|

فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم:

مصباح یزدی به طلاب موسسه راه حق اجازه نداد به جبهه بیایند

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در مورد ادعای اخیر فرزند مصباح یزدی درباره دلیل عدم حضور پدرش در جنگ، می‌گوید: اگر امام می خواستند مانع حضور کسی در جنگ شود مسئولان وقت آن زمان از جمله آیت الله خامنه ای که رئیس جمهور بودند و وجودشان برای نظام و انقلاب ضروری بود را منع می کردند اما امام مانع ایشان نشدند.

مصباح یزدی به طلاب موسسه راه حق اجازه نداد به جبهه بیایند

به گزارش شبکه شرق، روزنامه کیهان روز گذشته در مطلبی مدعی شد عدم حضور مصباح یزدی در جبهه برمبنای گفته امام خمینی (ره) بوده است. این روزنامه به نقل از پسر مصباح یزدی نوشته است؛«پس از پرسش آیت‌الله مصباح از حضرت امام(ره) مبنی بر حضور یا عدم حضور ایشان در جبهه، رهبر فقید انقلاب اسلامی فرمودند هر موقع خودم رفتم بر شما هم تکلیف است که بروید.»حجت الاسلام و االمسلمین محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در واکنش به این ادعای فرزند مصباح یزدی و انتشار آن در روزنامه کیهان، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: در مورد این حرف که من نبودم و خبر ندارم ولی در دهه شصت خود ما در سپاه بودیم و مسئولیت داشتیم، جنگ و جبهه می رفتیم و از سوی دیگر خودم در یزد بودم و با آقای مصباح یزدی هم من از قبل از انقلاب بی‌ارتباط نبودم، می دانم او در دهه ۶۰ نه ارتباطی با امام داشت و نه جنگ را قبول داشت.

 

 

مصباح یزدی به طلاب موسسه راه حق اجازه نداد به جبهه بیایند

وی افزود: در دو سه مورد خود من با مصباح یزدی صحبت کردم، مثلا در مورد شهادت آیت الله صدوقی من با او صحبت کردم که بیانیه‌ای بدهند یا سخنرانی کنند اما قبول نکرد. خاطرم هست بعضی از طلاب و شاگردان موسسه راه حق هم که ما دعوتشان می‌کردیم به جبهه بیایند می‌گفتند مصباح اجازه نمی دهد و می گویند شما باید درس بخوانید. بنابراین من هیچ خبر، نشانه، علائم و بیانیه ای ندیدم که نشان دهد آقای مصباح تشویق به حضور به جبهه کرده باشند یا خودشان یا شاگردانشان در جبهه حضور داشته باشند، بلکه بالعکس این رفتار را از او مشاهده کردم. مصباح یزدی در سال ۵۶ بعد از فوت یا شهادت مرحوم شریعتی که امام در پاسخ یزدی بیانیه‌ای صادر کرد که محتوای اصلی آن این بود که اختلافاتی که یکی علیه و دیگری له شریعتی باشد را کنار بگذارید.مضمون حرف امام در پاسخ به آقای یزدی این بود

فاضل میبدی با اشاره به اختلاف نظر مصباح یزدی با امام خمینی (ره) درباره مرحوم شریعتی تصریح کرد: بنده کلاس مصباح یزدی که در نقد دکتر شریعتی بود، شرکت کردم و همان سال که آیت الله خاتمی قم بود به او گفتم که به مصباح یزدی بگویید این بحث را تمام کند و وارد مباحث انقلاب شود و نقد شریعتی را کنار بگذارد، ایشان در پاسخ گفت من نمی‌روم چراکه مصباح یزدی گوش نمی‌کند، بعد نام فرد دیگری مطرح شد که او با مصباح صحبت کند بعد هم گفتند صلاح نیست او برود که در نهایت خودم به عنوان فردی که گاهی در کلاس‌های مصباح یزدی شرکت می‌کردم، پیش او رفتم و گفتم حتماً شما از فوت شریعتی مطلع هستید و از پاسخ امام خمینی (ره) - ایشان آیت الله خمینی می گفت - در مورد مرحوم شریعتی مطلع هستید، در واکنش به این اظهارات مصباح یزدی دقیقاً عین این جمله را گفت که آقای خمینی به نظر خودش من هم به نظر خودم، یعنی مصباح یزدی نپذیرفت که این بحث را تمام کند.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه تصریح کرد: سپس داستان نیمه شعبان پیش آمد که امام خمینی (ره) جشن‌های آن سال را تحریم کرده بود اما موسسه راه حق در کوچه آقازاده این جشن را برگزار کرد، برخی از دوستان مأمور شدند که به آقای خرازی خرازی و آقای استادی بگویند که این چراغانی امسال برخلاف نظر آیت‌الله خمینی برگزار شده و اینها گفتند که نه مصباح یزدی معتقد است مسئله چراغانی باشد و مسئله امام زمان (عج) ربطی به اینها ندارد. لذا تا جایی که بنده اطلاع دارم و خودم شاهدش بودم این است که مصباح یزدی به آن صورت رابطه‌ای با جنگ و امام خمینی (ره) نداشت.

فاضل میبدی در پاسخ به این سوال که پس این مطلب دروغ است، گفت: من از این موضوع خبر ندارم و نمی دانم و حرف پسر او را تکذیب نمی‌کنم اما آنچه که بنده در جریان قرار داشتم این بود که مصباح یزدی حتی برابر ترورهای منافقین و شهدای محراب که از او خواستیم موضعی برابر آن بگیرد کاملاً سکوت کرده بود و حتی بیانیه‌ای هم از او در این مورد وجود ندارد اگر وجود دارد دوستان بگویند که ما هم مستحضر شویم و دیگر چنین مواردی را در مورد مصباح یزدی نگوییم.

او همچنین ادامه داد: بنده بسیار دنبال این هستم که مدرکی پیدا شود و نشان دهد مصباح یزدی در دهه ۶۰ از جنگ و جبهه حمایت کرده باشد یا برای شهدای محراب بیانیه داده باشد یا سخنرانی کرده باشد و یا حداقل بر علیه منافقین نامه داده باشد اگر واقعاً سندی وجود دارد دوستان نشان دهند اما تا الان مدرکی دال بر حمایت مصباح از جنگ و یا موضع‌گیری او بر علیه منافقین مشاهده نکردم و تا جایی که خودم بودم، مصباح موضع دیگری داشت.

فاضل میبدی با اشاره به تلاش ها برای حضور داماد مصباح یزدی در سپاه خاطرنشان کرد: اما موردی که خودم از مقامات شنیدم این بود که بعد از شهادت مرحوم محلاتی، (اگر اشتباه نکنم) محسن رضایی به همراه چند نفر نزد امام رفتند که محمد عراقی، داماد مصباح را جایگزین مرحوم محلاتی کنند که امام فرمودند در سپاه جای افرادِ مصباح نیست، خود من این را شنیدم و امام حرف محسن رضایی را قبول نکرده بود.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر امام می خواستند مانع حضور کسی در جنگ شود مسئولان وقت آن زمان از جمله آیت الله خامنه ای که رئیس جمهور بودند و وجودشان برای نظام و انقلاب ضروری بود را منع می کردند، امام مانع ایشان نشدند، یا ایشان مانع حضور آیت الله هاشمی نشدند و این دو چهره مهم نظام مرتب در جبهه حضور داشتند.

وی تاکید کرد: زمان جنگ آیات خاتمی، زرندی، طاهری و بسیاری از ائمه جمعه که کهولت سن داشتند، همگی جبهه رفتند و امام نه تنها آنها را منع نمی‌کرد بلکه تشویق می‌کرد و حتی پسر یکی از ائمه جمعه شهید شد اما امام مانع حضور آنها در جبهه نشد. بنده آن زمان در سپاه یزد بودم و علما را به به جبهه می بردم اما هیچ حضور، اثر و ثمری از مصباح یزدی در جنگ نداشتیم.

 

منبع: خبرآنلاین
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها