|

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه:

منطقه به نقطه جوش رسیده و هر لحظه ممکن است به نقطه انفجار برسد

​وزیر امور خارجه در گفتگو با نیویورک تایمز گفت: ما گسترش جنگ را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم، اما در صورتی که آمریکا سیاست نادرست کنونی را ادامه بدهد، هر احتمالی در خصوص باز شدن جبهه‌های جدید علیه اسرائیل و گسترش جنگ در منطقه متصور است.

منطقه به نقطه جوش رسیده و هر لحظه ممکن است به نقطه انفجار برسد

به گزارش شبکه شرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفت:

آنچه تصمیم حماس را برای انجام این عملیات در داخل سرزمین‌های اشغالی تشدید کرد، اقدامات افراطی نتانیاهو در ماه‌های اخیر در مقابله با ساکنان فلسطینی غزه و کرانه بود.

ما درک می‌کنیم که آمریکا به دنبال توسعه جنگ نیست، اما به دنبال تشدید شدت جنگ است. چرا که با حضور سیاسی، کمک‌های تسلیحاتی و مالی و نظامی آمریکا، رژیم اسرائیل دارد به تشدید جنگ تشویق می‌شود. 

حماس، حزب الله، جهاد اسلامی، سال‌های طولانی است که خودشان امکانات، سلاح و حتی پهپاد تولید می‌کنند. 

منطقه به نقطه جوش رسیده و هر لحظه ممکن است به نقطه انفجار برسد. لذا فکر می‌کنم تا زمان و فرصت کمی که برای راه حل سیاسی و توقف جنگ وجود دارد، اگر اقدامی نشود، انفجار آن بشکه باروت شاید غیرقابل اجتناب باشد. در آن صورت کنترل از دست همه طرف‌ها خارج خواهد شد.

آن‌ها نه از ما دستور می‌گیرند و نه گروه‌های در اختیار ما هستند. اساسا تعبیر این که این گروه‌ها جنگ نیابتی یا اقدام نیابتی از طرف جمهوری اسلامی ایران می‌کنند، تعبیر کاملا غلطی است.

همه تلاش‌هایمان متمرکز است بر یک راه‌حل سیاسی که حقوق فلسطینی‌ها در آن تامین شود. اینکه در منطقه، شرایط به چه سمت و سویی خواهد رفت، کشورها متناسب با شرایط جدیدی که حاصل می‌شود، تصمیمات خودشان را می‌گیرند و در زمان مقتضی اعلام می‌کنند.

ما گسترش جنگ را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم، اما در صورتی که آمریکا سیاست نادرست کنونی را ادامه بدهد، هر احتمالی در خصوص باز شدن جبهه‌های جدید علیه اسرائیل و گسترش جنگ در منطقه متصور است.

آمریکایی‌ها به طور مشخص در پیامشان می‌خواهند به ما اطمینان بدهند که به دنبال توسعه‌ جنگ نیستند.

می‌خواهم تأکید کنم ما هم واقعا دنبال توسعه‌ جنگ نبوده و نیستیم. ولی به طرف آمریکایی به صراحت گفتیم که وقتی شما به طور تمام عیار در کنار رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرید، آن هم در شرایط جنگ و قتل عام مردم، آمریکا در موقعیتی نیست که به دیگران توصیه کند که خویشتنداری کنید.

روابط ما با عربستان سعودی در مسیر درست خودش قرار دارد.

به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم به جای این که پیام بفرستند به کشورهای مختلف و بگویند «خویشتنداری کنید»، دست از حمایت‌های کورکورانه از رژیم صهیونیستی بردارند و مانع قتل زنان و کودکان در غزه شوند.

مشروعیت نظام در ایران برآمده از خواست مردم است. سال گذشته در همین ایام، به خاطر فوت غم انگیز یک دختر ایرانی، در همین آمریکا، در اروپا چه جنجال و غائله‌ای برای ایجاد آشوب و بلوا در ایران ایجاد کردند.

 

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها