|

اختلاف در کنگره آمریکا بر سر ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل و اوکراین

اختلاف نمایندگان حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا بر سر ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین و اسرائیل بالا گرفته است.

اختلاف در کنگره آمریکا بر سر ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل و اوکراین

به گزارش شبکه شرق، کنگره آمریکا در نظر دارد تا پایان سال جاری یک بسته کمک‌های نظامی برای اوکراین و اسرائیل تصویب کند که گفته می‌شود با هدف تحکیم روابط با اسرائیل و رسیدن به اهداف این کشور در مقابل روسیه است. البته برای تصویب این بسته هنوز بین دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه اختلافات زیادی وجود دارد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای اختصاص این کمک‌ها درخواست اضطراری داده است ولی این درخواست با موانعی در مجلس نمایندگان و مجلس سنای کنگره آمریکا روبه‌رو شده است. هر دو مجلس بر سر مسائلی از جمله جنگ اسرائیل در غزه، منابع مالی برای کمک‌های درخواستی و اصلاحات قوانین و مقررات مهاجرت اختلافات فاحشی دارند و اعلام شده که در حال مذاکره هستند.

ماریو دیاز بالارت، نماینده مجلس نمایندگان، یکی از اعضای ارشد کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان، چهارشنبه گذشته قبل از اینکه مجلس برای تعطیلات شکرگزاری به تعطیلات برود، در گفت‌وگو با خبرنگاران این مذاکرات را سخت توصیف کرد.

جمهوری‌خواهان کنگره با ادامه کمک‌های آمریکا به اوکراین به شدت مخالف هستند به طوری که چندین نماینده حزب جمهوری خواه در کنگره، کمک به اوکراین را با اصلاحات مهاجرت مرتبط می‌دانند. بایدن برای کمک‌های بشردوستانه به غزه، امنیت مرزها و تلاش‌ها برای بازدارندگی چین و همچنین کمک‌های مالی به اسرائیل و اوکراین درخواست کرد.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که در روزهای اخیر در یک نشست خصوصی با سفیر اوکراین در آمریکا به وی اطمینان داده که توافق میان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه برای اختصاص کمک‌ها اتفاق خواهد افتاد.

این نماینده جمهوری‌خواه گفت که بسیاری از اعضای حزبش همچنان از ارسال کمک نظامی به اوکراین حمایت می‌کنند.

تمام این اظهارات از سوی نمایندگان دو حزب در حالی بیان شده است که چگونگی رسیدن کنگره به بسته نهایی نامشخص است. در حالی که لایحه بودجه اسرائیل در مجلس نمایندگان هیچ شانسی برای تصویب در سنای تحت کنترل دموکرات‌ها ندارد، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان همچنان برای ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل پافشاری می کنند.

در این میان دموکرات‌ها به شدت با ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل مخالف هستند و حتی برای ارسال این کمک‌ها پیش‌شرط تعیین کرده‌اند. آنها بارها در سخنانی از اسرائیل نسبت به کاهش تلفات غیرنظامیان انتقاد کرده‌اند.

برنی سندرز، سناتور دموکرات طی سخنانی گفته است که هیچ کمکی از آمریکا به اسرائیل ارسال نخواهد شد مگر اینکه آنها نسبت به مواضع نظامی و سیاسی خود تجدید نظر کنند.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها