|

امیرسعید ایروانی، نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد:

هیچ مدرکی مبنی بر انحراف برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد گفت: از گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قدردانی می‌کنم، اما می‌بایست بر لزوم تهیه گزارش‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه‌تر تاکید نمایم.

هیچ مدرکی مبنی بر انحراف برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد

به گزارش شبکه شرق، امیرسعید ایروانی گفت: آژانس و جمهوری اسلامی ایران روابط کاری نزدیک در زمینه‌های مختلفی دارند. همان‌طور که آژانس در چندین نوبت راستی‌آزمایی و تایید کرده است، هیچ مدرکی دال بر انحراف نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران وجود ندارد.

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد گفت: از گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قدردانی می‌کنم، اما می‌بایست بر لزوم تهیه گزارش‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه‌تر تاکید نمایم. 

وی افزود: انرژی هسته‌ای برای تامین نیازهای انرژی کم‌کربن، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، حیاتی است. انتقال دانش و فناوری هسته‌ای به این کشورها، طبق اساسنامه NPT و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حیاتی تلقی می‌شود. پادمان‌ها باید از پیشرفت علم و فناوری هسته‌ای، بدون اینکه مانع از حقوق یا حاکمیت کشورهای NPT شوند، حمایت نمایند. بهره‌برداری سیاسی از نگرانی‌های مربوط به اشاعه هسته‌ای برای محدود کردن این حقوق غیرقابل قبول است. 

ایروانی تصریح کرد: نگران‌کننده است که برخی کشورها همچنان کشورهای درحال‌ توسعه را از دسترسی به فناوری هسته‌ای محروم می‌کنند، قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و NPT را نقض می‌کنند، درحالی‌که برخی سخاوتمندانه از رژیم اسرائیل حتی با زرادخانه‌های مخفیانه سلاح‌های کشتار جمعی حمایت می‌کنند. اقدامات قهرآمیز یکجانبه و استانداردهای دوگانه به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و همکاری فنی آسیب می‌رساند. 

نماینده ایران همچنین گفت: درمورد برنامه صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران، توجه به این نکته مهم است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت قوی و مستمری را در تاسیسات هسته‌ای کشورم انجام می‌دهد. انتظار داریم چنین همکاری مستمر و عمیقی که به لطف حسن نیت جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می‌پذیرد، به رسمیت شناخته شود.

ایروانی ادامه داد: همچنین باید تاکید شود که ایران حق دارد از حقوق خود همان‌طور‌ که در توافقنامه پادمان جامع (CSA) ما با آژانس در مورد پذیرش بازرسان و سایر موضوعات مرتبط ذکر شده است، استفاده کند. ما رابطه سازنده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرخانه این نهاد داریم که هدف آن حل‌و‌فصل مسائل باقی‌مانده است. 

وی افزود: با این حال، بسیار مهم است که تأکید کنیم هنگام پرداختن به برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران، حقایق نباید تحریف یا به صورت انتخابی ارائه شوند. خروج غیرقانونی آمریکا از برجام در سال 2018 از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که به نظر می‌رسد برخی کشورها عمداً آن را نادیده می‌گیرند. 

ایروانی تاکید کرد: همان‌طور که به‌طور مداوم اشاره کرده‌ایم، باید بین تعهدات قانونی کشورهای عضو تحت موافقت‌نامه‌های پادمان مربوطه و تعهدات داوطلبانه آن‌ها تمایز واضحی وجود داشته باشد. فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت مربوط به برجام داوطلبانه است و به CSA مرتبط نیست.

بنابراین، تلاش مکرر برای ارتباط دادن آن‌ها به موضوعات ادعایی کاملاً بی‌اساس و غیرقابل‌قبول است.

سفیر ایران ادامه داد: واقعیت مهم دیگر این است که تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط آژانس به‌طور کامل اعلام و تایید شده است. جمهوری اسلامی ایران با بیشترین تعداد بازرسی پادمانی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود، سابقه ستودنی در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد. 

وی اظهار داشت: آژانس و جمهوری اسلامی ایران روابط کاری نزدیک در زمینه‌های مختلفی دارند. همان‌طور که آژانس در چندین نوبت راستی‌آزمایی و تایید کرده است، هیچ مدرکی دال بر انحراف نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران وجود ندارد. 

ایروانی تصریح کرد: با این حال، بی‌طرفی، استقلال و حرفه‌ای بودن آژانس هرگز نباید در چارچوب تعهدات پادمانی به خطر بیفتد و یا تحت تأثیر برخی قرار گیرد تا همه کشورها از حقوق مندرج در اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخوردار شوند. 

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با ارتکاب وحشیانه‌ترین جنایات، فلسطینیان بی‌دفاع را سلاخی می‌کند، گفت: در کنار سایر نقش‌های منفی خود در منطقه، دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کرده و نسبت به خرابکاری در تأسیسات صلح آمیز هسته‌ای ایران اقدام کرده است. این اقدامات تروریستی شنیع باید توسط جامعه جهانی به شدت محکوم شود. این رژیم باید مسئولیت اقداماتش را بپذیرد و با هیچ‌یک از این جنایات نباید مصون از مجازات رفتار کرد. 

نماینده ایران ادامه داد: همزمان با محکومیت بین‌المللی رژیم اسرائیل برای تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای، در بیش از دو ماه گذشته علیه ایران و اخیراً علیه غزه، ما این رژیم را به‌خاطر داشتن سلاح‌های کشتار جمعی و همچنین به‌دلیل تهدید به استفاده از آنان، شدیدا محکوم می‌کنیم.

ایروانی گفت: رژیم اسرائیل از عضویت در NPT و پایبندی به پادمان‌های جامع آژانس امتناع کرده است. آژانس باید با رویکردی بی‌طرفانه و حرفه‌ای با این رژیم برخورد کند. اکنون زمان خلع سلاح این رژیم و ایجاد صلح و امنیت در منطقه فرا رسیده است.

 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها