|

آغاز استعلام همزمان 5 نهاد از داوطلبان انتخابات طی 14 روز/ استعلام از قوه قضاییه در زمان پیش‌ثبت‌نام کلی بود

​سخنگوی شورای نگهبان گفت: هیات‌های اجرایی دو هفته فرصت دارند صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس را بررسی کنند.‌

آغاز استعلام همزمان 5 نهاد از داوطلبان انتخابات طی 14 روز/ استعلام از قوه قضاییه در زمان پیش‌ثبت‌نام کلی بود

به گزارش شبکه شرق، هادی طحان نظیف در برنامه امشب صف اول با بیان اینکه مردم فلسطین در عین مظلومیت در حال مقاومت هستند، گفت: شورای نگهبان در مراحل پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام انتخابات، نظارت داشت و هر دو مرحله مورد پذیرش شوراست. این روزها در مرحله فرایند بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی هستیم.

وی افزود: هیات‌های اجرایی برای بررسی صلاحیت‌ها دو هفته زمان دارند و همزمان هم از نهادهای مختلف ( ۵ نهاد اعم از وزارت اطلاعات، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، اطلاعات سپاه و ثبت احوال) استعلام می‌شود. ۱۰ روز زمان استعلام است و ۱۴ روز زمان بررسی‌هاست و با هم، همپوشانی دارند.

این زمانی است که بررسی اولیه توسط هیات‌های اجرایی صورت می‌گیرد. ترکیب هیات‌های اجرایی شامل معتمدان مردمی و شخصیت‌های فرهنگی‌، سیاسی و اجتماعی است و با فرایندی که در قانون پیش بینی شده انتخاب می‌شوند؛ البته اشخاص حقوقی هم در آن حضور دارند.

چینش هیات های اجرایی و نظارت استانی حاشیه ساز شد /نماینده مجلس: استانداران با چیدمان یکدست هیات ها برخورد کنند

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه استعلام از قوه قضاییه مربوط به این مرحله است؟ گفت: بله، در مرحله پیش ثبت نام این موضوع وجود داشت و در مرحله ثبت نام هم وجود دارد و اگر چیز جدیدی باشد و سوابق بیشتری پیدا شود، در این مرحله مقداری دقیق‌تر رسیدگی می‌شود.‌ در مرحله پیش ثبت نام بیشتر موارد عینی و شکلی بود و بحث‌های مربوط به صلاحیت‌ها از این بعد خود را نشان می‌دهد.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که دو هفته دیگر کار هیات‌های نظارت استانی شروع می‌شود؟ گفت: بعد از اینکه هیات‌های اجرایی نتیجه بررسی خود را اعلام‌ کردند، کار هیات‌های نظارت استانی شروع می‌شود و ترکیب آنجا هم با تایید شورای نگهبان است ولی ترکیب مستقلی است؛ لذا مرحله بعد مرحله شورای نگهبان است که نتیجه نهایی را اعلام می‌کند که در آنجا زمان طولانی تر است.

وی افزود: هیات‌های نظارت ۵۰ روز فرصت دارند و یک ماه فرصت شورای نگهبان است و ممکن است برای مردم سوال پیش بیاید چرا اینقدر مراحل متعدد است و در هر کدام از این مراحل ممکن است نتیجه تغییر کند؟ باید بگویم این مراحل بخاطر اتقان کار است.

بخاطر اینکه برای قانونگذار موضوع حقوق مردم و داوطلبان اهمیت داشته وگرنه یک مرحله را پیش بینی می‌کرد و کار تمام می‌شد. برای اینکه کار دقیق انجام شود و حق داوطلب حفظ شود و حق مردمی که به فرایند طی شده اعتماد می‌کنند ضایع نشود، است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون جدید انتخابات، سامانه‌های جدیدی را طراحی کردیم که از این طریق پاسخگوی داوطلبان خواهیم بود، گفت: مصمم به اجرای قانون شفافیت منابع مالی کاندیداها در انتخابات پیش رو هستیم که امکانات و منابع کاندیداها در آن با جزئیات مشخص شده است‌. همچنین رفتارهای تبلیغات انتخاباتی نامزدها با این قانون بررسی خواهد شد.

وی گفت: رسانه ملی در قانون جدید انتخابات در راستای ایجاد فضای عادلانه، تکالیفی دارد که از اجرای آن استقبال می‌کنیم.

در پژوهشکده شورای نگهبان موضوع برنامه هفتم بررسی شده و در جلسه گذشته شورا به صورت غیر رسمی بررسی این مصوبه را آغاز کردیم. همچنین همه رویکردهایی که به لایحه عفاف و حجاب وجود داشت را شنیدیم و در ۱۰ جلسه آن را بررسی و ابهامات آن را اعلام کردیم.

 

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها