|

وزیر خارجه روسیه:

تلاش غرب برای بیرون راندن روسیه از قفقاز بیهوده است

وزیر خارجه روسیه روز یکشنبه تاکید کرد که تلاش غرب برای بیرون راندن روسیه از قفقاز و آسیای مرکزی بیهوده است.

تلاش غرب برای بیرون راندن روسیه از قفقاز بیهوده است

به گزارش شبکه شرق، وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه گفت که اتحادیه اروپا برنامه های خود را برای بیرون راندن روسیه از آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی پنهان نکرده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در شهر «مسکو» اظهار داشت: «اتحادیه اروپا قصد خود را برای مهار روسیه به هر طریق ممکن و بیرون راندن ما از آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی پنهان نمی‌کند. این تلاش‌ها بیهوده است. ما از لحاظ تاریخی در اینجا حضور داشته و در هیچ کجا ناپدید نخواهیم شد. هم شرکا و هم متحدان ما به خوبی از این موضوع آگاه هستند.»

لاوروف درباره مقاله‌ای که پس از سفر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به قزاقستان منتشر شد  و در آن قزاقستان «حیاط خلوت پوتین» خوانده شد، گفت که سران غربی به خود اجازه می‌دهند که اظهارات کاملاً احمقانه‌ای داشته باشند.

به گفته تحلیلگران، قزاقستان به دلیل منابع عظیم اورانیوم مورد توجه ماکرون قرار گرفته است. این کشور ۱۲ درصد از منابع اورانیوم جهان را در اختیار دارد و در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۱۸۰۰ تن اورانیوم  تولید کرده است.

وزیر خارجه روسیه اخیرا نیز در دیدار با «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان از اتحادیه اروپا و آمریکا به دلیل دخالت در مذاکرات صلح بین ایروان و باکو انتقاد کرد.

لاوروف غرب را به تلاش‌های پنهان برای تضعیف معماری امنیتی منطقه قفقاز از طریق حملات دیپلماتیک و تلاش برای سرکوب توافقات بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان متهم کرد.

لاوروف تاکید کرد که مسکو نه فرصت و نه نیازی برای توسعه گفت‌وگو با غرب در قفقاز جنوبی می‌بیند.

 رئیس دستگاه دپیلماسی روسیه گفت: «ما می‌بینیم که غرب چه اهدافی را در قفقاز جنوبی دنبال می‌کند. آنها را پنهان نمی‌کند و هدفش جدا کردن روسیه از منطقه است.»

لاوروف اظهار داشت که غرب از چندین سازمان غیردولتی در قفقاز جنوبی برای آماده سازی زمینه جهت انقلاب‌های رنگی حمایت مالی می‌کند.

 

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها