طریق این پلتفرم خریداری می کنند.

وی افزود: این بن‌سازه حدود هفت هزار نفر کارمند دارد و دارای ۳۰۰ هزار فروشگاه در سطح کشور است.

زارع پور ادامه داد در بن‌سازه دیگری ۱۲ میلیون کاربر از طریق ۲۰۰ هزار فروشگاه به بیش از پنج میلیون نوع کالا دسترسی دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران همچنین گفت که ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان در خصوص دستیابی به دانش و فناوری فضایی است که خود ماهواره می سازد و با ماهواره‌بر ساخت ایران آن را به فضا می فرستد.

به گفته وی، ایران این آمادگی را دارد را اطلاعات مورد نیاز تجارت الکترونیک و دانش فضایی را در اختیار کشور دوست و برادر عراق قرار دهد.

پس از این سخنان زارع پور بود که وزیر تجارت عراق اطلاعات خود را در خصوص پیشرفت های تجارت الکترونیک ایران ناکافی دانست و دستور داد کمیته ای مشترک تشکیل شود و در اولین فرصت نحوه استفاده از این دانش را بررسی کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به منظور دیدار رسمی از عراق و رایزنی با مقامات این کشور یکشنبه شب وارد بغداد شد.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها